BJG:
Aanvulling:
@Jooster, de stoelverwarming kan niet door de bsi worden ingeschakeld, misschien toch verbeelding?
De verbeelding zou kunnen gelden voor de stoelverwarming, niet de overige verschijnselen. Er zit stoelverwarming in, en naar mijn idee warmt de stoel regelmatig beperkt op, zonder dat ik deze heb ingeschakeld. De temperatuur blijft lager dan die je krijgt bij stand 1. Het kan natuurlijk ook door mijzelf komen. Het lichaam dat warmte afgeeft aan de stoel. De wagen is mooi zat om het er warm van te krijgen...

Heb het gecheckt, in de gevallen waar ik meende dat de stoelverwarming aan ging, werd de onbezette rechter stoel inderdaad niet warm. Met zekerheid kan ik wel stellen dat de achterruitverwarming regelmatig uit zichzelf aanspringt.
De nieuwste generatie motormanagementsystemen houden meer rekening met rijsnelheden en temperaturen en passen daar de regeneratie actief op aan. Dwz dat ze bijvoorbeeld een regeneratie starten bij een roetbelastings% van 97% en een snelwegrit, ipv te wachten tot 100%.
Zo voorkom je dat (zoals bij de oude systemen regelmatig voorkomt) dat de auto begint te regenereren als je vanaf de snelweg de afrit neemt, nog 1 km rijdt en de wagen uitzet.
Op zich wel frappant: Sinds dat ik deze auto heb (begin jan. 2012) rij ik iedere dag exact dezelfde rit van en naar mijn werk (2x85 km), met dezelfde rijstijl/tempo/etc. Heb nog maar amper andere stukken of in de stad gereden. De meeste keren (denk nu iets minder dan 10x) merkte ik het verschijnsel op exact hetzelfde stuk begon: na 63km, waarvan de laatste 30km met ongeveer 100km/uur op het filevrije deel van de ring A10 en A1 wisselstrook. Vond het nogal bizar, hoe kan zoiets nou, zeker na zoveel kilometer? Maar als het motormanagementsysteem een vast patroon aanhoudt voor regeneratie, en ik ook tot dusver in mijn rijgedrag, dan zou de regeneratie wel eens iedere keer op hetzelfde moment en in mijn geval dus plek kunnen aanslaan. Een hypothese...