Pagina 2 van 2
Re: afslaan HDI automaat 2.0 2006 en onregelmatig lopen smor
Geplaatst: 28 aug 2011 21:31
door BJG
Al zou je de carterslang geheel verwijderen, dan nog zal dit geen of weinig invloed hebben op het stationaire toerental, probeer het maar eens.
Je kunt hem gemakkelijk loshalen door de het gele gedeelte van de koppeling in te duwen en de koppeling terug te schuiven.
Onregelmatig koud stationair bij een hdi lijkt in eerste instantie te wijzen op een on-juiste cilinderballans. Controleer eens de correctie van de inspuiting bij stationair toerental per cilinder met je nieuw aangeschafte lexia.
Aan de hand daarvan kunnen we ff kijken of er iets zinnigs over te zeggen valt.
Re: afslaan HDI automaat 2.0 2006 en onregelmatig lopen smor
Geplaatst: 29 aug 2011 10:47
door c5_2010
hallo BJG,
cilinder 1 2 en 4 rond de 97% bij starten, cilinder drie op 112%!
Brandstof druk 361 bar
Dus inspuiting cilinder drie wordt minder of is vuil?
Wel super die lexia!
Dank voor je reactie
Re: afslaan HDI automaat 2.0 2006 en onregelmatig lopen smor
Geplaatst: 30 aug 2011 08:16
door c5_2010
met warme motor zijn de waarden als volgt
cilinder
1 95,69
2 109,02
3 104,31
4 90,98
Gemeten brandstofdruk 251 bar
6,17 mg per slag brandstof
Zijn dit waarden die nog passen binnen de toleranties?
Heb er al eens dieselreiniger ingegooid, denk er nu maar eens aan om ze te laten reinigen (ultrasoon) en/of reviseren.
Re: afslaan HDI automaat 2.0 2006 en onregelmatig lopen smor
Geplaatst: 30 aug 2011 11:02
door EvilTwin
Zowel het gebruik van Diesel-injectorreiniger, als het ultrasoon schoonmaken, als het losmaken van koolstofaanslag van de spuitmond zijn verboden op alle HDi's.
Re: afslaan HDI automaat 2.0 2006 en onregelmatig lopen smor
Geplaatst: 30 aug 2011 11:20
door c5_2010
Dat wist ik niet, waarom is dat dan? Gaat er dan iets stuk?
Re: afslaan HDI automaat 2.0 2006 en onregelmatig lopen smor
Geplaatst: 30 aug 2011 11:38
door Maarten
'Verboden' is een groot woord. Dat staat vast niet in de wet.
Re: afslaan HDI automaat 2.0 2006 en onregelmatig lopen smor
Geplaatst: 30 aug 2011 12:24
door EvilTwin
De Franse term is interdit, Engels: prohibited. Ik kan er niks anders van maken dan verboden.
Met de wet heeft het niet van doen, dan zou ik illegaal gezegd hebben. Er staat ook niet sterk afgeraden oid.
Ik houd me aanbevolen voor een betere vertaling, maar de intentie staat vast: verboden is verboden.
Re: afslaan HDI automaat 2.0 2006 en onregelmatig lopen smor
Geplaatst: 30 aug 2011 12:56
door c5_2010
bedankt evil twin,
maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag wat er mis mee is. Velen gebruiken het (reiniger dus) , ook op dit forum.
Maar we raken een beetje off topic: Wie kan me vertellen of mijn injectoren nog goed zijn met de waarden zoals beschreven.
Dank dank
Re: afslaan HDI automaat 2.0 2006 en onregelmatig lopen smor
Geplaatst: 30 aug 2011 13:03
door CitroFrance
@ET :
Perfecte vertaling. Interdit is verboden in de meest duidelijke franse vorm
Engels : Prohibited, al vind ik forbidden duidelijker (al is het 'platter' engels)
Duits : VERBOTEN!
Je kan daar allerlei vraagtekens bij zetten en je eigen vrijheid willen kiezen (erg NL)
Re: afslaan HDI automaat 2.0 2006 en onregelmatig lopen smor
Geplaatst: 30 aug 2011 13:08
door CitroFrance
@ET :
Perfecte vertaling. Interdit is verboden in de meest duidelijke franse vorm
Engels : Prohibited, al vind ik forbidden duidelijker (al is het 'platter' engels)
Duits : VERBOTEN! (dat snappen we vast wel).
Misschien werkt de reiniger wel (al heeft C5_2010 het probleem blijkbaar nog steeds). Misschien heeft de werkzame stof de onderdelen dusdanig aangetast dat je zonder het plaatsen van nieuwe het probleem niet meer oplost (en was het daarom INTERDIT).
Als Citroën de moeite neemt om het keihard te verbieden ipv af te raden zal het vast en reden hebben. (......maakt meer kapot dan je lief is)
Het enige wat er op zit is gestructureerd het hele brandstof en verbrandingsproces langslopen en punt voor punt uitsluiten dat het dat kan zijn. K**** maar waar
Re: afslaan HDI automaat 2.0 2006 en onregelmatig lopen smor
Geplaatst: 30 aug 2011 13:10
door CitroFrance
C5_2010 schreef:
maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag wat er mis mee is. Velen gebruiken het (reiniger dus) , ook op dit forum.
Maar we raken een beetje off topic: Wie kan me vertellen of mijn injectoren nog goed zijn met de waarden zoals beschreven.
Volgens mij kan je bij een goede autozaak/specialist je injectoren laten testen
Re: afslaan HDI automaat 2.0 2006 en onregelmatig lopen smor
Geplaatst: 30 aug 2011 17:42
door staircase
Ik kan me herinneren dat een monteur tijdens mijn op drie cylinders lopende HDI op het Lexia-scherm keek en meldde dat het ongeveer 93 zou moeten zijn voor alle injectors terwijl de waarden toen rond de 100 lagen.
Het lijkt me dat je maar eens een afspraak moet maken met een terzake kundige dealer of wellicht kan BJG je meteen
uitsluitsel geven.
Re: afslaan HDI automaat 2.0 2006 en onregelmatig lopen smor
Geplaatst: 30 aug 2011 21:52
door JHV
Waarom is de injectorcleaner verboden voor een HDI(F)?
Johan
Re: afslaan HDI automaat 2.0 2006 en onregelmatig lopen smor
Geplaatst: 30 aug 2011 22:49
door BJG
De correctie per cilinder is de inspuittijd in percentage van de normhoeveelheid die is ingeleerd in het mm. Eigenlijk is het dus de correctie op een afwijking in de verstuiver.
Het mm meet aan de hand van krukasversnelling de cilinderballans, die corrigeert hij met meer of minder inspuiting. dat is de waarde die je te zien krijgt in %.
Aan de hand van jouw gemeten waarden concludeer ik dat cilinder 1 en 4 teveel inspuiten en negatief gecorrigeerd worden, terwijl 2 en 3 te weinig inspuiten en postief worden gecorrigeerd. Het normale slijtagepatroon van een injector is dat het debiet kleiner wordt. In jouw geval lijken er de verschillen onderling behoorlijk groot.
Dit KAN resulteren in een onregelmatig lopende motor.
Aandachtspunten:
Echter een behoorlijk compressieverlies in een bepaalde cilinder geeft ook aanpassing van de verstuivercorrectie.
Ook een minimale luchtlekkage in de brandstofaanvoerleidingen/br filter zorgt voor onregelmatige loop.
Ook een vervuild brandstoffilter geeft mogelijk een vertekend beeld.
Je kunt nog een verstuiverretourtest doen bij warme draaiende motor. Dat geeft nog een beetje meer info.
Als br filter en leidingen 100% zeker goed zijn zou ik verstuivers laten testen.
Toevoegingen en reinigen
Citroen verbiedt (net als de meeste fabrikanten) toevoegingen aan brandstof en smeermiddelen. Gewoon omdat ze het effect hiervan niet kunnen voorspellen. Dit wil niet zeggen dat het in sommige gevallen niet zou kunnen werken, maar wel geheel op eigen risico