Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Al zou je de carterslang geheel verwijderen, dan nog zal dit geen of weinig invloed hebben op het stationaire toerental, probeer het maar eens.
Je kunt hem gemakkelijk loshalen door de het gele gedeelte van de koppeling in te duwen en de koppeling terug te schuiven.

Onregelmatig koud stationair bij een hdi lijkt in eerste instantie te wijzen op een on-juiste cilinderballans. Controleer eens de correctie van de inspuiting bij stationair toerental per cilinder met je nieuw aangeschafte lexia.

Aan de hand daarvan kunnen we ff kijken of er iets zinnigs over te zeggen valt.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 107
Lid geworden op: 04 jan 2010 11:00
Auto: break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 365000
Kleur: licht blauw
hallo BJG,

cilinder 1 2 en 4 rond de 97% bij starten, cilinder drie op 112%!

Brandstof druk 361 bar

Dus inspuiting cilinder drie wordt minder of is vuil?

Wel super die lexia!

Dank voor je reactie
C5 break diesel 2004
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 107
Lid geworden op: 04 jan 2010 11:00
Auto: break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 365000
Kleur: licht blauw
met warme motor zijn de waarden als volgt

cilinder
1 95,69
2 109,02
3 104,31
4 90,98

Gemeten brandstofdruk 251 bar
6,17 mg per slag brandstof

Zijn dit waarden die nog passen binnen de toleranties?
Heb er al eens dieselreiniger ingegooid, denk er nu maar eens aan om ze te laten reinigen (ultrasoon) en/of reviseren.
C5 break diesel 2004
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Zowel het gebruik van Diesel-injectorreiniger, als het ultrasoon schoonmaken, als het losmaken van koolstofaanslag van de spuitmond zijn verboden op alle HDi's.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 107
Lid geworden op: 04 jan 2010 11:00
Auto: break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 365000
Kleur: licht blauw
Dat wist ik niet, waarom is dat dan? Gaat er dan iets stuk?
C5 break diesel 2004
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
'Verboden' is een groot woord. Dat staat vast niet in de wet.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
De Franse term is interdit, Engels: prohibited. Ik kan er niks anders van maken dan verboden.
Met de wet heeft het niet van doen, dan zou ik illegaal gezegd hebben. Er staat ook niet sterk afgeraden oid.

Ik houd me aanbevolen voor een betere vertaling, maar de intentie staat vast: verboden is verboden.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 107
Lid geworden op: 04 jan 2010 11:00
Auto: break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 365000
Kleur: licht blauw
bedankt evil twin,

maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag wat er mis mee is. Velen gebruiken het (reiniger dus) , ook op dit forum.
Maar we raken een beetje off topic: Wie kan me vertellen of mijn injectoren nog goed zijn met de waarden zoals beschreven.

Dank dank
C5 break diesel 2004
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1011
Lid geworden op: 05 sep 2008 11:35
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Locatie: Alphen aan den Rijn
@ET :
Perfecte vertaling. Interdit is verboden in de meest duidelijke franse vorm

Engels : Prohibited, al vind ik forbidden duidelijker (al is het 'platter' engels)

Duits : VERBOTEN!

Je kan daar allerlei vraagtekens bij zetten en je eigen vrijheid willen kiezen (erg NL)
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1011
Lid geworden op: 05 sep 2008 11:35
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Locatie: Alphen aan den Rijn
@ET :
Perfecte vertaling. Interdit is verboden in de meest duidelijke franse vorm

Engels : Prohibited, al vind ik forbidden duidelijker (al is het 'platter' engels)

Duits : VERBOTEN! (dat snappen we vast wel).

Misschien werkt de reiniger wel (al heeft C5_2010 het probleem blijkbaar nog steeds). Misschien heeft de werkzame stof de onderdelen dusdanig aangetast dat je zonder het plaatsen van nieuwe het probleem niet meer oplost (en was het daarom INTERDIT).

Als Citroën de moeite neemt om het keihard te verbieden ipv af te raden zal het vast en reden hebben. (......maakt meer kapot dan je lief is)

Het enige wat er op zit is gestructureerd het hele brandstof en verbrandingsproces langslopen en punt voor punt uitsluiten dat het dat kan zijn. K**** maar waar
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1011
Lid geworden op: 05 sep 2008 11:35
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Locatie: Alphen aan den Rijn
C5_2010 schreef:
maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag wat er mis mee is. Velen gebruiken het (reiniger dus) , ook op dit forum.
Maar we raken een beetje off topic: Wie kan me vertellen of mijn injectoren nog goed zijn met de waarden zoals beschreven.
Volgens mij kan je bij een goede autozaak/specialist je injectoren laten testen
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Ik kan me herinneren dat een monteur tijdens mijn op drie cylinders lopende HDI op het Lexia-scherm keek en meldde dat het ongeveer 93 zou moeten zijn voor alle injectors terwijl de waarden toen rond de 100 lagen.
Het lijkt me dat je maar eens een afspraak moet maken met een terzake kundige dealer of wellicht kan BJG je meteen
uitsluitsel geven.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Waarom is de injectorcleaner verboden voor een HDI(F)?
Johan
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De correctie per cilinder is de inspuittijd in percentage van de normhoeveelheid die is ingeleerd in het mm. Eigenlijk is het dus de correctie op een afwijking in de verstuiver.
Het mm meet aan de hand van krukasversnelling de cilinderballans, die corrigeert hij met meer of minder inspuiting. dat is de waarde die je te zien krijgt in %.

Aan de hand van jouw gemeten waarden concludeer ik dat cilinder 1 en 4 teveel inspuiten en negatief gecorrigeerd worden, terwijl 2 en 3 te weinig inspuiten en postief worden gecorrigeerd. Het normale slijtagepatroon van een injector is dat het debiet kleiner wordt. In jouw geval lijken er de verschillen onderling behoorlijk groot.
Dit KAN resulteren in een onregelmatig lopende motor.

Aandachtspunten:
Echter een behoorlijk compressieverlies in een bepaalde cilinder geeft ook aanpassing van de verstuivercorrectie.
Ook een minimale luchtlekkage in de brandstofaanvoerleidingen/br filter zorgt voor onregelmatige loop.
Ook een vervuild brandstoffilter geeft mogelijk een vertekend beeld.

Je kunt nog een verstuiverretourtest doen bij warme draaiende motor. Dat geeft nog een beetje meer info.
Als br filter en leidingen 100% zeker goed zijn zou ik verstuivers laten testen.

Toevoegingen en reinigen
Citroen verbiedt (net als de meeste fabrikanten) toevoegingen aan brandstof en smeermiddelen. Gewoon omdat ze het effect hiervan niet kunnen voorspellen. Dit wil niet zeggen dat het in sommige gevallen niet zou kunnen werken, maar wel geheel op eigen risico
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie