Pagina 2 van 2

Re: Distributie riem 240 000 of .... 10 jaar?

Geplaatst: 07 okt 2017 23:33
door jantje1948
Ccinq schreef:Ik heb er absoluut geen verstand van, maar is het niet van groot belang hoe een auto gebruikt is/wordt ?? Lijkt mij nogal een verschil of er, zoals in mijn geval, 95% (buitenland) snelwegkilometers gemaakt worden of dat er jaren file- en stadsverkeer (snelweg is er in de randstad niet meer) wordt gedaan, met voortdurende belastingwisselingen ?
Daarom wordt voor zwaar gebruik ook een minder aantal km's gehanteerd, bv taxi's die veel stationair draaiend stilstaan. 80% gebruik in de stad zou ik ook als zwaar gebruik beschouwen. Ooit ging bij mijn xm, altijd dealeronderhouden, bij 113000 de riem stuk. Dealer en citroen Nederland geven uiteraard niet thuis. Ik blijf dus liever aan de veilige kant.

Re: Distributie riem 240 000 of .... 10 jaar?

Geplaatst: 08 okt 2017 10:32
door Mcduff
Heeft deze discussie eigenlijk wel zin vraag ik me dan af ?? :smt017 :smt017 :smt017
Morjos, ik denk het wel. Veel mensen geloven blind in het boekje, anderen zijn misschien niet zo zeker, en proberen hier antwoorden te vinden. Het meeste wat ik vond was 5 of meer jaar oud, en ging over de oudere C5s. De PH3 komt nu tegen de 10 jaar aan, en sommige mensen gaan misschien nu opzoek naar antwoorden.

De grote vraag blijft natuurlijk waar de grens ligt bij km of tijd waar voortijdig vervangen toch verstandig wordt, en waar het eigenlijk nog overbodig en te vroeg is.

Bij mij speelt dan altijd mee hoe lang ik nog denk door te rijden in de auto. Bij de vorige riem op de Peuk was het argument bij 325k km: ik moet het nog minstens 1x doen, maar niet vaker, dus beter te vroeg dan te laat. Ik had nooit gedacht dat ik met gemak nog een riem wissel zou halen met deze auto.

Bij de C5 is het van "ik heb nog een jaar te gaan en ben onder de ondergrens voor vervanging onder zware belasting". Officieel en logischerwijs zou het antwoord dus zijn: lekker nog even wachten, bv 6 maanden of 15k km want dan zit ik op 160k km en 9 1/2 jaar. Zou ook zonder problemen mogelijk moeten zijn.

Maar mijn gevoel, comfort, en vertrouwen gaat nu meespelen en de antwoorden hier hebben mij daarbij geholpen.

Ik wil deze auto nog minstens 5 jaar rijden als auto voor onze non-profit, ik loop dus hoe dan ook tegen grotere beurten en onderhoudskosten op. Het beste is dus al het onzekere aan het begin meteen zeker te maken. IK wil zeker zijn dat remmen, riemen, filters, vloeistoffen, banden, en verlichting ok zijn. Mijn familie en colleaga's zijn niet zo auto-minded dat ze problemen snel voelen of zien aankomen, en zij moeten veilig en zonder problemen met dit ding onderweg kunnen zijn.

Re: Distributie riem 240 000 of .... 10 jaar?

Geplaatst: 08 okt 2017 23:10
door PBO
Heb hetzelfde "probleem". Mijn C5 is van september (productiedatum augustus) 2008 met nu een kleine 130k op de klok. Ruim 9 jaar dus en nog met de 1e riem. Heb de auto net een half jaar en wil er nog de nodige jaren mee door.

Omdat ik nooit tot de maximale termijn/kilometers doorrijdt gaat daarom ook hier bij de eerstvolgende beurt, binnen 2000 km, een nieuwe distributieset op, ook onder het credo: beter 10.000 km te vroeg dan 10 meter te laat.

Wat m.i. ook een aandachtspunt is bij de eerste DB-vervanging van een auto, is dat je niet alleen naar de datum 1e toelating kijkt, maar ook naar de productiedatum (orga-nummer). Een winkeldochter die zeg 10-12 maanden op een fabrieksterrein of in een showroom staat alvorens op kenteken te komen, heeft dus bij eerste ingebruikname al een riem van een jaar oud. Ga je hier vervolgens 9-10 jaar mee rijden zonder de riem te vervangen loop je, zonder daar misschien direct bij stil te staan, een aardig risico.

Re: Distributie riem 240 000 of .... 10 jaar?

Geplaatst: 08 okt 2017 23:46
door morjos
Mcduff schreef:
Heeft deze discussie eigenlijk wel zin vraag ik me dan af ?? :smt017 :smt017 :smt017


Ik wil deze auto nog minstens 5 jaar rijden als auto voor onze non-profit, ik loop dus hoe dan ook tegen grotere beurten en onderhoudskosten op. Het beste is dus al het onzekere aan het begin meteen zeker te maken. IK wil zeker zijn dat remmen, riemen, filters, vloeistoffen, banden, en verlichting ok zijn. Mijn familie en colleaga's zijn niet zo auto-minded dat ze problemen snel voelen of zien aankomen, en zij moeten veilig en zonder problemen met dit ding onderweg kunnen zijn.


Dit bedoel ik dus...... :smt023

Re: Distributie riem 240 000 of .... 10 jaar?

Geplaatst: 09 okt 2017 09:18
door arendonk
Ik zit nu op ruim 124k en ze rijdt al 9 jaar rond dus tijd om te vervangen. Zoals al eerder gezegd door anderen wegen de kosten van ‘eerder’ vervangen niet op tegen het risico op breuk en de daarbij behorende kosten.

Re: Distributie riem 240 000 of .... 10 jaar?

Geplaatst: 22 okt 2017 18:26
door Mcduff
Heeft een vervangingsriem opnieuw 240k of 10 jaar of is dat korter of afhankelijk van de riem?

Mijn garage is geen Citroen dealer, maar doet meestal wel kwaliteit werk. Dus geen onnodig dure "merk-eigen" onderdelen maar goede kwalitiet niet-citroen onderdelen. Dat kan best van dezelfde fabrikant zijn als citroen gebruikt. Echt super-goedkoop oost-europees of azatisch komt er niet in.

Re: Distributie riem 240 000 of .... 10 jaar?

Geplaatst: 23 okt 2017 11:40
door BJG
Ja de immitatie markt richt zich naar de originele markt. Intervallen kunnen dus worden overgenomen.

Re: Distributie riem 240 000 of .... 10 jaar?

Geplaatst: 23 okt 2017 14:20
door JW-C5
Met daarbij de kanttekeningen als hierboven gemaakt, naar ik aanneem.
Oftewel........

Groet,
JW

Re: Distributie riem 240 000 of .... 10 jaar?

Geplaatst: 23 okt 2017 16:05
door Mcduff
Vanochtend Tsjechisch kenteken afgehaald. Olie etc is al gedaan, filters worden ook vervangen, riemen en trekhaak gebeuren nu, dus als er niets tussenkomt dan is de C5 woensdag middag rijklaar en op de bijgeleverde winterbanden (geen michelin helaas, wel redelijk merk) met eigen alu velgen.

Re: Distributie riem 240 000 of .... 10 jaar?

Geplaatst: 31 okt 2017 20:02
door Citroenfan39
morjos schreef:
Roman schreef:Die termijn is ooit in het leven geroepen door de marketingboys.
Het gaat ze dan erom dat een auto interessant wordt voor de lease.
Grote onderhoudsintervallen, db pas bij 240k etc ec.
Ze gaan ervanuit dat een auto rond de 100k vervangen wordt.

Yes....en dan koop je zo een auto met (te) vele van je zuurverdiende centjes, dus je wil dat hij goed is bij aankoop en dat ook blijft.

Waarom dan risico nemen op de DB (en nog andere dingen) voor pak m beet 300 - 400€ om een zo goed als onbetaalbare kost te voorkomen ?????
Heeft deze discussie eigenlijk wel zin vraag ik me dan af ?? :smt017 :smt017 :smt017
€ 300 à 400 voor een distributiewissel? Dat vind ik erg goedkoop!
Bij mijn dealer ligt de prijs rond de € 700! Dat is al een ander bedrag. Bijna het dubbele.
Welke gerenommeerde Citroën dealer/specialist voert een distributiewissel uit voor € 300 à 400?

Re: Distributie riem 240 000 of .... 10 jaar?

Geplaatst: 31 okt 2017 20:31
door Roman
Belgie.. ;)

Re: Distributie riem 240 000 of .... 10 jaar?

Geplaatst: 31 okt 2017 20:40
door arendonk
Mijn specialist zit net onder de 400 euro inc waterpomp. De dealer hier vraagt er 739 euro voor. :shock:

Re: Distributie riem 240 000 of .... 10 jaar?

Geplaatst: 01 nov 2017 11:37
door Citroenfan39
Welke specialist is dit dan? Dan breng ik hem daar ook naartoe voor de distributiewissel.

Re: Distributie riem 240 000 of .... 10 jaar?

Geplaatst: 01 nov 2017 19:24
door arendonk
Youngtimergarage in Vught. Ik heb wel een benzinemotor.