Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Gebruikersavatar
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist

Bericht door Klussie »

Hij doet t weer :D :D

Mijn oude verdamper had een extern gasslot.
Deze heb heb ik dus weer gebruikt en het binnenwerk van het slot uit de nieuwe verdamper gehaald.

Klussie is blij :smt150
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door Harm »

Nu snap ik je vraag :oops:

Jij vroeg eigenlijk of je op een gezekerde voeding een groter vermogen kon zetten... Kan dus wel, zo lang de zekering het houdt. Je accu is een spanningsbron die gewoon 12V levert....mits niet overbelast...

Kan het draadje dicht?
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Gebruikersavatar
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist

Bericht door Klussie »

Nou, het was dus geen gezekerde voeding.
De voeding komt dus van de gascomp.
Vandaar mijn angst om het te proberen.

Mag van mij op slot hoor, overmorgen :wink:
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Citroentje
Citroentje

Bericht door Citroentje »

Klussie schreef:Nou, het was dus geen gezekerde voeding.
De voeding komt dus van de gascomp.
Vandaar mijn angst om het te proberen.
Je angst is terecht. Als een computer iets schakelt, dan doet-ie dat meestal met een transistor en die kan maar een beperkte stroom schakelen. Daarboven geeft-ie simpelweg de geest.

Oplossing: relais ertussen. Die heeft meestal een betrekkelijk klein vermogen en kan een veel grotere stroom schakelen. Dan zit je safe.
caddy
caddy

Bericht door caddy »

hmmmm, 11 wat.

op het moment van schakelen krijg je een stroompiek......... ook bij uitschakeling komt er een piekspanning terug in......... je computer. dit vindt geen enkele computer fijn. mits je een blusweerstand of gelijkrichtdiode plaatst.

dus zo een relaistje plaatsen (85,86,87 en
30) is niet zo verstandig. vooral met hogere stuurstromen in de aangestuurde spoel.....

de nieuwste generatie computers werken veel mooier: ze maken gebruik van de spanningspiek.
Als het relais ingeschakeld is, dan is er niet zo veel stroom meer nodig. de computer gebruikt dus een stroombegrenzing. zo wordt het relais niet zo warm, loopt er minder stroom (ampere) door de bedrading en gaat de eindtrap in de computer langer mee.

Dit systeem wordt ook gebruikt op de aansturing van de ontsteking. De primaire weerstand van een bobine ligt momenteel zo rond de 0.8 ohm. even eeen rekensommetje
I=U/R
I=12/0.8
I=15 Ampere
even 15 ampere schakelen zou beteken dat er iets in vlammen opgaat op den duur.
hier wordt dus ook stroombegrenzing toegepast.

hetzelfde systeem wordt ook bij de fijnste diesels op dit moment gebruikt. commen rail..... hier worden spanningspieken van 180 V gehaald tijdens inschakelen. De voeding komt dan ook rechtstreeks uit de computer, net zoals de aansturing. Je zou je voor kunnen stellen wat hier zou gebeuren als deze 180 V piek in het boordnet terug zou komen.... au revoir zou je dan terecht kunnen zeggen.

tot zover een stukje toegepaste techniek. waarbij ik vooral een waarschuwing wil geven. pas op met zelf dingen veranderen zoals het vroeger in contactpuntenland altijd ging... je kunt dingen vernielen, vaak met een goede wil natuurlijk. :D :D :D
Plaats reactie