Pagina 10 van 15

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 09 mei 2011 13:06
door EvilTwin
Je moet wel onderscheid maken tussen pedaalkracht, remkracht, remwerking, remvermogen, remvertraging, etc.

Als je stilstaat heb je per definitie geen remvertraging. Zelfs op een sterke helling heb je nog geen fractie nodig van de remwerking bij een noodstop. Idem om kruipen tegen te gaan. Er is niet veel kracht voor nodig (probeer de handrem eens).

Hoeveel pedaalkracht je daarvoor op moet brengen hangt echter nog altijd af van de remkrachtversterking en zoals al talloze malen naar voren is gekomen: als er om wat voor reden dan ook vacuüm weglekt dan neemt de benodigde pedaalkracht toe ("het pedaal wordt harder") de remkracht hangt dan af van hoeveel pedaalkracht je levert. Als er druk weglekt dan zakt het pedaal.

Druk kan weglekken langs alle plunjers en kleppen, volgens mij is de hoofdremcilinder al nauwgezet bekeken, wat dan overblijft is het ABS blok zelf. Kijk naar het schema dan zie je dat er per wiel een toevoerklep is (die regelt de remkracht omhoog) en een retourklep (die neemt remkracht terug). Het kan dus ook zijn dat het ABS de retourklep minimaal opent en er daarlangs druk weglekt waardoor je pedaal zakt. Als je stilstaat doet het ABS sowieso vreemde dingen. Als retourklep permanent open is dan wordt het moeilijk de maximale remkracht op te brengen. Dat kun je eigenlijk alleen met een noodstop testen, of op een remtestbank.

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 09 mei 2011 17:08
door Ploffie
Als ik de rem alleen vasthoud om kruipen tegen te gaan dan hoef ik hem maar heel licht in te trappen, hoe lang het dan ook duurt, hij blijft even hoog.

Ga ik hard trappen dan zakt hij inderdaad wel langzaam (net nog een keertje geprobeerd) tot bijna op de bodem.

Dat tegelijk intrappen van rem en gas tijdens het rijden heb ik ook nog eens geprobeerd, hij blijft gewoon doortrekken, desnoods wordt er even een tandje teruggeschakeld om meer kracht te genereren, hij staakt het gassen niet dus...

Ook nog even uitgeprobeerd wat er gebeurt als je de rem stevig intrapt terwijl je stilstaat en dan gas gaat geven.
Hij trekt hem dan door de rem heen en de achterkant trekt naar het wegdek om daar te blijven hangen totdat ik de rem weer loslaat.

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 09 mei 2011 17:13
door Menno
Ik heb eens gekeken of ik iets van JW kon reproduceren met mijn C5 ....
Dat is dus niet mogelijk, rempedaal blijft gewoon waar hij is, bij welke kracht dan ook, remwerking is onverminderd.

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 09 mei 2011 18:35
door JW-C5
Ploffie schreef:........
Dat tegelijk intrappen van rem en gas tijdens het rijden heb ik ook nog eens geprobeerd, hij blijft gewoon doortrekken, desnoods wordt er even een tandje teruggeschakeld om meer kracht te genereren, hij staakt het gassen niet dus...

Ook nog even uitgeprobeerd wat er gebeurt als je de rem stevig intrapt terwijl je stilstaat en dan gas gaat geven.
Hij trekt hem dan door de rem heen en de achterkant trekt naar het wegdek om daar te blijven hangen totdat ik de rem weer loslaat.
Heeft jouw motor een gaskabel voor de bediening van de gasklep, of heb je, net als ik een electronisch gaspedaal?
En heb jij ESP op jouw C5? Dat zou verschil kunnen uitmaken.

Groet,
JW

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 09 mei 2011 18:44
door Ploffie
Geen gaskabel alhier, wel ESP..

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 09 mei 2011 18:52
door JW-C5
Kennelijk heeft men dat dan veranderd bij de Phase II.
Jammer overigens, ik gebruikte die techniek vroeger om op een glad wegdek bewust een achterwielslip te creëren en zó de kont om te zetten.
Dat kan dus niet meer.

Of dat met de snel regelende ABS systemen van dit moment sowieso nog mogelijk was weet ik trouwens niet.
ESP is wél uit te schakelen, maar ABS niet....

Groet,
JW

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 09 mei 2011 19:06
door Ploffie
ESP ook maar tot 40 km/h

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 09 mei 2011 19:15
door BJG
JW-NHS schreef:Nog een aanvulling...

Van een Bosch ingewijde kreeg ik een tip dat er bij het ontluchten van het secundaire systeem een fout gemaakt kan worden. In de Citroën documenten staat namelijk dat je dit bij 2 bar moet doen.

Hij wees me er op dat de druk niet hoger mag zijn dan 1 bar bij het ontluchten, omdat bij hogere druk een klep dicht gaat, ASV op het plaatje.
JW
Het klopt dat in de citroendocumentatie inderdaad een druk van 2 bar vermeld wordt. Echter voordat je met de eigenlijke ontluchtprocedure begint met de Lexia krijg je een waarschuwingsscherm dat er een remontluchter moet worden aangesloten, en dat de druk moet worden ingesteld op MAXIMAAL 1 bar.

Franse slag? :lol:

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 09 mei 2011 21:52
door EvilTwin
Ik heb blijkbaar nog een oude MM/ESP software-variant want die gaat ook boven de 40km/h niet aan en staat remmend gasgeven toe.

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 09 mei 2011 21:59
door JW-C5
Zou dat iets te maken kunnen hebben met het feit dat jij een BVM, en ik een BVA heb?

En hoe is dat bij jou, kun jij wél op een gladde weg een achterwielslip forceren door met je linkervoet te remmen en met de rechter gas te geven?
Ik vermoed dat het niet afschakelbare ABS er voor zorgt dat dit niet mogelijk is.....

Groet,
JW

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 09 mei 2011 22:57
door JW-C5
EvilTwin schreef:....Druk kan weglekken langs alle plunjers en kleppen, volgens mij is de hoofdremcilinder al nauwgezet bekeken, wat dan overblijft is het ABS blok zelf. Kijk naar het schema dan zie je dat er per wiel een toevoerklep is (die regelt de remkracht omhoog) en een retourklep (die neemt remkracht terug). Het kan dus ook zijn dat het ABS de retourklep minimaal opent en er daarlangs druk weglekt waardoor je pedaal zakt. Als je stilstaat doet het ABS sowieso vreemde dingen. Als retourklep permanent open is dan wordt het moeilijk de maximale remkracht op te brengen. Dat kun je eigenlijk alleen met een noodstop testen, of op een remtestbank.
Inderdaad, de HRC is al vervangen. Dat leverde geen enkele verbetering op.
Voorts zijn intussen de voorremklauwen uitgewisseld met die van een andere V6, ook dat leverde geen verbetering op.

Ook mijn gedachten gaan om die reden in de richting van een klep die niet goed werkt, met name een “uitlaatklep” (4) in het ESP/ABS systeem. Ik heb daar al eerder over geschreven.

In het document D4EA8LP0 WERKINGSPRINCIPE : BEHEER VAN DE GRIP VAN DE AUTO staat in hst 8 Presentatie van hydraulisch circuit ESP: het ESP maakt gebruik van het ABS met deze tekening en legenda:
ESP circuit C5.png
Legenda ESP circuit.png

In het eerder aangehaalde document Bosch EVA staan op de laatste twee pagina's imho interessante verwijzingen:
Bosch EVA Werking met ABS en ESP.jpg


en
Bosch EVA Werking met ESP.jpg
In dat laatste verhaal wordt vermeld dat er een rechtstreekse verbinding is tussen het ESP circuit en de HRC, in het bijzonder de kamer B daarvan.
Oftewel, als er ergens in het ESP/ABS circuit wat mis gaat, lees een interne lekkage optreedt, zal de kamer B bij het indrukken van het rempedaal z’n druk kwijt raken.

Hoe kijk jij hier tegenaan?

Groet,
JW

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 17 mei 2011 11:29
door web
Wat betreft het reproduceren: dat lukte mij (voor het verhelpen van het drukpunt-probleem) vrij consequent door het rempedaal met middelmatig hoge druk in te trappen, en dan de druk een klein beetje te varieren, dus een beetje "dansen" op het pedaal zegmaar, zonder los te laten of de druk daarbij helemaal weg te nemen, gewoon kleine variaties. Dan zakte ie vrij gauw weg.

Overigens is het wegzakken van het pedaal onder druk gewoon een APK afkeurpunt, dus het kan onmogelijk zo horen.

Keuringseisen artikel 5.2.31 lid 1a t/m 1c, drukproef 700N gedurende 10 seconden, met draaiende motor, waarbij de aanslag niet bereikt mag worden. Verderop staat nog eens iets met dezelfde strekking, dat bij geen enkele pedaaldruk onder de 700N de aanslag bereikt mag worden.

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 17 mei 2011 16:02
door EvilTwin
Dus is alleen ernstig wegzakken APK afkeur.
700N is aardig wat en voordat je de aanslag bereikt zijn we ook wel even verder.

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 17 mei 2011 18:54
door JW-C5
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga dat de komende dagen nog eens zorgvuldig uitproberen en kijken of ik al-dan-niet aan het APK criterium voldoe.

Die 700 N (iets meer dan 71 kg voor de ouderen onder ons :idea: ) kan ik nog wel opbrengen met de rechtervoet , er even van uitgaand dat m'n stoel(leuning) dan niet breekt ;)

Groet,
JW

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 17 mei 2011 20:33
door Ploffie
JW-NHS schreef:Die 700 N (iets meer dan 71 kg voor de ouderen onder ons :idea: )
:lol: