Pagina 2 van 2

Geplaatst: 21 apr 2007 11:44
door Klussie
Hij doet t weer :D :D

Mijn oude verdamper had een extern gasslot.
Deze heb heb ik dus weer gebruikt en het binnenwerk van het slot uit de nieuwe verdamper gehaald.

Klussie is blij :smt150

Geplaatst: 21 apr 2007 11:48
door Harm
Nu snap ik je vraag :oops:

Jij vroeg eigenlijk of je op een gezekerde voeding een groter vermogen kon zetten... Kan dus wel, zo lang de zekering het houdt. Je accu is een spanningsbron die gewoon 12V levert....mits niet overbelast...

Kan het draadje dicht?

Geplaatst: 21 apr 2007 11:51
door Klussie
Nou, het was dus geen gezekerde voeding.
De voeding komt dus van de gascomp.
Vandaar mijn angst om het te proberen.

Mag van mij op slot hoor, overmorgen :wink:

Geplaatst: 21 apr 2007 22:41
door Citroentje
Klussie schreef:Nou, het was dus geen gezekerde voeding.
De voeding komt dus van de gascomp.
Vandaar mijn angst om het te proberen.
Je angst is terecht. Als een computer iets schakelt, dan doet-ie dat meestal met een transistor en die kan maar een beperkte stroom schakelen. Daarboven geeft-ie simpelweg de geest.

Oplossing: relais ertussen. Die heeft meestal een betrekkelijk klein vermogen en kan een veel grotere stroom schakelen. Dan zit je safe.

Geplaatst: 22 apr 2007 11:27
door caddy
hmmmm, 11 wat.

op het moment van schakelen krijg je een stroompiek......... ook bij uitschakeling komt er een piekspanning terug in......... je computer. dit vindt geen enkele computer fijn. mits je een blusweerstand of gelijkrichtdiode plaatst.

dus zo een relaistje plaatsen (85,86,87 en
30) is niet zo verstandig. vooral met hogere stuurstromen in de aangestuurde spoel.....

de nieuwste generatie computers werken veel mooier: ze maken gebruik van de spanningspiek.
Als het relais ingeschakeld is, dan is er niet zo veel stroom meer nodig. de computer gebruikt dus een stroombegrenzing. zo wordt het relais niet zo warm, loopt er minder stroom (ampere) door de bedrading en gaat de eindtrap in de computer langer mee.

Dit systeem wordt ook gebruikt op de aansturing van de ontsteking. De primaire weerstand van een bobine ligt momenteel zo rond de 0.8 ohm. even eeen rekensommetje
I=U/R
I=12/0.8
I=15 Ampere
even 15 ampere schakelen zou beteken dat er iets in vlammen opgaat op den duur.
hier wordt dus ook stroombegrenzing toegepast.

hetzelfde systeem wordt ook bij de fijnste diesels op dit moment gebruikt. commen rail..... hier worden spanningspieken van 180 V gehaald tijdens inschakelen. De voeding komt dan ook rechtstreeks uit de computer, net zoals de aansturing. Je zou je voor kunnen stellen wat hier zou gebeuren als deze 180 V piek in het boordnet terug zou komen.... au revoir zou je dan terecht kunnen zeggen.

tot zover een stukje toegepaste techniek. waarbij ik vooral een waarschuwing wil geven. pas op met zelf dingen veranderen zoals het vroeger in contactpuntenland altijd ging... je kunt dingen vernielen, vaak met een goede wil natuurlijk. :D :D :D