Pagina 2 van 4
Re: Koelventilator stuk.
Geplaatst: 21 jun 2017 20:45
door GW-tje
Vandaag gemerkt dat in mijn auto bij uitgeschakelde airco de motortemperatuur oploopt bij stilstand tot de alarmbellen gaan rinkelen "motor te heet". Onderweg naar deze temperatuur ging de koelfan wel een aantal malen aan en uit, maar de hoogste stand wordt niet bereikt. Ook met de Lexia gebeurt er bij het aansturen van de hoogste stand niets. Zolang de airco dus normaal werkt, behoedt deze de temperatuur tegen te hoog oplopen.
Ik mag aannemen dat de zekering van 50A nog in orde is omdat de fan wel draait? Is er dan een relais waar het hoge toerental op mank gaat?
Re: Koelventilator stuk.
Geplaatst: 21 jun 2017 21:04
door Iceman
De fan is toeren geregeld, geen relais om toeren te regelen. Wel om de voeding in te schakelen.
Greetz Iceman

Re: Koelventilator stuk.
Geplaatst: 21 jun 2017 21:21
door GW-tje
Hoe wordt dat hoge toerental dan aangestuurd?
Re: Koelventilator stuk.
Geplaatst: 21 jun 2017 21:57
door JW-C5
Bij de PH2 gaat dat volgens het CitDoc D4EA7PP0 Werkingsprincipe : Koelsysteem bij de EW10A:
1.2. Berekening van de snelheid van de koelventilator
De elektronische eenheid motor bepaalt de snelheid van de koelventilator aan de hand van de volgende parameters :
Koelvloeistoftemperatuur gemeten door de sensor (1220)
Druk in circuit airconditioning gemeten door de sonde (8007)
Olietemperatuur automatische versnellingsbak
1.4. Noodprogramma
Het defect van de temperatuursonde koelvloeistof heeft tot gevolg :
Het continu met hoog toerental inschakelen van koelventilator
Het stoppen van de aircocompressor
Het branden van het waarschuwingslampje koelvloeistoftemperatuur
Er verschijnt een bericht op het multifunctioneel scherm
Opslaan van een foutcode in de elektronische eenheid motor
2. Regeling aan de hand van de koelvloeistoftemperatuur
De regeling aan de hand van de koelvloeistoftemperatuur is erg gevoelig (met interval) :
Drie temperatuurgebieden zorgen ervoor dat de koelventilator op lage, gemiddelde of hoge snelheid draait (motor EW)
Twee temperatuurintervallen staan de werking van de koelventilator met hetzij laag hetzij hoog toerental toe (motor DW, ES9)
De thermosensor koelvloeistof, die op het waterafvoerhuis is geplaatst, informeert de elektronische eenheid motor over de koelvloeistoftemperatuur.
Ik zal straks screenshots maken van een paar gedeelten van het document, omdat er onderscheid gemaakt wordt tussen een vol elektronische regeling, en een regeling met drie snelheden.
En ik stuur het je toe als PDF
Groet,
JW
Re: Koelventilator stuk.
Geplaatst: 21 jun 2017 22:05
door Iceman
Zit een regeling op van 0-100% 115C is 100%
Airco werkt bij normale temperaturen op 30%
Hoe de regeling precies werkt heb ik niet helemaal op mijn netvlies staan. Heb na de wissel van mijn motor gedondergehad met de fan dat hij pas heeeeel erg laat (te laat) in kwam, maar dat probleem heb ik nu niet meer. Maar hoe dat gekomen is weet ik niet.
Edit: JW's info kraan staat alweer open
Greetz Iceman

Re: Koelventilator stuk.
Geplaatst: 21 jun 2017 23:41
door JW-C5
Wat screenshots:
K1.jpg
Daaruit maak ik op dat jouw EW10A voorzien is van een ventilator die volledig geregeld is, niet een met drie snelheden zoals hier staat:
K2.jpg
met als omschrijving:
3.2. Beschrijving
Fase Details
A Ontvangst via een analoge verbinding van het signaal van de thermosensor koelvloeistof door de motormanagementcomputer
Verzenden van informatie over de koelvloeistoftemperatuur en de waarschuwing voor een te hoge temperatuur naar de BSI1 door de motormanagementcomputer via het netwerk CAN
B Als de temperatuur 97°C wordt, zal de motormanagementcomputer de lage snelheid van de koelventilatoren inschakelen
Als de temperatuur 101°C wordt, zal de ISC de gemiddelde snelheid van de koelventilatoren inschakelen
Als de temperatuur 105°C wordt, zal de motormanagementcomputer de hoge snelheid van de koelventilatoren inschakelen
Jij zou dan deze hebben
K3.jpg
met als omschrijving:
4.1. Beschrijving
Fase Details
A Ontvangst via een analoge verbinding van het signaal van de thermosensor koelvloeistof door de motormanagementcomputer
Verzenden van informatie over de koelvloeistoftemperatuur en de waarschuwing voor een te hoge temperatuur naar de BSI1 door de motormanagementcomputer via het netwerk CAN
B Als de temperatuur 97°C wordt, zal de motormanagementcomputer de lage snelheid van de beide koelventilatoren inschakelen
Tussen 97°C en 105°C stuurt de motormanagementcomputer de regelaar geleidelijk aan
Als de temperatuur 105°C wordt, zal de motormanagementcomputer de hoge snelheid van de koelventilatoren inschakelen
Waarom er over twee ventilatoren gesproken wordt weet ik niet.
En wat ik ook niet goed kan plaatsen is deze opmerking:
2. Regeling aan de hand van de koelvloeistoftemperatuur
De regeling aan de hand van de koelvloeistoftemperatuur is erg gevoelig (met interval) :
Drie temperatuurgebieden zorgen ervoor dat de koelventilator op lage, gemiddelde of hoge snelheid draait (motor EW)
Twee temperatuurintervallen staan de werking van de koelventilator met hetzij laag hetzij hoog toerental toe (motor DW, ES9)
Dat klopt niet met het eerste tabelletje.
Het complete document gaat zo naar je onderweg.
En ik zal ook nog kijken of ik via je VIN iets kan vinden in SEDRE......
Groet,
JW
Re: Koelventilator stuk.
Geplaatst: 22 jun 2017 07:05
door boes
Food for thought:
De mijne was brak. Rechtstreeks 12V liet de fanmotor soms lopen.
Met nadruk op soms.
Fan vervangen....en voila.
Als je de radiateur kantelt kan je er bij zonder dat de bumper eraf moet.
Re: Koelventilator stuk.
Geplaatst: 22 jun 2017 08:57
door Iceman
Kan hem zo snel niet vinden op de Citroën site maar weet wel dat hij aardig aan de prijs is. Ik meen ruim €400.-
Greetz Iceman

Re: Koelventilator stuk.
Geplaatst: 22 jun 2017 11:52
door GW-tje
Ik moet dus gaan meten of het signaal boven de 105 graden Celsius van de MM computer komt. Als dat zo is, is er een defect in de motor van de ventilator en anders in de MM-computer.
Alle andere regelingen lijken goed te functioneren en de airco werkt ook goed.
Re: Koelventilator stuk.
Geplaatst: 22 jun 2017 12:15
door Iceman
Kunt hem goed testen met de Lexia.
Greetz Iceman

Re: Koelventilator stuk.
Geplaatst: 22 jun 2017 13:05
door JW-C5
Via SEDRE heb ik, gebruikmakend van je ORGA 10319, het schema kunnen vinden van een EW10A koeling.
Daaruit blijkt dat je inderdaad een koeling hebt met "elektronische regeling", volgens de beschrijving 4 van dat document.
Er komt alleen vanuit de MM computer info naar de fan, niet ook vanuit de BSI zoals in beschrijving 3.
Ik zal je het schema sturen.
Groet,
JW
Re: Koelventilator stuk.
Geplaatst: 22 jun 2017 15:01
door GW-tje
Het testen van het hoge toerental via de Lexia heb ik geprobeerd. Daarvoor kreeg ik geen melding dat de motor moest draaien. Tijdens activatie ging de fan niet draaien maar kwam er wel een melding terug dat de test goed verlopen was. Mag ik dan concluderen dat het signaal van en naar de MM computer correct is en dat de motor van de koelventilator het probleem geeft?
Re: Koelventilator stuk.
Geplaatst: 22 jun 2017 15:13
door JW-C5
In het doc wat ik hierboven aangehaald heb staat onder andere:
7 Informatie over de status van de regelaar van het koelsysteem 1513 Aan/uit
Er is dus wel een terugkoppeling van de regelelektronica in de fan. Dat zou dan OK moeten zijn?
En wat gebeurt er als je de temperatuursonde loskoppelt?
Volgens 4 zou hij dan op volle toeren moeten gaan draaien:
4.2. Noodprogramma
Een defect aan de thermosensor koelvloeistof heeft tot gevolg :
Koelventilatoren werken op de hoogste snelheid
Onderbreking van de aircocompressor
Het controlelampje STOP en het waarschuwingslampje voor de koelvloeistoftemperatuur op het
instrumentenpaneel gaan branden (*)
Er verschijnt een bericht op het multifunctioneel scherm
Opslaan van een foutcode in de elektronische eenheid motor.
Voorts moet er dan een foutcode opgeslagen worden.
Dat moet wel gedaan worden bij draaiende motor, naar ik veronderstel.
Groet,
JW
Re: Koelventilator stuk.
Geplaatst: 22 jun 2017 15:48
door boes
Re: Koelventilator stuk.
Geplaatst: 22 jun 2017 16:06
door GW-tje
Qua nummer is dat niet de juiste. Het moet 1253N5 zijn.