Pagina 2 van 2
Re: Welk type C5 fase 1 of 2 beslist laten staan
Geplaatst: 02 feb 2013 00:38
door chathanky
Ik kan geen vergelijking trekken tussen een proefrit in een 2003 2.0 automaat en de huidige iig.
Je zal de auto`s wel voor een wat langere tijd moeten berijden.
Nieuw leven? hij was toch niet op sterven na dood?
Aanpassingen aan het motormanagement, wat toleranties en onderdelen die invloed hebben op het lopen van de motor kunnen het verschil in beleving maken lijkt mij.
Re: Welk type C5 fase 1 of 2 beslist laten staan
Geplaatst: 02 feb 2013 16:01
door exroosje
Of je het zo absoluut kan zeggen of je een HPI moet laten staan weet ik niet. Als ie gewoon goed loopt... Alles afhankelijk van de prijs natuurlijk. Ik was qua geluid ook niet erg gecharmeerd van de gewone 2l. Een HPI is altijd een lekker luxe exclusive. Wel is het zo dat je natuurlijk weinig hebt aan al die luxe als je auto het niet doet
Wel kunnen onderdelen op termijn een echt probleem worden. ZO schijnt de hogedruk pomp lastig aan te komen zijn.
De HDI 90PK van de ph1 lijkt me ook niet een aanrader.
Re: Welk type C5 fase 1 of 2 beslist laten staan
Geplaatst: 03 feb 2013 13:39
door EvilTwin
Ik zou bij een zo oude 2e (3e?) hands altijd de minder luxe laten staan. Qua motor ben je dan beperkt. Geen LPG, dus dan wordt de keus bepaald door Diesel vs benzine en Handbak vs automaat, break vs Berline.
Op een C5 zou ik altijd ESP, Xenon, HA3+ en parkeerhulp willen hebben, ook dat beperkt de keuze (tot de exclusive). Weet ook dat de C5 op 16" stukken beter rijdt.
De HPI zou ik nooit helemaal willen afschrijven al was het alleen maar omdat het een van de mooiste staaltjes innovatie is van Citroën de laatste 15jr, maar helaas niet helemaal compatibel met de werkelijkheid van ca.2002...
Tenslotte zou ik altijd voor een HDi mét FAP gaan, uit principe, maar er dan wel opletten dat de RDW dit ook snapt

Daarnaast zou ik er nooit een nemen met trekhaak. (ivm gebruik) En erg uitkijken met andere accessoires. (mn elekt)
Re: Welk type C5 fase 1 of 2 beslist laten staan
Geplaatst: 04 feb 2013 08:23
door Boby
GW-tje schreef:Verrassend wanneer je bedenkt dat er niet eens echte verschillen zijn tussen Ph1 en Ph2, behalve misschien wat smoelwerk en wieldiameter......
Beste,
Wat mij betreft lijkt het me niet aangewezen dat ik zou deelnemen aan een forum met mededelingen die niet onderbouwd zijn door ervaring of onderworpen zouden zijn aan onwetendheid. Ik poog enkel een bijdrage te leveren aan dit forum wat mijn ervaring betreft. Ik kan dus enkel datgene meedelen wat mijn ervaring betreft tussen de Ph1 en de Ph2.
Sta me nog toe te schrijven dat twee Citroën dealers, Vack uit Puurs (B) en Hopchet uit Schoten (B), alsmede een forumlid alhier, mij meedeelden dat er wel degelijk een ander rijgedrag aanwezig is tussen de Ph1 en de Ph2. Die heb ik dus reeds beschreven louter uitgaande mijn recentelijke ervaring. Niet enkel voor mij is er een verschil waar te nemen tussen de Ph1 en de Ph2. Ook mijn echtgenote en kinderen beamen dit. Enkele medepassagiers hebben al opgemerkt dat er een groot verschil aanwezig is tussen mijn vorige Ph1 en de nu Ph2. Zoals al reeds door mij beschreven. Vroeger werd mij zelfs gemeld dat de Ph1 stugger zou rijden dan de Xantia. Ook dat moet en kan ik bevestigen uit ervaring. Wanneer ik nu de vergelijking zou maken tussen de Ph2 en de Xantia, dan lijkt mij de Ph2 heel wat aangenamer en zachter te rijden dan de Xantia.
Maar ik neem aan dat daarover de meningen waarschijnlijk ook zullen verschillen.
Re: Welk type C5 fase 1 of 2 beslist laten staan
Geplaatst: 04 feb 2013 08:57
door Klussie
Verschil ph1 en 2 kan ik ook bevestigen hoor

Re: Welk type C5 fase 1 of 2 beslist laten staan
Geplaatst: 04 feb 2013 15:31
door snorre
Heren erg bedankt voor uw respons op dit ogenblik.
Ik rij al jaren Xantia Pallas
@ Boby
en de tip tussen ph1 en ph2 kwa vering vindt ik erg belangrijk bedankt
Re: Welk type C5 fase 1 of 2 beslist laten staan
Geplaatst: 04 feb 2013 22:46
door Boby
Bedankt voor de bevestiging, Klussie.
@ Snorre,
De vering is een zeer belangrijk onderdeel voor mijn gezin, Snorre. Mijn echtgenote heeft inmiddels drie chirurgische ingrepen ondergaan aan de wervelkolom ten gevolge een ernstig verkeersongeval. Waaronder zes schroeven in de L wervels.
Zulke patiënten merken o.a. wel meteen het verschil in ordentelijke en aangename vering. Weliswaar is het een andere discussie, maar volgens mijn echtgenote is de vering van de C5 Ph3 dan weer iets harder dan de Ph2. Beide voertuigen exclusive's met leder interieur waarvan mijn oudste zoon gebruiker is van de Ph3. Bestuurderszetel uitgerust met rug massage.
Re: Welk type C5 fase 1 of 2 beslist laten staan
Geplaatst: 06 feb 2013 21:44
door gerben
Er zit wel degelijk verschil tussen een 2.0 PH1 en een 2.0 PH2. De 2.0 PH1 heeft vaak problemen met het motormanagement veroorzaakt door slechte hydraulische klepstoters. Slechte koudloop en overschakelen op noodprogramma. De PH2 heeft dit probleem niet.
Re: Welk type C5 fase 1 of 2 beslist laten staan
Geplaatst: 06 feb 2013 23:36
door EvilTwin
Dat zijn twee verschillende motoren, EW10A vs EW10J4 (ph.I).
Hetzelfde verschil is er ook met de 1.8-16v (EW7A), maar die motor is er niet exact vanaf het begin vd ph.II.
Re: Welk type C5 fase 1 of 2 beslist laten staan
Geplaatst: 10 feb 2013 20:28
door Harm Jan
Vergeet tussen alle Exclusive's, Prestiges, Seduction's etc ook de Ligne Business niet, die heeft een prettige uitrusting met o.a. velours, 6 CD-wisselaar onder de rechter voorstoel (bedienbaar aan het stuur), parkeersensoren voor en achter en mooie lichtmetalen velgen. Deze uitvoering kom je geregeld 2e hands tegen, o.a. uit jaartal 2007 (Ph 2).