Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Vandaag gemerkt dat in mijn auto bij uitgeschakelde airco de motortemperatuur oploopt bij stilstand tot de alarmbellen gaan rinkelen "motor te heet". Onderweg naar deze temperatuur ging de koelfan wel een aantal malen aan en uit, maar de hoogste stand wordt niet bereikt. Ook met de Lexia gebeurt er bij het aansturen van de hoogste stand niets. Zolang de airco dus normaal werkt, behoedt deze de temperatuur tegen te hoog oplopen.
Ik mag aannemen dat de zekering van 50A nog in orde is omdat de fan wel draait? Is er dan een relais waar het hoge toerental op mank gaat?
Ik mag aannemen dat de zekering van 50A nog in orde is omdat de fan wel draait? Is er dan een relais waar het hoge toerental op mank gaat?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
De fan is toeren geregeld, geen relais om toeren te regelen. Wel om de voeding in te schakelen.
Greetz Iceman
Greetz Iceman
Foto's
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Hoe wordt dat hoge toerental dan aangestuurd?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Bij de PH2 gaat dat volgens het CitDoc D4EA7PP0 Werkingsprincipe : Koelsysteem bij de EW10A:
En ik stuur het je toe als PDF
Groet,
JW
Ik zal straks screenshots maken van een paar gedeelten van het document, omdat er onderscheid gemaakt wordt tussen een vol elektronische regeling, en een regeling met drie snelheden.1.2. Berekening van de snelheid van de koelventilator
De elektronische eenheid motor bepaalt de snelheid van de koelventilator aan de hand van de volgende parameters :
Koelvloeistoftemperatuur gemeten door de sensor (1220)
Druk in circuit airconditioning gemeten door de sonde (8007)
Olietemperatuur automatische versnellingsbak
1.4. Noodprogramma
Het defect van de temperatuursonde koelvloeistof heeft tot gevolg :
Het continu met hoog toerental inschakelen van koelventilator
Het stoppen van de aircocompressor
Het branden van het waarschuwingslampje koelvloeistoftemperatuur
Er verschijnt een bericht op het multifunctioneel scherm
Opslaan van een foutcode in de elektronische eenheid motor
2. Regeling aan de hand van de koelvloeistoftemperatuur
De regeling aan de hand van de koelvloeistoftemperatuur is erg gevoelig (met interval) :
Drie temperatuurgebieden zorgen ervoor dat de koelventilator op lage, gemiddelde of hoge snelheid draait (motor EW)
Twee temperatuurintervallen staan de werking van de koelventilator met hetzij laag hetzij hoog toerental toe (motor DW, ES9)
De thermosensor koelvloeistof, die op het waterafvoerhuis is geplaatst, informeert de elektronische eenheid motor over de koelvloeistoftemperatuur.
En ik stuur het je toe als PDF
Groet,
JW
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Zit een regeling op van 0-100% 115C is 100%
Airco werkt bij normale temperaturen op 30%
Hoe de regeling precies werkt heb ik niet helemaal op mijn netvlies staan. Heb na de wissel van mijn motor gedondergehad met de fan dat hij pas heeeeel erg laat (te laat) in kwam, maar dat probleem heb ik nu niet meer. Maar hoe dat gekomen is weet ik niet.
Edit: JW's info kraan staat alweer open
Greetz Iceman
Airco werkt bij normale temperaturen op 30%
Hoe de regeling precies werkt heb ik niet helemaal op mijn netvlies staan. Heb na de wissel van mijn motor gedondergehad met de fan dat hij pas heeeeel erg laat (te laat) in kwam, maar dat probleem heb ik nu niet meer. Maar hoe dat gekomen is weet ik niet.
Edit: JW's info kraan staat alweer open
Greetz Iceman
Foto's
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Wat screenshots:
Daaruit maak ik op dat jouw EW10A voorzien is van een ventilator die volledig geregeld is, niet een met drie snelheden zoals hier staat:
met als omschrijving:
En wat ik ook niet goed kan plaatsen is deze opmerking:
Het complete document gaat zo naar je onderweg.
En ik zal ook nog kijken of ik via je VIN iets kan vinden in SEDRE......
Groet,
JW
Jij zou dan deze hebben met als omschrijving:3.2. Beschrijving
Fase Details
A Ontvangst via een analoge verbinding van het signaal van de thermosensor koelvloeistof door de motormanagementcomputer
Verzenden van informatie over de koelvloeistoftemperatuur en de waarschuwing voor een te hoge temperatuur naar de BSI1 door de motormanagementcomputer via het netwerk CAN
B Als de temperatuur 97°C wordt, zal de motormanagementcomputer de lage snelheid van de koelventilatoren inschakelen
Als de temperatuur 101°C wordt, zal de ISC de gemiddelde snelheid van de koelventilatoren inschakelen
Als de temperatuur 105°C wordt, zal de motormanagementcomputer de hoge snelheid van de koelventilatoren inschakelen
Waarom er over twee ventilatoren gesproken wordt weet ik niet.4.1. Beschrijving
Fase Details
A Ontvangst via een analoge verbinding van het signaal van de thermosensor koelvloeistof door de motormanagementcomputer
Verzenden van informatie over de koelvloeistoftemperatuur en de waarschuwing voor een te hoge temperatuur naar de BSI1 door de motormanagementcomputer via het netwerk CAN
B Als de temperatuur 97°C wordt, zal de motormanagementcomputer de lage snelheid van de beide koelventilatoren inschakelen
Tussen 97°C en 105°C stuurt de motormanagementcomputer de regelaar geleidelijk aan
Als de temperatuur 105°C wordt, zal de motormanagementcomputer de hoge snelheid van de koelventilatoren inschakelen
En wat ik ook niet goed kan plaatsen is deze opmerking:
Dat klopt niet met het eerste tabelletje.2. Regeling aan de hand van de koelvloeistoftemperatuur
De regeling aan de hand van de koelvloeistoftemperatuur is erg gevoelig (met interval) :
Drie temperatuurgebieden zorgen ervoor dat de koelventilator op lage, gemiddelde of hoge snelheid draait (motor EW)
Twee temperatuurintervallen staan de werking van de koelventilator met hetzij laag hetzij hoog toerental toe (motor DW, ES9)
Het complete document gaat zo naar je onderweg.
En ik zal ook nog kijken of ik via je VIN iets kan vinden in SEDRE......
Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Food for thought:
De mijne was brak. Rechtstreeks 12V liet de fanmotor soms lopen.
Met nadruk op soms.
Fan vervangen....en voila.
Als je de radiateur kantelt kan je er bij zonder dat de bumper eraf moet.
De mijne was brak. Rechtstreeks 12V liet de fanmotor soms lopen.
Met nadruk op soms.
Fan vervangen....en voila.
Als je de radiateur kantelt kan je er bij zonder dat de bumper eraf moet.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Kan hem zo snel niet vinden op de Citroën site maar weet wel dat hij aardig aan de prijs is. Ik meen ruim €400.-
Greetz Iceman
Greetz Iceman
Foto's
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ik moet dus gaan meten of het signaal boven de 105 graden Celsius van de MM computer komt. Als dat zo is, is er een defect in de motor van de ventilator en anders in de MM-computer.
Alle andere regelingen lijken goed te functioneren en de airco werkt ook goed.
Alle andere regelingen lijken goed te functioneren en de airco werkt ook goed.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Kunt hem goed testen met de Lexia.
Greetz Iceman
Greetz Iceman
Foto's
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Via SEDRE heb ik, gebruikmakend van je ORGA 10319, het schema kunnen vinden van een EW10A koeling.
Daaruit blijkt dat je inderdaad een koeling hebt met "elektronische regeling", volgens de beschrijving 4 van dat document.
Er komt alleen vanuit de MM computer info naar de fan, niet ook vanuit de BSI zoals in beschrijving 3.
Ik zal je het schema sturen.
Groet,
JW
Daaruit blijkt dat je inderdaad een koeling hebt met "elektronische regeling", volgens de beschrijving 4 van dat document.
Er komt alleen vanuit de MM computer info naar de fan, niet ook vanuit de BSI zoals in beschrijving 3.
Ik zal je het schema sturen.
Groet,
JW
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Het testen van het hoge toerental via de Lexia heb ik geprobeerd. Daarvoor kreeg ik geen melding dat de motor moest draaien. Tijdens activatie ging de fan niet draaien maar kwam er wel een melding terug dat de test goed verlopen was. Mag ik dan concluderen dat het signaal van en naar de MM computer correct is en dat de motor van de koelventilator het probleem geeft?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In het doc wat ik hierboven aangehaald heb staat onder andere:
En wat gebeurt er als je de temperatuursonde loskoppelt?
Volgens 4 zou hij dan op volle toeren moeten gaan draaien:
Dat moet wel gedaan worden bij draaiende motor, naar ik veronderstel.
Groet,
JW
Er is dus wel een terugkoppeling van de regelelektronica in de fan. Dat zou dan OK moeten zijn?7 Informatie over de status van de regelaar van het koelsysteem 1513 Aan/uit
En wat gebeurt er als je de temperatuursonde loskoppelt?
Volgens 4 zou hij dan op volle toeren moeten gaan draaien:
Voorts moet er dan een foutcode opgeslagen worden.4.2. Noodprogramma
Een defect aan de thermosensor koelvloeistof heeft tot gevolg :
Koelventilatoren werken op de hoogste snelheid
Onderbreking van de aircocompressor
Het controlelampje STOP en het waarschuwingslampje voor de koelvloeistoftemperatuur op het
instrumentenpaneel gaan branden (*)
Er verschijnt een bericht op het multifunctioneel scherm
Opslaan van een foutcode in de elektronische eenheid motor.
Dat moet wel gedaan worden bij draaiende motor, naar ik veronderstel.
Groet,
JW
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
http://m.mister-auto.nl/fl/koelventilat ... _g508.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Qua nummer is dat niet de juiste. Het moet 1253N5 zijn.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km



