Pagina 2 van 4

Re: Roetfilter + egr klep verwijderen

Geplaatst: 01 okt 2013 12:53
door willy4
Afbeelding
dat komt eruit als ge hem zuiver op een produkt laat draaien

Re: Roetfilter + egr klep verwijderen

Geplaatst: 01 okt 2013 13:24
door Flip
Hallo Willy, wat bedoel je daarmee, welk produkt?

Re: Roetfilter + egr klep verwijderen

Geplaatst: 01 okt 2013 13:26
door willy4
Forte

Re: Roetfilter + egr klep verwijderen

Geplaatst: 01 okt 2013 13:45
door Flip
Het spijt me maar het kwartje valt nog niet. Wil je aantonen dat een tank vol "Forte" zwarte plekken op de garagevloer veroorzaakt? Zit er geen diesel meer in de tank?

Re: Roetfilter + egr klep verwijderen

Geplaatst: 01 okt 2013 14:38
door JW-C5
Rowi schreef: ....
Ik ga ervan uit dat NOx en roetpartikels minder zijn in een kleine dan in een grote auto. Als die veronderstelling niet klopt, dan was mijn posting niet terecht.

.....
De eisen mbt roetpartikels en NOx emissie zijn absolute eisen die gelden voor alle voertuigen met een maximum massa van 2610 kg, zie onder andere de Verordening.
Het maakt dus niet uit of je een C1 of een C5 rijdt, je moet aan die eisen voldoen.

Fabrikanten gaan daarbij vaak op de grens zitten, kostenoverwegingen spelen daarbij de hoofdrol.
Dat zullen ze bij een kleine auto nog meer doen dan bij een grotere en duurdere :idea:

Met de FaP's van PSA blijven we echter heeeeel ver onder die toegestane roetuitstoot, het is nog altijd een zeer vooruitstrevend filtersysteem :citrofiel

De NOx uitstoot zal afhangen van de constructie van de motor, en van de Sofware die dat moet regelen.
Een voorbeeld daarvan zie je bij de THP. Die heeft een interne EGR door klep-overlap, dat is softwarematig te sturen zoals in een ander draadje te lezen is. Door dat bij te sturen wordt de interne vervuiling verminderd, met behoud van het voldoen aan de eisen.

Groet,
JW

Re: Roetfilter + egr klep verwijderen

Geplaatst: 01 okt 2013 18:02
door Bibendum
Rowi schreef:Je kunt geen grote Citroën rijden en dan met droge ogen beweren dat je met het milieu begaan bent.
1° Als je naar de keuring gaat met een wagen zonder roetfilter en daarmee een bijna identieke meting (binnen de normen)hebt met dezelfde wagen mét roetfilter vraag ik mij het nut af van die roetfilter.
2° Vraag eens aan de dealers een eerlijk antwoord wat ze denken van die roetfilters.
3° Heb persoonlijk bij mijn dealer twee opengewerkte HDi's(met dezelfde kilometerstand)gezien.Raad eens welke de smerigste was!

Rij nu met een wagen mét roetfilter maar zodra ik weet hoe ik veilig dat ding kan verwijderen zal het ook gebeuren.

Re: Roetfilter + egr klep verwijderen

Geplaatst: 01 okt 2013 18:32
door willy4
Flip schreef:Het spijt me maar het kwartje valt nog niet. Wil je aantonen dat een tank vol "Forte" zwarte plekken op de garagevloer veroorzaakt? Zit er geen diesel meer in de tank?
de zuigleiding en de retour leiding in een pot gedaan met daarin Forte
en zo de motor laten draaien tot de pot leeg was
die smurie is uit de uitlaat gekomen
die uitgerust is met een FAP filter
Afbeelding

Re: Roetfilter + egr klep verwijderen

Geplaatst: 01 okt 2013 18:48
door Flip
willy4 schreef:de zuigleiding en de retour leiding in een pot gedaan met daarin Forte
Ok Willy, ik snap het. Weet je wel zeker dat de dieselpomp, injectoren, pakkingen en het roetfilter daar tegen kunnen, op 100% "Forte" lopen? Dieselolie smeert en koelt en dat is hard nodig. Onlangs heb ik de moeite genomen om het inlaatspruitstuk te reinigen maar daar kan geen Forte tegenop. Daar kwam toch een hele pot pindakaas vol smeurie uit. Ik kan mij zo voorstellen dat je de boel wel schoon kunt houden met Forte maar of het de bedoeling is om de motor op 100% reiniger te laten lopen weet ik niet. Heb je een speciale versie gekocht?

Re: Roetfilter + egr klep verwijderen

Geplaatst: 01 okt 2013 19:10
door willy4
ik heb het gedaan met
Forte
Advansed
Diesel Fuel
Conditioner
het is niet de eerste keer dat ik dat toe
volgens de vertegenwoordige van Forte is er ook geen probleem

Re: Roetfilter + egr klep verwijderen

Geplaatst: 01 okt 2013 19:16
door JW-C5
Daarmee is de vervuiling van de inlaatbuizen en de EGR deels verdwenen, naar ik aanneem.

Vraag: heb je dit gedaan bij een C5 mét FaP?
Of was het er nog eentje zonder FaP?

Groet,
JW

Geplaatst: 01 okt 2013 19:31
door willy4
met Fap zoals al geschreven

Re: Roetfilter + egr klep verwijderen

Geplaatst: 01 okt 2013 20:42
door boes
laten we nou niet het FAP op één lijn trekken met de EGR. :evil:
De FAP is nuttig en werkt goed en is niet slecht (afgezien van een kleine reductie in rendement) voor de motor en diens levensduur.
De EGR en diens nadelen zijn al ruimschoots en goed op een rijtje gezet door BJG.
Het is niet gezegd dat de EGR, in de totale levensduur van de motor, een positief effect heeft op het milieu.

Re: Roetfilter + egr klep verwijderen

Geplaatst: 01 okt 2013 21:04
door Flip
Ok Willy, bedankt voor de info. Vraag me echter wel af hoeveel van dat spul nu werkelijk via de EGR in het inlaat traject terecht komt. Maar goed, jij neemt ook de moeite om je auto in orde te houden.
Bibendum schreef:3° Heb persoonlijk bij mijn dealer twee opengewerkte HDi's(met dezelfde kilometerstand)gezien.Raad eens welke de smerigste was!


Ik neem aan dat dit niet 2 identieke motoren waren maar eentje die altijd met EGR & FAB zijn werk heeft gedaan en eentje die dat altijd zonder EGR & FAB heeft gedaan? De werkelijkheid is meestal anders. Ik ontken niet dat diesels met EGR en FAB niet smerig worden, maar wanneer en hoe snel gaat dat?
boes schreef:Het is niet gezegd dat de EGR, in de totale levensduur van de motor, een positief effect heeft op het milieu.
Ik denk dat er heel lang niks aan de hand is en het plotseling heel snel erger wordt waardoor er problemen ontstaan. Het roetfilter staat in principe "los" van het EGR systeem maar het roetfilter kan het wel zwaar krijgen wanneer het EGR systeem (inclusief inlaat spruitstuk) niet naar behoren "werkt" omdat het zo vervuilt is dat het er voor zorgt dat niet alle diesel verbrandt.

Heb je hierdoor problemen dan ga je die echt niet oplossen door de EGR klep en je FAB buiten spel te zetten of te demonteren. Die meuk blijft gewoon zitten en die zorgt er net als voorheen voor dat de verbranding niet optimaal verloopt en omdat je geen FAB meer hebt weet je zeker dat je auto rookt als een ketter. Die zwarte rook is onverbrande diesel die "niets" aan arbeid verricht heeft. Het is dus nog zonde van je geld ook :cry: .

Aan al diegene die toch van plan zijn om zelf hun EGR & FAB te demonteren of buiten spel te zetten maak alstublieft eerst het EGR systeem en het inlaat traject schoon. Dat is nl wat de problemen veroorzaakt en steeds erger maakt. Het bespaart je nog geld ook. Maar daarna moet je wel "beloven" dat je je afvragen of het nog zin heeft om je EGR en FAB te verwijderen :smt017. Je weet nl al hoe je de boel schoon moet maken, dat heb je immers net gedaan 8-). De volgende keer doe je het waarschijnlijk in de helft van de tijd...

Groeten.

Re: Roetfilter + egr klep verwijderen

Geplaatst: 01 okt 2013 21:11
door JW-C5
Na je posting van 12:28 was ik al voornemens te reageren, en te schrijven dat ik het met je eens ben.

Dat doe ik nu dan maar even expliciet: helemaal met eens met wat je schijft in de laatste twee alineas :smt023

Groet,
JW

Re: Roetfilter + egr klep verwijderen

Geplaatst: 01 okt 2013 21:24
door WackoH
Ik raak zo wel gemotiveerd om het inlaatspruitstuk eens schoon te maken :smt004
Is dat bij een 2.0 HDi een beetje makkelijk te verwijderen?