Pagina 2 van 2

Re: Geen oplichtende remlichten, waarom niet?

Geplaatst: 10 jan 2022 20:51
door Harry
Ik las ergens een keer dat bij afremmen van meer dan 7 km/h dat de remlichten automatisch gaan branden (dus ook bij regeneratief remmen).
Nu weet ik niet hoe je 7 km/h moet interpreteren (misschien over 100 meter).
Bij Hybride beschouwen ze het regeneratief remmen als remmen op de motor en dan gaan de remlichten ook niet branden.
Ik heb zelf een BMW i3 en daar gaan de remlichten zeker branden (goed zichtbaar ind e achteruitkijkspiegel).

Re: Geen oplichtende remlichten, waarom niet?

Geplaatst: 10 jan 2022 22:51
door JW-C5
Als ik het goed heb kun je bij de i3 de mate van regeneratief remmen instellen, van weinig tot sterk. Daarmee kun je ook komen tot dat "one-pedal-driving".

Ik kan me voorstellen dat het (mede) daarvan afhankelijk is of de remlichten gaan branden bij het loslaten van het gaspedaal.

Groet,
JW

Re: Geen oplichtende remlichten, waarom niet?

Geplaatst: 13 jan 2022 23:35
door c5breaker
Bij mijn Ford Mustang gaan de remlichten alleen branden als ik het pedaal helemaal loslaat, dit is in het donker heel mooi te zien in de verkeersborden achter me. Ik rij altijd op het 1-pedalsystem, ik vind dat heerlijk rijden, ik hoef maar heel weinig te remmen.

Re: Geen oplichtende remlichten, waarom niet?

Geplaatst: 14 jan 2022 00:56
door JW-C5
Kom jij hiermee ook helemaal tot stilstand?

Of moet je, net als ik met mijn C5AC-Hy het laatste stukje wel het rempedaal gebruiken om tot stilstand te komen.
En vervolgens moet ik m'n voet op het pedaal houden, anders gaat de auto weer kruipen.

Groet,
JW

Re: Geen oplichtende remlichten, waarom niet?

Geplaatst: 16 jan 2022 00:02
door c5breaker
Nee, de auto blijft dan volledig stilstaan, ik hoef de rem niet te gebruiken. Als je gewend bent om anders vol in de remmen te gaan bij bijv. een verkeerslicht, dan moet dat hier ook mee. Heel vroeg het pedaal loslaten hoef echt niet, in het begin deed ik dat vaak nog te vroeg.
Deze auto hebben we nu ruim 2 maanden.

Re: Geen oplichtende remlichten, waarom niet?

Geplaatst: 16 jan 2022 13:17
door JW-C5
Hieruit begrijp ik dat jouw auto niet gaat kruipen als je de rem loslaat. En daarmee heb je dan ook niet dat "hulpje" bij het inparkeren, maar moet je wat gas geven om te kunnen manoeuvreren.
In mijn geval kan ik dat doen door de rem wat te lossen, ik hoef het gaspedaal dan niet te bedienen.

Groet,
JW

Re: Geen oplichtende remlichten, waarom niet?

Geplaatst: 17 jan 2022 23:00
door c5breaker
Nee, als ik stilsta hoef ik het rempedaal niet in te trappen. Als goed is zou die zelf ook in moeten kunnen parkeren, maar eigenlijk weet ik dat niet. Ik heb het nog nooit geprobeerd oid.

Ik rij er eigenlijk ook niet zoveel mee. M'n vrouw heeft die vaker mee en ik vind de C5 ook nog prima rijden al heeft ze soms wel haar kuren.

Re: Geen oplichtende remlichten, waarom niet?

Geplaatst: 19 jan 2022 09:25
door Harry
In mijn BMW i3 heb ik ook hoogste niveau regeneratie (lagere niveau nog nooit gebruikt). En inderdaad rijd ik ook vrijwel volledig one-pedal. Enige nadeel is dat je remschijven niet echt roestvrij worden (en dat hoor je af en toe). Groot voordeel is dus dat je je remmen spaart. Een beurt voor een i3 is eigenlijk alleen de remvloeistof eens per 2 jaar vervangen.

Ik vind het one-pedal-drive geweldig en hoef vaak het rempedaal totaal niet te gebruiken (wordt zelfs een beetje een sport om precies op tijd stil te staan voor bijvoorbeeld stoplicht).