Pagina 91 van 161

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 06 jul 2014 23:48
door Jooster
GW-tje schreef:Bandenbouwmachine van beperkt belang? Pfoeh...vind je het héél erg dat ik niet verder met je in discussie ga?
Moet je zelf weten. Kennelijk een gevoelige snaar. Het belang waar ik het over heb is niet het kunnen produceren van een band, maar het innoveren van een band. Dat leidt tot betere eigenschappen zoals grip, slijtvastheid, levensduur, geluidsproductie, etc.
Als jij kunt duidelijk maken dat zelfs maar 50% van de wereldwijde innovatiekosten die leiden tot betere bandeneigenschappen opgaan aan productiemachines, heb je een punt. Maar dat is natuurlijk niet zo, het zou ook erg ongezond zijn. Herman geeft feitelijk al het antwoord. Als 700 miljoen 70% van die productiemachine markt is, is de markt dus 1 miljard. Alleen al Michelin geeft jaarlijks rond de 650 miljoen aan R&D uit... En er zijn vele grote "premium" fabrikanten met grote R&D budgetten. Dat totaal aan innovatie is dus veel groter dan die 1 miljard die wordt geïnvesteerd aan nieuwe productie machines. Bovendien wordt die 1 miljard aan productiemachines door bandenfabrikanten niet of slechts beperkt betaald uit innovatiebudgetten. Als machines zijn afgeschreven of te duur worden, worden ze vervangen. Meestal kunnen nieuwe machines meer, sneller, nauwkeuriger en goedkoper. Dat maakt de productie van betere banden mogelijk, maar is niet het zelfde als innoveren van banden. Innovatie, ook van banden, draait per definitie om verbetering van eigenschappen, of vernieuwing. Produceerbaarheid is weliswaar belangrijk (zelfs randvoorwaardelijk) maar speelt in het totaal meestal een beperkte rol. En soms een wat grotere rol, zoals de extreem complexe productie van halfgeleider chips.

Discussie lijkt idd zinloos.

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 07 jul 2014 08:35
door GW-tje
Je hebt gelijk hoor, Jooster. ;)

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 07 jul 2014 19:33
door Zwever
mijn ervaringen met bridgestone's ecopia 150 op de voorwielen zijn tot nu toe bijzonder goed te noemen. Band is veel stiller dan de michelin primacy HP en het verbruik lijkt minder te zijn. Na 10.000 km nog een profiel van 7 mm.

En dá's knap met fabriek-af 6 mm (grapje),

Zwever

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 10 jul 2014 08:05
door NTwoO
Sinds de zomerbanden wissel heb ik Dunlop sport maxx RT onder de vooras. Zij zijn muizenstil, sturen scherp en hebben goede cijfers voor nat wegdek en zuinigheid. 93Y banden waren ook nog eens een 10tje per band goedkoper dan de Michelin 93W

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 10 jul 2014 10:37
door Jooster
Hopla, da's alleen maar winst! En laat bij mij de levensduur van deze Dunlops ook nog eens beter zijn dan de Michelin PS2... En niet gevoelig gebleken voor cuppen, in tegenstelling tot de PS2.

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 10 jul 2014 10:40
door ms-c5
Die dunlops gaan bij mij ook een goede kans maken mochten het 19 inch wielen worden m

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 10 jul 2014 11:43
door JW-C5
Jooster schreef:Hopla, da's alleen maar winst! En laat bij mij de levensduur van deze Dunlops ook nog eens beter zijn dan de Michelin PS2... En niet gevoelig gebleken voor cuppen, in tegenstelling tot de PS2.
Waarom PilotSports2 er onder?
Dat is een dure band, met beperkte levensduur.
De Primacy 3 is goedkoper en gaat heeeeel wat langer mee.

Groet,
JW

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 10 jul 2014 13:07
door exroosje
19 inch staat op PS2 af fabriek, Primacy 3 was er niet in die maat (tenminste tot nu toe, het kan natuurlijk veranderen)

Eigenlijk zelfde waarom ph1 op energy stond behalve de 16 inch, die was er toen ook niet in energy (nu wel)

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 10 jul 2014 18:43
door JW-C5
Aha, ik wist niet dat Jooster er 19" onder heeft.
In die maat is de Primacy 3 (nog) niet leverbaar, wel in 18"

Groet,
JW

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 11 jul 2014 03:01
door Jooster
Klopt.

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 11 jul 2014 09:07
door arendonk
Zojuist toch weer 2 verse Goodyear Efficient Grip Performance 215/55 R16 93V besteld. Kunnen nog mooi voor de vakantie erop! :smt193

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 11 jul 2014 16:55
door Ronald
Als reeds gemeld door JW-NHS kan ik nu ook bevestigen dat nieuwe Primacy 3´s een profieldiepte hebben van 7mm, vandaag laten meten.
Even laten checken: mijn laatste wissel achter was twee jaar geleden.
Dat is toch een kleine 60k denk ik. Voor was het bij mij 48k.
De prijzen gaan ook steeds verder omlaag.
Ik ga geen exacte prijzen noemen maar nu toch 25% lager dan twee jaar terug.

gr. Ronald

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 11 jul 2014 17:12
door JW-C5
Die 48kkm vóór, en 60kkm achter is een nette waarde onder een C6, denk ik zo....

Groet,
JW

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 12 jul 2014 14:31
door Free_ltd
Op de C5 kan ik er moeilijk over oordelen, want rij met zomer en winterbanden en hou de standen niet bij. Maar denk da ik nu ongeveer 35 à 40000km met de zomerbanden heb en ze zijn nog lang niet versleten.

Op mijn C-Crosser lagen michelin's af fabriek en heb met de eerste set 110000km gedaan. En reed toch zeer sportief met vaak piepende banden over de rotonde. De bandenboer vond het in ieder geval geen goede zaak voor hem :D
En prijs viel mee. Was €93/st excl BTW voor terug dezelfde.

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 19 jul 2014 08:10
door GSPallas
:cry: Wagen van de week weggebracht voor een vakantiecheck en gevraagd om even aan de achterzijde te kijken i.v.m. het bekende 'wow'-geluid. Ik dacht (uiteraard) aan een defect lager, maar de banden aan de achterzijde bleken gecupt te zijn. Bijkomend vreemd verschijnsel was dat het profiel links en rechts 1,5mm met elkaar verschilden (resp. 3,7 (li) en 2,2(re)) , ik had gehoopt de banden aan de achter op te kunnen rijden tot aan de vervanging van de C5 maar dat gaat hem niet meer worden.

Er liggen nu Michelin Primacy HP 245/45r18 100W onder, wordt weer een aardige investering waar niet op gerekend was.

[size=70is dit een bekend probleem bij de Ph3 of is er iets gewoon niet goed. De wagen spoort namelijk uitstekend)[/size]