Pagina 85 van 151

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 25 jan 2009 14:06
door blizz
okay mijn rijstijl binnen de bebouwde kom met een verbruik van 1 op 7

op trekken gewoon normaal en rustig
zo snel mogenlijk naar de hoogste versnelling op schakelen
10 = 1
20 = 2
30 = 3
40 = 4
50 = 5

bij 50 opgaan trekken? eerst terug schakelen
zodat niet de hele auto begint te schudden door de onder toeren die je maakt

niet te veel remmen, op tijd gas loslaten, auto zoveekl mogelijk laten rollen in het verkeer
en dan rijden we 1 op 7 terwijl mijn inziens toch wel zeker 1 op 10 haalbaar MOET zijn? toch??

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 25 jan 2009 14:38
door EW
Ik trek meestal net iets verder door (vaak van 3 naar 5 bij 50).

Maar 1 op 10 denk ik dat je nauwelijks gaat lukken.

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 25 jan 2009 14:45
door tjob
Is het niet zuiniger in elke versnelling wat meer toeren te maken tijdens het optrekken? Onderin heb je minder koppel dus moet je meer gas geven om te bereiken wat je anders bij wat meer toeren hebt. Het lijkt me te gaan om de mate van optrekken bij 1 bepaalde (hier lage) stand van het gaspedaal. In de versnelling waarin ie het spontaanst oppakt moet je dan zitten.

Is het niet ook zo dat een beetje moderne benzine (of dus gas) motor juist is afgesteld op wat meer toeren? Verstelbare nokkenassen enzo...?

Ow trouwens, hier een 2.2HDI, 1 op 14 (gemeten, geen computergegevens want ik vertrouw die boordcomputer voor geen donder en ik kan leven zonder). Vooral snelweg tussen de 140 en 170 (die afsluitdijk he..) en genietend van een lekker duwtje in de rug.

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 03 feb 2009 21:13
door c5maarten
tjob schreef:Is het niet ook zo dat een beetje moderne benzine (of dus gas) motor juist is afgesteld op wat meer toeren? Verstelbare nokkenassen enzo...?
De C5 welke wij rijden met zijn allen heeft geen verstelbare nokkenas.

En blizz, 50 in zijn 5 is niet zo bevordelijk voor de wagen, zou idd meer toeren maken.
zou het niets anders kunnen zijn, mijn wagen is nog nooit zo onzuinig geweest :?

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 03 feb 2009 22:10
door jpiek
De eerste tank begint aardig te vorderen.... 595 km ofzo, volgens de BC nog 380 ofzo (afhankelijk van stand gaspedaal) te gaan.

Dynamische verbruik schommmelt tussen 4.5/100 en de 12/100, gemiddele staat nu op 7.8/100
Wijzer van de tank staat even boven eenderde...

Welke is het minst onbetrouwbaar, het wijzertje of de BC :smt017

Wat is een goed moment om af te tanken ?


Nee, niet als je ergens stilstaat met allerlei vage foutmeldingen :lol:

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 03 feb 2009 22:13
door EW
jpiek schreef: gemiddele staat nu op 7.8/100

Hmmm, dat staat die van mijn gasbak ook regelmatig. ;)

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 03 feb 2009 23:03
door staircase
jpiek schreef:De eerste tank begint aardig te vorderen.... 595 km ofzo, volgens de BC nog 380 ofzo (afhankelijk van stand gaspedaal) te gaan.

Dynamische verbruik schommmelt tussen 4.5/100 en de 12/100, gemiddele staat nu op 7.8/100
Wijzer van de tank staat even boven eenderde...

Welke is het minst onbetrouwbaar, het wijzertje of de BC :smt017

Wat is een goed moment om af te tanken ?
Dat moet toch nog een stuk beter kunnen!
De BC is behoorlijk betrouwbaar in mijn opinie en moet je je pas echt ongerust maken als hij streepjes geeft in plaats van een te rijden afstand. Je hebt dan nog een km of 30 dus dan is het echt tijd! Om haar te leren kennen zou je kunnen tanken als er nog 150 km gereden kan worden en weet je wat je daar aan hebt. Daarna kun je kijken, of en wanneer het lampje het nog doet en bij mij gebeurt dat als je nog ongeveer 90 a 100 km kunt rijden.
Overigens is de "nog af te leggen" score afhankelijk van je rijgedrag de afgelopen minuten.
Mocht het verbruik niet beter worden wil een flesje injectorreiniger nogal eens effect hebben.
Bij mij zakte het verbruik geleidelijk van 1 op 14 = 7.1/100 tot nu richting 1 op 16 = 6.3/100 over de ruim 15000 km die we er mee afgelegd hebben.

Chris

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 03 feb 2009 23:19
door jpiek
staircase schreef:
jpiek schreef:gemiddele staat nu op 7.8/100
Wijzer van de tank staat even boven eenderde...
Dat moet toch nog een stuk beter kunnen!
Laat ik eerst de auto maar eens wat beer leren kennen. 't rijd ook heel anders als de diesels die ik wel gewent ben (Corsa, Astra, en hel wat Km in een Vivaro) Die schakelen bijna als een benzinewagen. bandbreedte 2500-4500 Rpm.
De BC is behoorlijk betrouwbaar in mijn opinie en moet je je pas echt ongerust maken als hij streepjes geeft in plaats van een te rijden afstand. Je hebt dan nog een km of 30 dus dan is het echt tijd! Om haar te leren kennen zou je kunnen tanken als er nog 150 km gereden kan worden en weet je wat je daar aan hebt. Daarna kun je kijken, of en wanneer het lampje het nog doet en bij mij gebeurt dat als je nog ongeveer 90 a 100 km kunt rijden.
Goede tip. :smt023


Overigens is de "nog af te leggen" score afhankelijk van je rijgedrag de afgelopen minuten.
weet ik : "volgens de BC nog 380 ofzo (afhankelijk van stand gaspedaal) te gaan." ;)
Mocht het verbruik niet beter worden wil een flesje injectorreiniger nogal eens effect hebben.
Zat er meten bij de eerste keer tanken al in. Ben wel de lui km (slechts 15000 afgelopen jaar, ritjes van ca 10-5 km) eruit an het gassen. Ik ben haar wel aan het uitproberen zeg maar...

't zal bij mij wel beter worden na een par tanks te hebben leeggereden. Dieselen is wennen, 't rijd ook heel anders als bv de vivaro die ik van m'n werk gewent ben, de schakelmomenten zijn maar een fractie lager als bij een benzinemotor. En die motor lijkt veel feller op te pakken dan de mijne. Soms lijkt deze C5 dan wel traag en log...

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 04 feb 2009 00:38
door staircase
jpiek schreef: 't zal bij mij wel beter worden na een par tanks te hebben leeggereden. Dieselen is wennen, 't rijd ook heel anders als bv de vivaro die ik van m'n werk gewent ben, de schakelmomenten zijn maar een fractie lager als bij een benzinemotor. En die motor lijkt veel feller op te pakken dan de mijne. Soms lijkt deze C5 dan wel traag en log...
Ik heb de ervaring dat de bandbreedte toch wat anders ligt als je eerder omschreef. Mijn oude Laguna liep ook lekker door in touren en dit in tegenstelling tot de Peugeot 307 waarin dezelfde motor zat als in jouw C5. Als de koppelkromme bekijkt zie je dat deze snel zakt na 2000 tpm dus doortrekken heeft dan weinig zin. Maar vanaf 1200 tpm valt uitstekend te rijden en ligt het schakelmoment dus in mijn ervaring een stuk lager dan wat jij nu doet. De 110 pk HDI "hangt" niet zo aan het gas en daar moet je aan wennen maar de souplesse van onderuit is geweldig.

Chris

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 04 feb 2009 11:04
door jpiek
staircase schreef: Ik heb de ervaring dat de bandbreedte toch wat anders ligt als je eerder omschreef.

Met " Die schakelen bijna als een benzinewagen. bandbreedte 2500-4500 Rpm. " bedoelde ik dus de Slopels, niet de C5, die gaat idd vanaf 1200/1500 tot zo´n 3000 Rpm.

Da´s dus wennen...

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 04 feb 2009 11:12
door Menno
De 16-kleps HDi'tjes ( 2.2, nieuwe 2.0 ) willen een stuk verder met de rpm's ... dik 4000 schuwen ze niet.

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 04 feb 2009 22:35
door jpiek
Tot 4000 rpm doortrekken gaat wel, maar je gaat niet veel meer versnellen als wanneer je door zou schakelen.

Nu volgens de BC nog 279 km te gaan, leuk als je 110 km gereden hebt... :lol:

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 04 feb 2009 22:42
door Ronald
jpiek schreef:Tot 4000 rpm doortrekken gaat wel, maar je gaat niet veel meer versnellen als waneer je door zou schakelen.
Nu volgens de BC nog 279 km te gaan, leuk als je 110 km gereden hebt... :lol:
Hoe staat het met je afwijkende banden- en velgenmaat ? Is de omtrek van die twee gelijk aan het origineel? Zo niet, is de afwijkende omtrek dan geregistreerd in de computer ?
Anders kan je niks vetrouwen, ook je snelheidsmeter niet. :smt180

gr. Ronald

Ps. Ik zou dus vooralsnog NIET op de BC vertrouwen om te tanken, de dame is zwaar om te duwen.
Pps. Persoonlijk vond ik de wielkasten nogal leeg lijken zondag, kan optisch bedrog zijn door die zeer open velgen en lage banden, maar toch.

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 04 feb 2009 22:53
door Menno
1,4% te snel, ... http://www.miata.net/garage/tirecalc.html" onclick="window.open(this.href);return false; :idea:
Dus geen bonnetje als je op de instrumenten vertrouwt :lol:

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 04 feb 2009 23:00
door jpiek
Morgen maar eens gaan tanken, kan ik ook het 'echte verbruik' uitrekenen, en ff wennen aan het af te tikken bedrag (bijna dubbel). Gelukkig wel voor bijna dubbel aantal km 8-)

die 110km komen niet van de BC, ik weet dat huis-werk en werk-huis 110km is...