Pagina 2 van 4

Re: verbruik C5 diesel 2.0 100kw / 136 pk

Geplaatst: 16 sep 2012 12:11
door GW-tje
Als je met de ene auto boven de 1:20 komt wil dat echt niet zeggen dat je dan met een andere auto ook zuinigheidsrecords gaat neerzetten. Je vergelijkt appels met peren. Elke motor, ook al zijn ze van hetzelfde type, is een samenstelling van componenten. Elke samenstelling is uniek en geeft daardoor ook andere eigenschappen en verbruikscijfers. Als je met het rekenwerk uitgaat van een verbruik van 1:15 / 1:16 dan zit je aardig goed. Rijd je zuiniger, dan is dat meegenomen.

Re: verbruik C5 diesel 2.0 100kw / 136 pk

Geplaatst: 16 sep 2012 12:35
door sjouke33
sorry, 't is 100 kw.

Re: verbruik C5 diesel 2.0 100kw / 136 pk

Geplaatst: 16 sep 2012 14:06
door JHV
Voor wat het waard is ;) :
onze 2.0HDIF automaat; tussen de 1 op 15 en de 1 op 16. Met soms uitschieters naar de 1 op 17.
We zijn rustige rijders voor wat betreft topsnelheid, wel goed meekomen tijdens optrekken en in de stad. Daar dus ook niet zuinig.
Johan

Re: verbruik C5 diesel 2.0 100kw / 136 pk

Geplaatst: 16 sep 2012 20:48
door Jantoon
Hallo,

Mijn 2.0 hdi 2006 automaat verbruikt 6,6l/100km en ik ben een rustige rijder.

Re: verbruik C5 diesel 2.0 100kw / 136 pk

Geplaatst: 18 sep 2012 00:27
door staircase
Zie spritmonitor voor mijn verbruik en dat is over de afgelopen 140dKm.

Kanttekeningen,
- het is een break,
- er zit veel woonwerkverkeer bij, met vier dagen per week Rotterdamse ruit,
- de auto is een tijdje niet echt in orde geweest.

Op de langere afstand is het goed mogelijk boven de 1 op 17 te komen en daar kun je 120 km/uur voor rijden , maar stoppen en optrekken kost veel brandstof bij deze zware auto.

Re: verbruik C5 diesel 2.0 100kw / 136 pk

Geplaatst: 18 sep 2012 08:06
door EvilTwin
Wat heel zwaar telt is niet alleen hoe je rijdt, maar waar/wanneer. Stadsritjes zijn fnuikend.

1op21 ipv 1op20 is maar 5% beter, dat is niet statistisch significant, gezien alle onzekerheden die er in het systeem zitten (brandstofmeting, afstandsmeting) en alle variabelen: naast gebruik (snelheid, afstanden, belading) ook het weer, banden, A/C & verwarming.

Bij de Ph.I was het verschil bvm-bva zo'n +5% evenals het verschil berline-break.

Let er ook op dat er van de Ph.II 2.0HDi138 twee varianten zijn:
de HDi en de HDiF (met roetfilter). Kijk hier goed naar voor je er eentje koopt, niet op basis van de advertentie, maar op basis van het VIN.
Die tweede kan een haar meer verbruiken, maar is veel schoner en is niet zo blij met veel korte ritjes.

Re: verbruik C5 diesel 2.0 100kw / 136 pk

Geplaatst: 17 feb 2013 23:15
door kakkie
Mijn verbruik ligt nu op 1 op 19.8 met een C5 2.0 HDI 138 pk berline

Re: verbruik C5 diesel 2.0 100kw / 136 pk

Geplaatst: 18 feb 2013 00:04
door Rowi
Voor verbruik (zelfde auto): zie onderschrift.

Re: verbruik C5 diesel 2.0 100kw / 136 pk

Geplaatst: 19 feb 2013 20:08
door Ceevijf
1:15 en dan moet ik netjes rijden

Re: verbruik C5 diesel 2.0 100kw / 136 pk

Geplaatst: 20 feb 2013 01:37
door staircase
Nou Rowi, je hebt nogal wat gewist!
En heb je echt de airco aan :smt017, of is dat omdat de standkachel de auto te heet maakt?

Re: verbruik C5 diesel 2.0 100kw / 136 pk

Geplaatst: 20 feb 2013 09:04
door Rowi
Gewist? Begrijp ik niet. Airco staat vrijwel altijd op de automaat. De standkachel wordt voor iedere rit gebruikt.

Re: verbruik C5 diesel 2.0 100kw / 136 pk

Geplaatst: 20 feb 2013 14:07
door Rolo57
Ik heb een C5 break PH1 2.0 liter HDI automaat, en mijn gemiddelde gebruik overall is 7,0 liter per 100 km.(informatie Spiritmonitor) Totaal nu ongeveer 70.000 km gereden met een gebruik van 1 op 14,2 Heb geen 136 pk maar de 108 pk, en als ik het goed heb begrepen is deze altijd al minder zuinig geweest. Maar ondanks alles blijft het een wereld auto die heerlijk rijdt zowel korte als lange afstanden. Mijn volgende is weer de C5 automaat (PH2 of PH3)

Re: verbruik C5 diesel 2.0 100kw / 136 pk

Geplaatst: 20 feb 2013 20:34
door staircase
Rowi schreef:Gewist? Begrijp ik niet. Airco staat vrijwel altijd op de automaat. De standkachel wordt voor iedere rit gebruikt.
Was dit je eerste invoer daar autoverbruik.nl niet meer werkt? Kan me herinneren dat je daar een verbruik van onder de 1 op 14 had, vandaar.
Ik zie maar twee waarden via je sprit-link en de airco vink ik alleen maar als aan als ie het ook werkelijk heeft gedaan. In de praktijk dus vanaf april ongeveer. Volgens mij is het spritmonitorprogramma nog uit de tijd van de aan/uit airco. Ik kan het zomers goed merken aan het verbruik of de airco gekoeld heeft en om de resultaten wat zuiverder te houden houd ik daar rekening mee in de lijst.

@Rolo 57, ik had een Peugeot 307 die gemiddeld met deze motor 1 op 17 reed en Duck rijdt niet anders met zijn
C5 Break met deze motor. Veel korte afstanden misschien?

Re: verbruik C5 diesel 2.0 100kw / 136 pk

Geplaatst: 20 feb 2013 21:53
door Rowi
Was inderdaad de eerste invoer. Bij autoverbruik.nl was het, gemiddeld over ruim 5 jaar, 1 op 14,6.
Balen dat al die gegevens weg zijn. Airco zal ik gaan aanvinken vanaf april tot en met september.

Re: verbruik C5 diesel 2.0 100kw / 136 pk

Geplaatst: 21 feb 2013 08:56
door Rowi
Bij nader inzien: ook in de winter zijn er dagen boven de 4 graden, en dan doet die airco het ook als íe op automaat staat. Dus gewoon maar altijd aangevinkt laten staan. Maakt ook eigenlijk niet uit, ik ga dat verbruik toch niet verder analyseren. En of ik dingen nu aanvink of niet, het verbruik wordt er niet anders van. Heimwee naar brandstofverbruik.nl. Daar had ik dit soort overwegingen niet nodig :(