Pagina 2 van 2

Re: Koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 09 apr 2019 08:54
door BJG
De gebruikte alcohol is ethyleen-glycol met een kookpunt van rond 197 graden.

Koelvloeistof bevat ongeveer 50% ethyleen glycol, daardoor ligt het kookpunt hoger, en de dampspanning juist lager.
Bij 1 bar kookt koelvloeistof bij ongeveer 106 graden. Dus de druk bij gebruik van koelvloeistof is juist lager dan bij gebruik van water.

Eigenlijk moet je het andersom beredeneren. Het koelsysteem zelf zorgt voor een absolute druk van 1,7 tot 1,9 bar afhankelijk van de dop. Dat is constructief bepaald. Dat is dus in feite de begrenzing qua kookpunt.

- Heb je een 1,7 bar koelsysteem dan kookt water bij ongeveer 113 graden.
- Gebruik je hierin standaard 50/50 koelvloeistof dan is het kookpunt ongeveer 120 graden.
- Ga je het circuit op dan gebruik je 70/30 en is je kookpunt 128 graden.

Heb je een 1,9 bar systeem dan liggen de te halen temperaturen hoger.

Re: Koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 14 apr 2019 08:43
door toku
Hallo allen,
De nieuwe pluggen zijn binnen, dus ik ga van de week de lekke plug vervangen.
Iemand nog tips en trucs om de oude eruit te halen?
Thermostaat werkt goed en er is geen extreme hoge druk in het systeem. Niet bij een koude en niet bij een warme motor. Gat van de lekke plug tijdelijk afgedicht met een kurk, zodat ik toch kon blijven doen wat ik moest gaan doen. Is een goede tijdelijke optie, maar ben wel blij als er weer een goede plug inzit.
Allemaal bedankt voor jullie input.

Groeten.

Ton

Re: Koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 14 apr 2019 09:54
door willy4
een grote parkervijs erin en met een koevoet.

Re: Koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 14 apr 2019 10:13
door boes
Met een priem een gat erin slaan en dan eruit wrikken.

Re: Koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 14 apr 2019 14:25
door Uzet1797
Misschien kun je iets met een slotentrekker. Gebruikte ik weleens om cilindersloten, waarvan de sleutel kwijt was, uit het slot te trekken.

Mtvrgr, Uzet1797.