Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Mijn bandenboer houdt zich altijd keurig met de juiste gereedschappen aan de voorgeschreven momenten. Ik heb dan een pijp van een meter nodig om de wielbouten los te draaien. Ik zet ze zelf met kruissleutel vast in zittende houding. Dan weet ik zeker dat ze voldoende vast zitten en dat mijn dochter onderweg ook nog in staat is om een lekke band te kunnen wisselen. De koppels zijn veel te hoog.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Vastzitten doen ze dan wel, geen probleem.
Maar met het vastzetten wordt ook gezorgd voor zodanig veel druk op het vlak tussen wiel en schijfrem/flens, dat de enorme krachten die optreden bij voluit remmen en het daarmee gepaard gaande "stotteren" door de ABS, niet gepaard gaan met tangentieel verdraaien van die twee tov van elkaar.
Dat is mede de reden dat dit vlak niet ingevet zou mogen worden, dan wordt de wrijving tussen die twee wellicht te laag.
Groet,
JW
Maar met het vastzetten wordt ook gezorgd voor zodanig veel druk op het vlak tussen wiel en schijfrem/flens, dat de enorme krachten die optreden bij voluit remmen en het daarmee gepaard gaande "stotteren" door de ABS, niet gepaard gaan met tangentieel verdraaien van die twee tov van elkaar.
Dat is mede de reden dat dit vlak niet ingevet zou mogen worden, dan wordt de wrijving tussen die twee wellicht te laag.
Groet,
JW
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
Nog steeds en laatst als praktijkproefje de handmatig met een kruissleutel vastgezette wielbouten nagetrokken met een momentsleutel. En ze bleken alle 16 heel behoorlijk in de buurt van 100 Nm te zitten.JW-C5 schreef:Breeze is nog bezig hierop de nodige berekeningen los te laten.
Maar dat handmatig vastzetten doe ik dan ook al meer dan 50 jaar

Adri

C5club extreme Die-Hard


Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
Hoe staat het met het rekenen of heb ik iets gemist?
Groeten, Cieterman


Groeten, Cieterman


NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)

C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)

Honda Jazz e:HEV Elegance
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
Nee je hebt niets gemist.
Ik heb mezelf (en JW en BJG), beloofd dat deze winter de berekeningen worden afgemaakt, besproken en petit comité en hier gepubliceerd, uiteraard.
Adri
Ik heb mezelf (en JW en BJG), beloofd dat deze winter de berekeningen worden afgemaakt, besproken en petit comité en hier gepubliceerd, uiteraard.
Adri

C5club extreme Die-Hard


Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
Leuk, ben benieuwd.
Heb net mijn winterbandjes gemonteerd, vandaar dat ik op dit draadje terecht kwam. Met een kruissleutel kom je inderdaad aardig dicht in de buurt van de 100 Nm. Met de momentsleutel hoefde ik maar heel klein beetje te draaien om het te bereiken. Heb het zonder smeersel gedaan op mijn stalen velgen. Het originele lichtmetaal zat ook zonder vet of zo vast. De achterwielen bleken, ondanks dat ik alle schroeven los had, zo vast te zitten tegen de wielplaat dat ik heb moeten schoppen om ze los te krijgen. Waren kennelijk in de hele levensduur nog niet los geweest.
Groeten, Pieterman


Groeten, Pieterman


NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)

C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)

Honda Jazz e:HEV Elegance
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
zo vast te zitten tegen de wielplaat dat ik heb moeten schoppen om ze los te krijgen. Waren kennelijk in de hele levensduur nog niet los geweest.
opschuren en dan doe ik er altijd koper vet eraan aan de raak vlakken
opschuren en dan doe ik er altijd koper vet eraan aan de raak vlakken


C5club extreme Die-Hard


Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
Tja, wie heeft het nou bij het rechte eind?JW-C5 schreef:Vastzitten doen ze dan wel, geen probleem.
...........
Dat is mede de reden dat dit vlak niet ingevet zou mogen worden, dan wordt de wrijving tussen die twee wellicht te laag.
Groet,
JW
Groeten, Cieterman


NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)

C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)

Honda Jazz e:HEV Elegance
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
met de raak vlakken bedoel ik , het vlak tegen de remschijf
is het zo beter
is het zo beter
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat zou imho eigenlijk niet gedaan moeten worden......
Wél de boring in het wiel die om de naaf past, dáár gaat het door corrosie vastzitten.
Want dat vlak is niet verantwoordelijk voor het tangentieel overbrengen van de aandrijf- en remkrachten.
Groet,
JW
Wél de boring in het wiel die om de naaf past, dáár gaat het door corrosie vastzitten.
Want dat vlak is niet verantwoordelijk voor het tangentieel overbrengen van de aandrijf- en remkrachten.
Groet,
JW
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ik doe het al jaren zo , en toch nog geen probleem gehad
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ik deed dat ook altijd zó.
Totdat ik erover na ging denken, en er wat berekeningen gemaakt werden over de tangentiële krachten op de wielen.
Die blijken heel groot te zijn, daarbij speelt de wrijvingscoëfficient een belangrijke rol
Nu vet ik alleen die naafboring nog in, niet meer het aanligvlak van de velg.
Dat is ook niet nodig, dáár gaat de velg niet vastzitten
Groet,
JW
Totdat ik erover na ging denken, en er wat berekeningen gemaakt werden over de tangentiële krachten op de wielen.
Die blijken heel groot te zijn, daarbij speelt de wrijvingscoëfficient een belangrijke rol
Nu vet ik alleen die naafboring nog in, niet meer het aanligvlak van de velg.
Dat is ook niet nodig, dáár gaat de velg niet vastzitten

Groet,
JW
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ja dat klopt , maar je hebt dan toch die borstel vast en dan pak je dat maar mee
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
Willy, ik lees altijd met veel plezier jouw hoogtechnische bijdragen, maar hier snap ik helemaal niets van.
Adri
Adri
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Willy bedoelt dat hij de aanlegvlakken schoonmaakt en licht invet met molycote. Ik deed dat ook met lm velgen. Die lijken zich wel vast te vreten door opoffering?