Pagina 2 van 4

Re: kaartupdate C5 NaviDrive 2010

Geplaatst: 01 apr 2014 20:36
door Jooster
Heb een tourer uit 2012. Met Navidrive 3D... en heb vorig jaar een update gedraaid.

Re: kaartupdate C5 NaviDrive 2010

Geplaatst: 23 mei 2014 12:41
door This Game
De kaarten zijn weer leverbaar voor "slechts" 149.- , zijn dan wel nog de oude 13-2 (van Q4-2012).

Re: kaartupdate C5 NaviDrive 2010

Geplaatst: 24 mei 2014 13:02
door Ccinq
Kaarten lopen altijd enorm achter. Net lange trip gemaakt door Frankrijk en Spanje, aantal keren in de problemen ("nieuwe" snelwegen niet op de kaart, al 2 jaar oude situaties niet bekend bij PSA), ondanks nieuwse kaarten. Volgende keer de losse Navigon PND maar weer mee, 2 jaar lang zeer recente kaarten voor 5 tientjes of zo. Te gek voor woorden bij een nav systeem van duizenden euro's.
Als PSA nou eens ging werken met te downloaden data die je zelf op SD zet...Wil ik best voor betalen, maar geen 180 euro voor verouderde kaarten (jaarlijks).

Re: kaartupdate C5 NaviDrive 2010

Geplaatst: 24 mei 2014 13:17
door JW-C5
Welke snelwegen stonden niet op die kaart?

En als je het hebt over "nieuwe situaties", zijn dat dan ontbrekende rotondes?

Overigens, ik gebruik in het C-Eendje een Garmin LMT, daar haal ik elke drie maanden nieuwe kaarten voor op.
Maar heb niet de illusie dat die altijd kloppen.....

Groet,
JW

kaartupdate C5 NaviDrive 2010

Geplaatst: 24 mei 2014 13:28
door Menno
Heeft ook helemaal niets met PSA te maken overigens !!

Ook losse navi is niet zaligmakend.
Het is een hulpmiddel , dat vergeet men veel te vaak.

Re: kaartupdate C5 NaviDrive 2010

Geplaatst: 24 mei 2014 13:32
door Roman
Vanaf komend jaar werkt psa met tom tom..
Kijken of dat beter gaat zijn...

Ik ben iig heel tevreden van de emyway

Onlangs ergens moeten zijn in nederweert en de bewoner zei dat de navigatie de straat niet zou vinden..
De emyway bracht me mooi tot voor zijn deur..

Re: kaartupdate C5 NaviDrive 2010

Geplaatst: 24 mei 2014 13:45
door JW-C5
@ Menno,
Een klein beetje wel.....

Navteq/HERE maakt kaarten in opdracht van PSA, waarbij Navteq/HERE uiteraard verantwoordelijk is voor de inhoud en de nauwkeurigheid van die kaartgegevens.

Echter PSA bepaalt het ritme waarmee die updates uitkomen, dat is nu gemiddeld een keer per jaar.
Die updates zouden vaker kunnen komen, technisch is dat mogelijk, maar er moet wel voor betaald worden, immers Navteq/HERE moet dat werk doen.
Daarmee zouden de updates aanzienlijk duurder worden, ook al omdat er dan per update minder van verkocht zullen worden.
En zou een klant bereid zijn dat dan nog te betalen, als hij nu al die 149 Euro die er voor de update betaald moet worden veelal te veel vindt?

Groet,
JW

Re: kaartupdate C5 NaviDrive 2010

Geplaatst: 24 mei 2014 15:39
door Ccinq
Ik weet wel zeker dat niemand dat gaat betalen. Als je toch voor een losse PND iedere 3 maanden de meest recente kaarten krijgt voor iets van 30 euro per jaar, dan moet dat toch via PSA ook kunnen? Zeker als je de klant het zelf laat downloaden en installeren. Of geef het geheel in handen van een navi-leverancier.
Overigens zou het een fluitje van een cent moeten zijn om een NG4, die tenslotte een telefoon heeft ingebouwd en zelf kan communiceren met PSA (noodoproep/service), via een 3 of 4G kaartje en een abo daarvoor het systeem zelf zeer up to date te laten houden. Kan ie meteen een WIFI netwerkje in de auto doen voor de verslaafden (overigens kan je zelf doodsimpel via tethering met je smartphone het zelf doen).
Wat de missende snelweg betreft, was ergens in Asturie of Galicie, volgens de NG4 reed ik door de weilanden. En er missen echt flink wat rotondes e.d., maar dat is tot daar aan toe, dat zijn net paddestoelen, schieten overal de grond uit. Behalve op die plekken waar je nou graag een rotonde zou zien :cry: En dat tankstation hoog in de Pyreneën tussen Pamplona en Roncevalles was ook leuk. Blijkt bijna altijd dicht te zijn, leuk als je nog 3 liter over hebt :smt017

Re: kaartupdate C5 NaviDrive 2010

Geplaatst: 24 mei 2014 17:20
door JW-C5
Je gaat er aan voorbij dat Navteq die kaarten moet maken voor dit toestel.
Er is bij Navteq een ruwe kaart DB, maar die moet aangepast en omgevormd worden tbv de besturings-software en de GUI van dit systeem.
Bij Navteq heb ik gezien hoe dat gaat, dat is een megaklus. En de kosten die daarmee gemoeid zijn moeten worden omgeslagen over de hoeveelheid verkochte updates.

Als Garmin een update koopt van Navteq, kan die toegepast worden op veel toestellen, die ook nog eens een keer veel verkocht worden. Heeeeeel veel meer dan de paar die PSA verkoopt in zijn auto's.

Groet,
JW

kaartupdate C5 NaviDrive 2010

Geplaatst: 24 mei 2014 17:36
door Jooster
JW-NHS schreef:
Heeeeeel veel meer dan de paar die PSA verkoopt in zijn auto's.
Dus heeft PSA een verkeerde keus gemaakt met een maatwerkoplossing. Op z'n best 1x per jaar een update aanbieden voor €150 is niet echt een klantvriendelijke oplossing...

Re: kaartupdate C5 NaviDrive 2010

Geplaatst: 24 mei 2014 17:53
door JW-C5
De Navi maakt onderdeel uit van het complete en geïntegreerde systeem in de auto. Alle meldingen lopen ook via dit systeem.

Dat is heeeeel wat anders dan een PNA zoals TomTom of Garmin die levert. Die hoeft alleen maar te navigeren, en heeft daarvoor ook geen info over snelheid en richting van de auto. Dat merk je zodra als je even van de route afwijkt, dan heeft 'ie enige tijd nodig om te bepalen waar hij is, en om iets nieuws te verzinnen.

Jullie vergelijken dus twee compleet verschillende en onvergelijkbare systemen met elkaar, en kijken daarbij kennelijk alleen naar de prijs.
Zoiets als wanneer je een C5 met een C1 vergelijkt.
Beiden brengen je naar een bestemming, maar daar houdt de vergelijking dan wel mee op :mrgreen:

Overigens, deze discussie is niet nieuw.
Op het NavigatieForum hebben we 'm -tig keer gevoerd, en dat zal ook wel zo blijven ;)

Groet,
JW

Re: kaartupdate C5 NaviDrive 2010

Geplaatst: 24 mei 2014 23:21
door Menno
Helemaal eens met JW !

Re: kaartupdate C5 NaviDrive 2010

Geplaatst: 24 mei 2014 23:54
door MichielC5
Ik ben het redelijk eens met JW.

Met uitzondering van het stuk over de bijzonderheid van de af-fabriek navi, gelegen in het feit dat deze veel meer doet dan alleen navigeren.

Er zijn tegenwoordig ook veel losse navi apparaten zoals Tom-Tom die dit kunnen. Moderne navi apparaten kunnen tegenwoordig draadloos in verbinding staan met de auto en real-time allerlei informatie over de motor, het motormanagement, pdc, audiosystemen etc. doorgeven. En dan heb ik het niet over een simpele odb2 verbinding met behulp van een after market bluetooth odb2 stekker maar door de autofabrikanten mogelijk gemaakte verbinding. Toch kosten deze systemen een fractie van de dure af-fabriek, volledig ingebouwde systemen. Net zoals de kaartupdates veel minder kosten bij deze losse navi systemen.
En de pdc laten werken via een navi systeem.....dat kost echt geen duizenden euro's. Zelfs after market inbouwsystemen kunnen dat (en veel meer) en ook die kosten veel minder dan systemen als de navi drive 3d.
Het kan dus wel.....en voor een meer acceptabele prijs.

De systemen van Citroën blijven achter qua prestaties en zijn gewoon te duur. De kaartupdates ook.
Een NG4 (als topmodel in de range) kost een vermogen en presteert bij lange na niet zo goed als menig ander (los) systeem.
Niet dat de NG4 (bij voorbeeld) slecht is. Zeker niet. Maar de prijs/prestatie verhouding is doorgeslagen naar de verkeerde kant.
En het excuus massaproductie (losse navi's) vs een beperkte oplage (af-fabriek navi's) gaat maar ten dele op.
Dat is een beetje een kip-ei verhaal namelijk: marketingtechnisch gezien kunnen ze een af-fabriek navi niet voor een habbekrats aanbieden. Zeker niet het topmodel. Dat moet gewoon duur zijn, anders heeft het geen premium uitstraling.
Het gevolg is wel dat ze niet veel verkocht worden. Dat houdt het lekker exclusief maar de kostprijs van apparaat en updates ook onnodig hoog.

Zet in alle basis+1 automodellen standaard een navi en de kostprijs daalt dramatisch. Maar ja, dan verdien je als fabrikant opeens veel minder aan dure optiepakketten.

Re: kaartupdate C5 NaviDrive 2010

Geplaatst: 25 mei 2014 00:15
door JW-C5
Heb jij voorbeelden
Moderne navi apparaten kunnen tegenwoordig draadloos in verbinding staan met de auto en real-time allerlei informatie over de motor, het motormanagement, pdc, audiosystemen etc. doorgeven. En dan heb ik het niet over een simpele odb2 verbinding met behulp van een after market bluetooth odb2 stekker maar door de autofabrikanten mogelijk gemaakte verbinding.

van dergelijke systemen?
Welke autofabrikant biedt dat aan?

Ik hou de ontwikkelingen goed bij, maar ik ben die "after market" systemen nog niet tegen gekomen.
Heb ik wat gemist?

Groet,
JW

Re: kaartupdate C5 NaviDrive 2010

Geplaatst: 25 mei 2014 00:26
door c5jan
Jooster schreef:
JW-NHS schreef:
Heeeeeel veel meer dan de paar die PSA verkoopt in zijn auto's.
Dus heeft PSA een verkeerde keus gemaakt met een maatwerkoplossing. Op z'n best 1x per jaar een update aanbieden voor €150 is niet echt een klantvriendelijke oplossing...
Zo vaak en zo goedkoop?
Voor mijn leaseblik (mitsubishi) kon ik eens in de 2 jaar bij de dealer buurten en mocht ik ruim 220 eur neertellen!
Dat was ook een totaal geintegreerd systeem met breedbeeldnav en dvd speler, ook het autoinstellingenmenu (ruitenwissers, verlichting etc. ) werd er mee bediend. Het ding zat in een optiepakket en stond op de rekening voor iets van 2300....