Pagina 2 van 2

Re: storing katalisator

Geplaatst: 21 jan 2012 01:03
door badmuts
Ik heb een vermoeden (niet onderzocht, niet bewezen) dat de bobines overlijden door een te hoge boordspanning. Ook de kachelmodule geeft dan regelmatig de geest.

Hoe hoog staat de voltmeter op je dashboard na een tijdje rijden zonder licht aan?
Hoe hoog is de boordspanning (bijvoorbeeld te meten met een multimeter in de sigarettenaansteker) als de motor ongeveer 3000 toeren maakt?

Re: storing katalisator

Geplaatst: 21 jan 2012 01:04
door badmuts
overigens, ik had het probleem 'inhouden bij lage toerentallen' ook, evenals een defecte bobine. Bougies zijn vervangen door het type uit de V6, daarna na accu los en auto even opnieuw 'inrijden' probleem opgelost.

Re: storing katalisator

Geplaatst: 21 jan 2012 10:39
door BJG
Bobines overlijden door een te hoge vonkspanning waardoor ze doorslaan inwendig.
Vooral bij LPG is de vonkspanning wat hoger zodat het probleem daar eerder voorkomt.
Het juiste type bougies en de juiste electrodenafstand zijn van belang.