Pagina 2 van 2
Re: 2.2hdi- toerental zakt beetje tijdens remmen
Geplaatst: 29 mei 2018 10:02
door H_H
Zou toch wel eens gerelateerd kunnen zijn. Ik kan me een topic herinneren waarbij ook een toerentalprobleem werd opgelost door de cruisecontroll schakelaar op het rem- of koppelingspedaal te vervangen…
Staat de CC wel uit? Misschien staat hij nog aan en doet hij iets met het vacuum. Ik heb een Peugeot gehad die soms ook ineens in toerental terug liep bij CC aan. Dat was uiteindelijk een electronisch probleem want de accu liep ook langzaam leeg als de CC aan bleef staan.
Misschien toch even nader onderzoeken hoe dit zit qua electronica en vaccuum van de CC
Re: 2.2hdi- toerental zakt beetje tijdens remmen
Geplaatst: 29 mei 2018 10:12
door H_H
Misschien kun je hier ook nog iets mee:
Foutcode P1537
Re: 2.2hdi- toerental zakt beetje tijdens remmen
Geplaatst: 29 mei 2018 22:05
door Jokke
Bedankt voor de tips!
Nog een beginnersvraagje:
Aan de 2.2 zitten 2 gaskleppen of luchtdoseurkleppen (of hoe je het ook wil noemen), voor koude lcuht langs de intercooler, en warme lucht langs de luchtverwarmer. Die zijn vacuumgestuurd. Zit daar ook ergens een gaskleppositiesensor, zoals bij een benzine? Oftwel: hoe weet de auto in welke stand de gasklep staat? Die vacuumslangetjes gaan enkel naar een solenoid, maar ik zit geen stekkertjes of iets dergelijks bij de gaskleppen...
alvast bedankt!
Re: 2.2hdi- toerental zakt beetje tijdens remmen
Geplaatst: 29 mei 2018 23:51
door JW-C5
Even voor het goeie begrip: een benzinemotor heeft een gasklep waarmee de luchttoevoer naar de inlaat geregeld wordt. Die open je met het gaspedaal, en de motor regelt vervolgens de hoeveelheid in te spuiten benzine.
Bij de diesel is de inlaat gewoon open, lucht heeft zo vrije toegang. Met het gaspedaal regel je dan de in te spuiten hoeveelheid diesel.
Met die kleppen waar jij op doelt wordt alleen geregeld of de lucht al-dan-niet wat voorverwarmd wordt.
Groet,
JW
Re: 2.2hdi- toerental zakt beetje tijdens remmen
Geplaatst: 30 mei 2018 08:26
door willy4
een 2,2l heeft die wel .
zie mail met foto , ik krijg hier geen foto meer geplaatst.
Re: 2.2hdi- toerental zakt beetje tijdens remmen
Geplaatst: 30 mei 2018 08:57
door willy4
Re: 2.2hdi- toerental zakt beetje tijdens remmen
Geplaatst: 30 mei 2018 10:04
door JW-C5
Dat is bij mijn weten het klephuis van de EGR, te vinden in het CitDoc
B1HA5XP0 Werking : Recycling uitlaatgassen DIESEL TURBO DW12TED4 SINDS ORG 8638:
5. Klephuis (EGR)
5.1. Taak
In aanvulling op de EGR-klep kan het smoorklephuis, afhankelijk van zijn positie, de uitlaatgasrecirculatie verbeteren . De bediening van het smoorklephuis is progressief en wordt aan de hand van gegevens uit een kenveld geregeld (computer motormanagementsysteem).
LET OP : Het klephuis is geopend als deze niet pneumatisch wordt aangestuurd.
5.2. Montageplaats
Het klephuis bevindt zich aan de ingang van het inlaatspruitstuk.
Groet,
JW
Re: 2.2hdi- toerental zakt beetje tijdens remmen
Geplaatst: 30 mei 2018 10:08
door willy4
het staat wel op de inlaat.
Re: 2.2hdi- toerental zakt beetje tijdens remmen
Geplaatst: 30 mei 2018 10:25
door JW-C5
Zeker, zie hierboven.
Maar met die "smoorklep" regel je niet het motorvermogen via je gaspedaal, zoals je dat bij een benzinemotor doet.
En bij die laatste zijn er uiteraard weer uitzonderingen, zoals onder andere BMW dat doet met Valvetronic
Maar ook dat is een luchtzijdig geregeld systeem.
Dat itt een diesel, daar wordt met het gaspedaal de in te spuiten brandstofhoeveelheid geregeld.
Groet,
JW
2.2hdi- toerental zakt beetje tijdens remmen
Geplaatst: 30 mei 2018 10:59
door willy4
het gaat erom dat er 2 kleppen in de inlaat zitten.
Re: 2.2hdi- toerental zakt beetje tijdens remmen
Geplaatst: 01 jun 2018 10:42
door Jokke
Maar dat verduidelijkt het, het is dus openof dichtmet die kleppen om ofwel intercooler lucht of voorverwarmde lucht te krijgen
Re: 2.2hdi- toerental zakt beetje tijdens remmen
Geplaatst: 01 jun 2018 15:53
door Jokke
Dan blijft bij wijze van eliminatie toch alleen de terugslagklepjes over zoals willy al aangaf. Maar die kan ikniet testen,en ik durf de vacuumslang van de rembekrachtiger er niet afhalen...zit potvast,en als ze breekt...