Pagina 2 van 2

Re: Storing bobine en de grote schade door boutje in de klep

Geplaatst: 04 jun 2014 11:37
door breakexclusive
en al nieuws wat betreft expertise uitspraken :?:

Re: Storing bobine en de grote schade door boutje in de klep

Geplaatst: 04 jun 2014 15:01
door trance
Een boutje kan alleen maar op de zuiger vallen als een bougie, cilinderkop of in/uitlaat spruitstuk is verwijderd. Langs de klepsteel is onmogelijk. Een bout blijft nergens onderweg hangen en al zeker geen 30000 kilometer. Dus de laatste garagist die aan de cilinderkop gesleuteld heeft is het haasje of je moet er zelf nadien nog aan gepruts hebben dan wordt het een ander verhaal.

Re: Storing bobine en de grote schade door boutje in de klep

Geplaatst: 04 jun 2014 16:41
door c5jan
Dit boutje lijkt ook nog eens te kort om te kunnen blijven hangen. Het zou een hogere vorm van geluk zijn als je dat voor elkaar zou krijgen...

Re: Storing bobine en de grote schade door boutje in de klep

Geplaatst: 06 jun 2014 09:08
door breakexclusive
TS heeft me in een PB bijgepraat. daar zal hij zelf binnenkort wel met de uitslag over rapporteren.
Maar het in de schoenen proberen te schuiven bij een ander lijkt iig niet op te gaan ;)

Re: Storing bobine en de grote schade door boutje in de klep

Geplaatst: 07 jun 2014 07:53
door Jay Jay
Even op afstand wat er volgens mij gebeurt is. Of dit ook het geval is zal onderzoek door derden uit moeten wijzen.

Aan het boutje te zien heeft deze niet in de cilinder gelegen, maar is tussen de klep en de zitting in gekomen. Met als gevolg dat de klep niet dicht kon en de zuiger de klep heeft geraakt met het boutje er tussen. Gevolg: kromme klep, en schade aan klepzitting. En met een beetje pech heeft de drijfstang ook nog wat geleden door de klap.

Wat moet er gebeuren ter reparatie? De cilinderkop moet worden gedemonteerd, en beoordeeld moet worden of de klepzitting gerepareerd kan worden. Als dat het geval is kan er een nieuwe klep in geslepen worden, mocht dat niet het geval zijn moet de cilinderkop vervangen worden.
Ook de zuigerhoogte dient te worden gecontroleerd, al verwacht ik niet dat tijdens het starten de klap zo groot is dat de drijfstang krom raakt, maar je moet het wel uitsluiten voordat je de boel weer dicht bouwt.

Dit is zoals ik het zie, maar nogmaals: Ik ken niet alle feiten en ik schrijf dit op afstand zonder de werkelijke situatie te zien.

Succes met de afhandeling, maar ik denk dat je een sterke zaak hebt.

Re: Storing bobine en de grote schade door boutje in de klep

Geplaatst: 07 jun 2014 10:19
door Timo 1972
En ook de schade aan de zuiger want daar is hij ook tegenaan gekomen . :?

Re: Storing bobine en de grote schade door boutje in de klep

Geplaatst: 07 jun 2014 11:57
door Jay Jay
Dat valt gelukkig vaak in de praktijk mee wat betreft de zuiger zolang hij "slechts" de klep heeft geraakt. Als er iets los in de verbrandingskamer is gekomen is het vaak wel einde oefening voor de zuiger....

Re: Storing bobine en de grote schade door boutje in de klep

Geplaatst: 07 jun 2014 12:11
door breakexclusive
kunnen we stellen dat het onmogelijk ios dat een dergelijk boutje zo lang in de motor heeft gezeten?

Re: Storing bobine en de grote schade door boutje in de klep

Geplaatst: 07 jun 2014 12:48
door Timo 1972
Dat kan je wel stellen , het is in mijn ogen onmogelijk dat er een boutje 30.000 km los in het spruitstuk blijft liggen.

Re: Storing bobine en de grote schade door boutje in de klep

Geplaatst: 07 jun 2014 14:34
door Jay Jay
Eens....

Re: Storing bobine en de grote schade door boutje in de klep

Geplaatst: 08 jun 2014 10:56
door Hollender
Kun je in dergelijke gevallen de ANWB niet inschakelen?

Ik heb in een ver verleden eens een gebruikte CX turbo gekocht bij een VW garage. Supertrots met mijn aanwinst naar huis en bij aankomst spoot de koelvloeistof door de motorruimte. Auto is daags daarna afgehaald door iemand van de garage voor onderzoek. Volgens hen was het iets onnozels en wilden ze dat voor mij repareren, ik was er echter van overtuigd dat het de koppakking was. En dat wilden ze niet repareren. Het getouwtrek heeft twee maanden geduurd en is geëindigd in een woede-uitbarsting van mij in een overvolle showroom waarbij een stapeltje lichtmetalen velgen door de lucht vloog. Het was echter pas nadat ik gedreigd had de auto per autoambulance af te halen en rechtstreeks naar een ANWB diagnosecentrum te brengen dat de eigenaar mij mee naar zijn kantoor vroeg om daar in alle rust verder te spreken en mij uiteindelijk mijn geld heeft teruggegeven.

Re: Storing bobine en de grote schade door boutje in de klep

Geplaatst: 19 jun 2014 18:53
door Citroen Rosalie
Eindelijk na 40 dagen in de garage is mijn Dame weer terug. :citrofiel
Uiteindelijk is het goed opgelost, maar geen excuses van de garage. Ze probeerden het wel goed te maken door de auto te stofzuigen en te wassen. Ook is de distributieriem weer vervangen.

Re: Storing bobine en de grote schade door boutje in de klep

Geplaatst: 19 jun 2014 19:01
door trance
Geloof niet dat ik nog naar die garage ging. Was dat een officiële Citroën dealer of een ratje toe?

Re: Storing bobine en de grote schade door boutje in de klep

Geplaatst: 19 jun 2014 23:01
door breakexclusive
officieel dealer bedrijf heb ik mij laten vertellen. Misschien kan de TS de garage nog even op de hoogte brengen bij wie men het in de schoenen probeerde te schuiven.

Re: Storing bobine en de grote schade door boutje in de klep

Geplaatst: 22 jun 2014 01:28
door c5jan
Goed dat het opgelost is. Maar wat een bavianen zeg.

Waar gehakt wordt vallen spaanders maar dat weet je als je met zakendoen begint. Daarom hoef je een ander nog niet af te branden.

Naming and shaming. Een onderschat principe, houdt scherp...