Pagina 2 van 2

Re: Bandenmaat lichtmetalen velgen en reservewiel PH2 (Break

Geplaatst: 02 jun 2014 10:26
door Menno
Zeker, wij zijn wat dat betreft erg soepel ....

Re: Bandenmaat lichtmetalen velgen en reservewiel PH2 (Break

Geplaatst: 02 jun 2014 10:36
door JW-C5
....zo zou je dat kunnen betitelen.

Een veel te ver doorgeschoten gedoogcultuur, zou ik zeggen ;)

Groet,
JW

Re: Bandenmaat lichtmetalen velgen en reservewiel PH2 (Break

Geplaatst: 02 jun 2014 12:29
door Herman
Je kunt ook te ver doorschieten, zoals in belgie, mag ook niets meer iets anders. :mrgreen:

Re: Bandenmaat lichtmetalen velgen en reservewiel PH2 (Break

Geplaatst: 03 jun 2014 10:53
door hjhaverkort
Hier is wat de oosterburen ervan vinden, volgens de website van de ADAC (vertaling van mij volgt onder de Duitse tekst). Blijkbaar mag ik in Duitsland rustig met LI 87 de weg op!

"In Einzelfällen liegen die vom Fahrzeughersteller in den Fahrzeugpapieren vorgeschriebenen Lastindizes der Reifen deutlich über der Hälfte der maximalen Achslast (z.B. zwei Reifen mit einer Tragfähigkeit von jeweils 615 kg tragen eine Achse, die maximal mit 1080 kg belastet werden darf.) Seit Ende 2004 ist es in diesen Fällen zulässig, Reifen mit einem niedrigeren Load-Index als vorgeschrieben zu verwenden. Die Mindestanforderung an die Reifen bezüglich des Load-Index ergibt sich somit bei Einzelradanordnung (bei Pkw üblich) als die Hälfte der maximalen Achslast. Beispiel: Wenn die maximale Achslast [...] 1080 kg beträgt, würden Reifen ausreichen, die den Load-Index 87 (entspricht 545 kg [...]) tragen."

"Soms is de door de autofabrikant voorgeschreven load-index van de banden duidelijk hoger dan de helft van de maximale aslast (twee banden met een draafkracht van elk 615 kg dragen bijvoorbeeld een as, die maximaal met 1080 kg belast mag worden.) Sinds eind 2004 is het in zulke gevallen toegestaan, banden te gebruiken die een lagere load-index hebben dan voorgeschreven. De minimumeis met betrekking tot de load-index van de banden bij enkele wielen (gebruikelijk bij personenauto's) is de helft van de maximale aslast. Voorbeeld: als de maximale aslast 1080 kg bedraagt, dan volstaan banden met load-index 87 (overeenkomend met 545 kg)."

De maximale toegestane aslast van mijn C5 Break is volgens onze RDW... precies 1080 kg! (d.w.z. achter, voor nog iets minder). Dus wat de Duitsers betreft mag ik zelfs met LI 87 rijden, lees: "de fabrikant moet niet overdrijven met zijn veiligheidsmarges."

Maar nu nog even over de zuiderburen: als ik het goed begrijp zou mijn auto daar met LI 91 niet door de keuring komen, omdat de fabrikant nu eenmaal 93 heeft voorgeschreven? Maar mag ik met mijn in Nederland geregistreerde en goedgekeurde auto met LI 91 wel in België de weg op?

Re: Bandenmaat lichtmetalen velgen en reservewiel PH2 (Break

Geplaatst: 03 jun 2014 11:06
door GW-tje
Je auto moet aan de keuringseisen voldoen in het land waar het kenteken geregistreerd staat.

Re: Bandenmaat lichtmetalen velgen en reservewiel PH2 (Break

Geplaatst: 22 mei 2015 07:49
door c5breaker
Maar heeft er iemand dan een 205/55R16 onder een Break liggen? Of is het niet verstandig om die eronder te monteren, ik twijfel een beetje.

Ik moet onderhand ook een keer wat anders onder mijn auto, het huidige setje begint een beetje op te raken.

Re: Bandenmaat lichtmetalen velgen en reservewiel PH2 (Break

Geplaatst: 22 mei 2015 08:45
door Herman
@c5breaker

Lees hier het verhaal erover.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=15085

Re: Bandenmaat lichtmetalen velgen en reservewiel PH2 (Break

Geplaatst: 22 mei 2015 09:39
door c5breaker
Ik had het al wel doorgelezen Herman, anders had ik de vraag ook niet gesteld. ;)

Ik lees niet dat er andere zijn die deze maat eronder hebben. Ik twijfel nog of het wel een verstandige keuze is, ik denk zelf dat het misschien wat te krap is. Vandaar mijn vraag hoe andere dit zien.

Re: Bandenmaat lichtmetalen velgen en reservewiel PH2 (Break

Geplaatst: 22 mei 2015 09:52
door exroosje
Op een ph1 zou het niet echt een issue zijn omdat cit zelf start met een 205 band - als de loadindex maar voldoende is dus geen probleem. En 91 is dus echt te weinig, anders zou cit zelf niet een iets bredere band hebben gemonteerd op de break met een betere li. Een te lage li leidt tot hete banden, snelle slijtage, allemaal vooral optredend bij grote belasting icm hoge snelheid. Iets wat je dient te vermijden dus!

Bij de ph2 wordt geen 205 band meer geleverd maar is het allemaal 215. De vraag of dit puur esthetiek of inkoopvoordeel is kan ik niet beantwoorden. De cases dat mensen voor de 205 band gaan zijn legio, je ziet het bv ook vaak bij winterbanden. Daar wordt dan nog aan toegevoegd dat een iets smallere band ook voordelen heeft in sneeuw (een hele andere discussie). De velgbreedte is in elk geval wel geschikt ervoor (6,5J kan ook prima met 205)

Nu de banden een stukje goedkoper zijn geworden zou ik volgende keer er zeker 215 opleggen. Tot die tijd vermijd hard rijden met betontegels achterin! En je reservewiel achter leggen mocht je het ooit gebruiken... - afwijkende maten leiden tot differentieel slijtage voor.

Re: Bandenmaat lichtmetalen velgen en reservewiel PH2 (Break

Geplaatst: 22 mei 2015 09:59
door c5breaker
Dat is een helder verhaal exroosje, dan blijf ik voorlopig maar even doorrijden met wat ik nu heb. Er komt vanzelf wel een keer iets langs wat mee dan wel past.

De slijtage van het diff. zie ik niet zo. Het lijkt me dat het gemaakt is om het draaien en dat zal minimaal zijn. Als het in beweging is, blijft het gesmeerd. ;)

Re: Bandenmaat lichtmetalen velgen en reservewiel PH2 (Break

Geplaatst: 22 mei 2015 10:36
door Kapitein Rob
Die slijtage van het differentieel is er wel. Het differentieel is bedoeld om draai- en afstandsverschillen tussen links en rechts op te vangen (bochten). Als je met verschillende omtrekken rijdt zal dat differentieel permanent werken (misschien niet/minder op het moment dat de kleinere omtrek de binnenbocht heeft), dat lijkt me niet de bedoeling. Anderzijds rij je meestal niet permanent met het reservewiel, na reparatie komt de oorspronkelijke band er weer op. Dus in vergelijking met de 200k of 300k kilometers die een auto rijdt is dat natuurlijk verwaarloosbaar....
En vroegâh hadden de DS en CX achter een kleinere maat band dan de aangedreven voorwielen. Het reservewiel had de maat van de kleinere achterband...... Dus inderdaad, hoe zwaar weegt het :smt017 .