Pagina 2 van 7

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 31 okt 2013 19:57
door Citroenfan39
en de bougies zullen van de fabriek er in zitten gezien de km stand ( moetenom de 60.000 km vervangen te worden!)
Het lijkt mij sterk dat er naar meer dan 12 jaar er nog de originele bougies in zitten.
Het onderhoud aan een auto is namelijk niet alleen afhankelijk van de kilometers die ermee worden gereden maar ook van de leeftijd. Een kleine beurt moet ongeacht het aantal gereden km's nu eenmaal één keer per jaar plaatsvinden, een grote beurt één keer per twee jaar waarbij tevens dan ook de bougies worden vervangen.
Ik denk dat juist doordat er zo weinig met de wagen is gereden het erg belangrijk is tijdig bougies en olie te vervangen. Korte afstandjes betekent dat de motor nauwelijks echt op temperatuur komt. Gevolg, vocht in de olie en aanslag op de bougies.
Ik zou bij dit probleem inderdaad eerst beginnen met het vervangen van de bougies en het controleren van de bobines op een goede werking. Tevens zou ik de olie verversen door olie met de juiste specificatie voor dit type motor want inderdaad, de klepstoters zijn een gevoelig bekend bij de 2 liter EW motor.

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 01 nov 2013 00:21
door akooiman
Kun je misschien je woonplaats aanpassen in je profiel?

Misschien kun je even een bobine lenen van een forum lid om te testen.

Van mij mag je er wel een lenen. (eindhoven)

schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 01 nov 2013 07:25
door Iceman
Heb je de uitvoering met een gaskabel?
Dan is dit wellicht een optie: http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=2&t=11342" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn vorige ph1 schudde ook, na het schoonmaken van de stappenmotor bijna niet meer.

En zoals akooiman schreef: zet even je woonplaats in je profiel vast een forumlid in de buurt die je wil / kan helpen met dit soort actie's.

Greetz Iceman :smt197

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 03 nov 2013 16:51
door fredenjuan
Bij deze, mn profiel is aangepast.
Woonplaats is Terneuzen.
Al met al heel wat punten die het kunnen zijn.
Alvast erg bedankt voor de tips.
Zn bobine kan die ongestraft omgezet worden?
Voordat we de wagen kochten heeft hij een grote beurt gehad.
Db is toen gelijk vervangen. Daarna heeft hij bij ons redelijk wat snelweg km gemaakt.
Ik mag op zich toch wel aannemen dat een citroen dealer weet welke olie erin moet.
Mocht er iemand zin die er eens naar kan/wel kijken dan wil ik daar best een stukje voor rijden.
Weet iemand wat de huisdealer vraagt voor zn onderzoek?

Fred

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 03 nov 2013 16:59
door willy4
je kan hem is aan de lexia hangen,en dan in de parameters gaan zien

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 03 nov 2013 17:07
door Kapitein Rob
fredenjuan schreef:Weet iemand wat de huisdealer vraagt voor zn onderzoek?

Fred
Eén telefoontje en je hebt het juiste antwoord. ;) (doet-ie graag :smt023 )

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 03 nov 2013 20:33
door Lando
Beste mensen ik heb het zelfde probleem
heb met ervaren monteur gepraat
antwoord was
Lucht kap van het blok voor de injectors er af trekken klep openen door gas kabel aan te trekken en inspuiten met rem reiniger zo gezegd zo gedaan ff met de lucht slang er achter aan en dan starten zonder lucht filter dit recept een paar keer herhalen en de motor loopt weer zo als het hoort suc6
met een bus rem reiniger van 2 euro :citrofiel

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 03 nov 2013 20:57
door GW-tje
Lekker al die remmenreiniger in je motorolie.....

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 03 nov 2013 21:04
door chathanky
Die is er zo uitgedampt. Als ik mocht kiezen water of remmenreiniger......

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 18 dec 2013 16:22
door fjansz
Heb hetzelfde probleem. Auto loopt prima op toeren en ook als hij koud is.
Bij warm gereden blok staat het stationnair te schudden alsof het slagen mist.
Zo erg zelfs dat je zit te schudden in je stoel.
Er is dan ook al geopperd door een garagist; bougies versleten of een van de injectoren kapot.
Maandag ff langs Boll. Laat nog wel ff weten of ze wat hebben gevonden.

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 04 jan 2014 16:30
door fjansz
Garage heeft niets gevonden; ja 'gewoon' kop vervangen.... of beetje additief toevoegen, gaat het vanzelf over.
Maar de ADAC heeft ter hoogte van Düsseldorf voor ons uitgevonden wat het wél was, want we stonden namelijk gewoon stil met katalysator- en service lampjes aan.
Probleem was binnen 1 minuut bekend: geen spanning op de eerste cilinder; kapotte bobine. Cilinder 1 spuugt pure benzine de uitlaat in en dat vindt de lambda-sonde niet leuk. Kortom; lampjes aan en stottermotor.
Citroën Düsseldorf heeft 1 bobine vervangen, 4 nieuwe bougies erbij en blok loopt weer -redelijk- mooi rond. Start goed en pakt goed op bij inhalen.
Geen idee of er werkelijk slechts 1 bobine vervangen is, kosten daarvan waren 123,-. Ik weet van een van m'n vorige auto's dat bobines daar voor zo'n 55,- per stuk kostten. Een nederlandse Citroën garage vertelde me echter dat ze bij de C5 zo'n 150 per stuk doen. Dus 600,- voor een set. Lijkt me redelijk overdreven, maar goed.
De ADAC monteur wist te vertellen dat het een geheel is en ze niet per stuk vervangen kunnen worden. Maar wanneer ik naar die zwarte plastic bak onder het plastic 'aluminium kleurig klepdeksel' kijk, dan zie ik vier uitsteeksels. Die lijken me prima los te vervangen. Om het blok weer helemaal stil te laten lopen zouden de andere 3 dus ook vervangen moeten worden, want als er 1 gaat, gaat de rest ws ook. Maar ik ben geen monteur... Wel zijn ze snel kapot in mijn optiek na pas 135.000km.
Weet jullie meer?
bobinepech2.jpg

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 04 jan 2014 16:42
door JW-C5
Het is inderdaad één complete Module die bij deze motor vervangen moet worden:
C5 Bobine Module.png
Groet,
JW

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 04 jan 2014 20:17
door boes
bobine is toch al een heel aantal keer geopperd?

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 04 jan 2014 23:18
door fjansz
Waarom weet een garage dat dan niet en sturen ze je met een defecte wagen op vakantie?

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 04 jan 2014 23:21
door fjansz
JW-NHS schreef:Het is inderdaad één complete Module die bij deze motor vervangen moet worden:



Groet,
JW
Dan ben ik blij dat ik met ca. 250 euries klaar was en niet met meer dan het dubbele.
Bedankt voor het schema.