Pagina 2 van 3
Re: afslaan motor bij stationair toerental
Geplaatst: 11 aug 2011 11:03
door Coin
Gracias!!

Re: afslaan motor bij stationair toerental
Geplaatst: 11 aug 2011 13:24
door Klaverblaadje
Ik heb er weinig vertrouwen in, ik ben in de Denia/Alicante area bij de meeste dealers wel een keer binnengeweest, maar service en garantie zijn daar onbekende woorden.
De wil is goed, en ze zijn aardig genoeg maar alles wat meer is als olieverversen "es muy dificil".
Misschien toch een keer met de auto gaan in plaats van vliegen en een afspraak maken met de huisdealer in Nieuw Vennep?
Als je in de regio Barcelona woont kun je het nog eens proberen in een Franse garage, maar als ze daar ook echt aan het zoeken gaan kost het al snel meer als een trip naar Nederland.
Re: afslaan motor bij stationair toerental
Geplaatst: 11 aug 2011 16:41
door Klussie
Heeft @ Stafford dit ook niet gehad bij zijn 2.0 C5??
Was volgens mij een filtertje wat verstopt was van een luchtpompje wat voor extra lucht zorgt bij stationair draaien.
Pompje bevindt zich meen ik onder de accubak.
Gevonden;
[quote="Stafford""]Aan de bestuurderskant vooraan onderin bij de radiator zit een klein "kastje"met een filtertje erin die ( corect me if i am wrong) naar je ECU loopt deze schijnt je lucht massameting te doen of zoiets ......
[/quote]
Hij had het erover dat het met je brandstofverhouding te maken had...
Ik heb rene (garage) net gebeld en die zegt dat het een ventilatortje is voor de koude start om frisse lucht in de inlaat te blazen ivm lambdasonde en zit voorin onder je accu in je motorruim !!!
Re: afslaan motor bij stationair toerental
Geplaatst: 11 aug 2011 18:14
door Coin
betreft het luchtpompje: het probleem met mijn C5 doet zich ook voor als de motor warm is..

Re: afslaan motor bij stationair toerental
Geplaatst: 11 aug 2011 18:54
door EvilTwin
De Ph.II 2.0-16v (EW10A) heeft geen luchtpomp!
Re: afslaan motor bij stationair toerental
Geplaatst: 11 aug 2011 22:00
door BJG
Coin schreef:Ik woon definitief in Spanje en met de huidige benzineprijzen is het veel en veel voordeliger om te vliegen.
Kan iemand mij nog vertellen wat "updaten van de MM " inhoudt?
Klopt het verhaal dat een initialisatieprocedure problemen kan opleveren zodat de motor opgestuurd moet worden naar de fabriek? Dat wordt althans hier verteld.....
Is de lexia het uitleesapparaat om storingen te ontdekken?
Updaten van de mm wil zeggen dat je de computer van de motor van nieuwe software voorziet. Net zoals je dat bij je thuiscomputer wel eens doet. De nieuwe software is er om bepaalde bekende problemen op te lossen of verbeteren. (ook weer net als bij je pc)
De initialisatieprocedure is een procedure die je met de testkast moet starten om de motorcomputer als het waren opnieuw te leren hoe hij de inspuiting moet regelen. Daar kan eigenlijk niets aan mis gaan.
Bij sommige oudere typen motormanagementcomputers kan het gebeuren dat na een mislukte software-update de computer niet meer werkt. Inderdaad moet de computer dan weer opnieuw geprogrammeerd worden in de fabriek. Dat betreft dus een
update updaten wordt ook wel eens initialiseren genoemd, vandaar de verwarring.
De nieuwere versies kun je dan gewoon overnieuw updaten omdat er een dubbele e-prom in zit. Zeer waarschijnlijk heeft ook jouw auto ook een dubbele e-prom.
Re: afslaan motor bij stationair toerental
Geplaatst: 12 aug 2011 12:27
door Coin
Ik heb diverse Citoëngarages in de omgeving een mail gestuurd met de vraag of zij de update en initialisatie kunnen doen. Ik houd jullie op de hoogte!

Re: afslaan motor bij stationair toerental
Geplaatst: 12 aug 2011 19:12
door BJG
@Coin:
het is natuurlijk niet zeker dat dat uiteindelijk de oplossing biedt! Het is wel een eerste stap om te proberen.
Re: afslaan motor bij stationair toerental
Geplaatst: 12 aug 2011 20:07
door Coin
Je moet tenslotte érgens beginnen en dan het liefst bij het begin!

Re: afslaan motor bij stationair toerental
Geplaatst: 03 okt 2011 13:53
door Coin
Update:
De electronica is uitgelezen met de volgende bevindingen:
bij 704 rpm is het voltage op het gaspedaal 647.13 mv
bij 800 rpm is het voltage op het gaspedaal 627.52 mv
bij 1888 rpm is het 764.79 mv
Als ik het goed begrepen heb moet het voltage bij stationair toerental minimaal 670 mv zijn.
De garagist meent met 80% zekerheid dat het probleem opgelost is als het plaatje dat het voltage regelt, vervangen wordt. Zijn er mensen die hier een mening over hebben? Alvast bedankt!

Re: afslaan motor bij stationair toerental
Geplaatst: 03 okt 2011 18:19
door BJG
Het is mij niet geheel duidelijk wat er bedoeld wordt.
vermoedelijk bedoel je de uitgelezen spanning over een van de twee lopers van het gasklephuis???
Dit is een maat voor de positie van de gasklep. De spanning is dus een waarde die gemeten wordt en niet geregeld. Mogelijk is een afwijkend spanningsniveau (lees andere stand vd gasklep) een gevolg van een andere afwijking, bijvoorbeeld een vacuumlek.
Het gaspedaal heeft ook een spanningsniveau om de positie aan te geven, dat is echter ook weer een maat voor de stand.....
En de motor op het gasklephuis heeft natuurlijk ook een voedingsspanning, die is om de gasklep open en dicht te sturen. Maar die spanning is sterk afhankelijk van wat de gasklep op dat moment aan het doen is.
Kun je iets specifieker zijn in wat en waar er precies is gemeten?
En wat men precies zou willen vervangen? Een plaatje dat spanning regelt zit nl niet in jou auto, dus er zal enige ruis op de lijn zijn ontstaan bij het communiceren.
Re: afslaan motor bij stationair toerental
Geplaatst: 03 okt 2011 21:00
door Coin
beste BJG
Dank voor je reactie.
Als non-techneut heb ik de auto bij de garage afgeleverd en een paar uur later weer opgehaald.
Geen idee wat, waar en hoe er is opgemeten met de lexia.
Wel is duidelijk geworden dat, wanneer je het gaspedaal voorzichtig intrapt, er in de eerste millimeters een moment zit dat wat "stroever"gaat en dat op dat moment het mV ook zakt. Dus precies op het moment dat de motor traag reageert op het gaspedaal of zelfs helemaal afslaat.
Hoe zou je bv een vacuumlek kunnen diagnostiseren?
Door de taalproblemen is de ruis wel verklaarbaar

Re: afslaan motor bij stationair toerental
Geplaatst: 03 okt 2011 21:11
door BJG
Ok duidelijk
Uit jouw reactie begrijp ik dat het gaspedaal wel eens kan worden verdacht van het veroorzaken van het probleem.
In de praktijk komt dit af en toe voor, dus het is in principe mogelijk.
Ik hoop dat hiermee het probleem inderdaad wordt opgelost.
Misschien hebben ze de mogelijkheid het pedaal eerst even te wisselen met een andere auto, om 100% zekerheid te krijgen.
Re: afslaan motor bij stationair toerental
Geplaatst: 03 okt 2011 23:12
door Coin
Binnenkort het vervolg ............

Re: afslaan motor bij stationair toerental
Geplaatst: 12 feb 2012 14:10
door Tomas
Sinds enkele maanden heb ik een andere C5: PH2 2.0 16V uit 2007.
Bovengenoemd probleem heb ik ook. Ook ik heb een vertraging is van 1/2sec. bij 1000rpm of minder. Optrekken vanaf stilstand kan alleen als je zorgt dat de motor boven 1000rpm loopt. Ook het schakelen valt niet altijd mee. Vooral als je gewend bent om snel op te schakelen.
Daarnaast is me inmiddels opgevallen dat bij 3000rpm de motor bovengemiddeld veel geluid produceert. Lijkt wel een brommend geluid, alsof de 149pk niet voldoende is.
Het gemiddeld verbruik ligt momenteel op 11,3km//l, dat lijkt me niet zuinig omdat ik voornamelijk op snelwegen rijdt.
Binnenkort maar eens aan de Lexia hangen. Welke versie van het mm zou ik moeten hebben?
Iemand een idee of beide constateringen met elkaar verband houden?
Alvast dank voor de reactie!
Tomas