Pagina 2 van 10
Geplaatst: 16 mei 2007 22:38
door The F Mister
En hoeveel koppel? Dat is in geval van je aandrijving belangrijker.
Geplaatst: 16 mei 2007 22:41
door Robbert
The F Mister schreef:En hoeveel koppel? Dat is in geval van je aandrijving belangrijker.
koppel van 317 naar 378 (pk's van 136 naar 166)
Geplaatst: 16 mei 2007 22:50
door The F Mister
Geplaatst: 16 mei 2007 22:53
door Harm
Maar bij km-standen boven de 250.000 doen ze het niet meer....

Geplaatst: 16 mei 2007 22:53
door The F Mister
Dus zit Robert nog goed. Ik ook btw

226pk... leuk(er)!
Geplaatst: 16 mei 2007 22:55
door Robbert
400 nm koppel, mmmmmmm
De nieuwe 2.2 zit daar ook zo'n beetje op, met andere woorden, de motor moet dit kunnen 'hebben'

Geplaatst: 16 mei 2007 22:59
door The F Mister
Tja.... je weet natuurlijk niet wat er allemaal "nieuw" is aan de nieuwe motor. Complex gebeuren een motor dus genoeg dat het ook "net niet" kan hebben. Ik geloof niet dat ze er bij psa ook alleen een nieuwe chip in drukken

Geplaatst: 16 mei 2007 23:39
door Ronald
EvilTwin schreef:geen directe ervaring, maar voor de 2.0HDi110 geldt, dat noch de handbak (koppeling), noch de automaat meer vermogen en koppel aankan. Houd dus rekening met een gereduceerde levensduur.
Heb een Xantia 2.0HDI110, gechipped naar +/- 130 gehad. Auto is nieuw gechipped bij de dealer, alwaar ik hem weer kocht met 92.000 op de teller. Bij mij is hij er op 182.000 uitgegaan met de eerste koppeling er nog in. Zag bij RDW dat hij in april weer een verse APK heeft gehad, dus rijdt nog steeds. Het vermogen is ook gebruikt, weliswaar niet vol op de slip, ben geen stoplichtensprinter, maar toch.
Gr. Ronald
Geplaatst: 17 mei 2007 11:33
door Harm
Zat er in de Xantia dan de zelfde bak en koppeling als in de C5?
Het is waarschijnlijk niet de motor, alswel de rest van de aandrijflijn die er problemen mee kan krijgen.
Geplaatst: 19 mei 2007 12:46
door pieter melissen
Ronald schreef:EvilTwin schreef:geen directe ervaring, maar voor de 2.0HDi110 geldt, dat noch de handbak (koppeling), noch de automaat meer vermogen en koppel aankan. Houd dus rekening met een gereduceerde levensduur.
Heb een Xantia 2.0HDI110, gechipped naar +/- 130 gehad. Auto is nieuw gechipped bij de dealer, alwaar ik hem weer kocht met 92.000 op de teller. Bij mij is hij er op 182.000 uitgegaan met de eerste koppeling er nog in. Zag bij RDW dat hij in april weer een verse APK heeft gehad, dus rijdt nog steeds. Het vermogen is ook gebruikt, weliswaar niet vol op de slip, ben geen stoplichtensprinter, maar toch.
Gr. Ronald
idem hier, een Xantia 110 naar 135 pk gechipped, van 100000-275000 km op de eerste koppeling en ook verder geen aandrijfproblemen...Ik kan me niet voorstellen dat ze voor de C5 een minder stevige bak zouden monteren dan voor de Xantia, die ook nog zeker 100 kg lichter is.
Geplaatst: 20 mei 2007 21:52
door Andrew
OK veel over het wel of niet kunnen.
Echter, nu weet ik nog steeds niet het verschil tussen chiptuning en een powerbox.
En welke aanbieder is goed.
Op internet zie ik prijzen tussen 150 en 500 euro!
Een groot verschil in prijs maar wat is wijsheid?
Laat hier eens wat over horen.
Groeten,
Andrew
Geplaatst: 20 mei 2007 22:08
door Harm
Bij chiptuning wordt de originele motorbesturingssoftware (dus op basis van de gegevens van de motor het berekenen van brandstofhoeveelheid, inspuitmoment en, indien noddzakelijk, ontstekingstijdstip en vast nog meer dingen) vervangen door andere software die de motor meer vermogen geeft.
Een powebox wordt "over" de chip of de bekabeling of zo heen geplaatst en laat de originele software intact. Een powerbox is dan ook uit te bouwen, chiptuning niet.
Zie ook
hier...
Geplaatst: 21 mei 2007 04:54
door pieter melissen
Harm van Beek schreef:Bij chiptuning wordt de originele motorbesturingssoftware (dus op basis van de gegevens van de motor het berekenen van brandstofhoeveelheid, inspuitmoment en, indien noddzakelijk, ontstekingstijdstip en vast nog meer dingen) vervangen door andere software die de motor meer vermogen geeft.
Een powebox wordt "over" de chip of de bekabeling of zo heen geplaatst en laat de originele software intact. Een powerbox is dan ook uit te bouwen, chiptuning niet.
Zie ook
hier...
een chiptuner "bewaart" de originele set-up van de motor. Je kan hem dus altijd laten de-tunen als je dat wilt.
Geplaatst: 21 mei 2007 20:17
door The F Mister
Ik ken gevallen waarbij een powerbox voor een hoop problemen zorgt. Wat deze doet (in dit geval) was de motormanagement van "valse" informatie voorzien. Dus de orginele motormanagement zat er maar een hoop lucht en brandstof in te pompen omdat hij dit denkt te moeten doen n.a.v de info die hij krijgt uit diverse onderdelen. Dit zorgde uiteindelijk voor een hoop onverklaarbare meldingen en problemen (inhouden, afslaan, niet starten etc.) Het betrof hier een VW.
Chiptuning is wat mij betreft wat "netter". Deze past zich namelijk net als de orginele software aan de omstandigheden aan. Koude motor, warme motor, motor onder belasting etc. Het is volgens mij ook zuiniger dan een powerbox maar dat weet ik niet zeker.
2.0 HPI chip tunen
Geplaatst: 02 nov 2007 16:08
door Theopolis
Ik ben sinds kort in bezit van een C5 2.0 HPI uit 2001.
Deze is dealer onderhouden, echter heeft deze ook last van het fameuze inhouden (tussen de 2000-3000 rpm's). Hierop is bij de dealer van alles vervangen (EGR klep, bougies, kabel, etc.)
Navraag bij een andere Citroen-monteur zij mij dat de oorzaak ligt in de motormanagement die is aangepast voor de emissienormen o.i.d.
Hij vertelde mij dat dit inhouden na het chip-tunen van de auto zal verdwijnen.
(dit kan echter niet uitgevoerd worden door citroen zelf)
Heeft iemand hier ervaring mee ?