exroosje schreef:Verder ga je dus nog steeds een fractie benzine verbruiken (5%) en daarnaast LPG (95% dus). Dat verslechtert je rendement ook weer een beetje. Een THP is al vrij zuinig (ik rij met een tourer automaat 1:13,5 woon/werk verkeer), ik betwijfel of je veel gaat besparen.
Om hier een indicatie voor te geven de volgende berekening. Ik ga voor benzine uit van het gebruik van Exroosje: 1:13,5 km/ltr (lange afstanden zullen wat zuiniger zijn). Dat geeft voor lpg +20% = 1:10,8 km/ltr. Gewicht Tourer Exclusive voor MRB: 1509 kg. Verder neem ik mijn eigen jaargebruik: 25.000 km en voor MRB de provincie Noord-Holland. Als kosten voor lpg-installatie € 1.950,- (post Michael). Brandstofprijzen vandaag bij de pomp gezien. Dan kom ik op de volgende berekening:
Benzine:
25.000 : 13,5 = 1851,85 = 1.851 ltr/jaar x € 1,66 = € 3.072,66
MRB: 1509 kg = € 804,-/jaar.
Totaal € 3876,- afgerond
LPG:
25.000 km x 5% op benzine = 1.250 km : 13,5 = 92,5 ltr x € 1,66 = € 153,55
25.000 km x 95% op lpg = 23.750 km : 10,8 = 2.199 ltr x € 0,72 = € 1.583,33
Totaal brandstof € 1.736,88/jaar.
MRB: gewichtsklasse 1.550-1.650 kg (wil je in dezelfde klasse blijven dan kun je maar 40 ltr lpg-tank inbouwen, dat vind ik te klein want netto 32 ltr lpg x 10,8 = 345,6 km actieradius): € 1.352,-/jaar.
Investering lpg-installatie €1.950,-, gebruik 4 jaar = € 487,50/jaar
Totale kosten € 3.575,50/jaar
Besparing is in dit rekenvoorbeeld € 300,-/jaar.