Pagina 82 van 151

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 18 jan 2009 09:53
door Harm
Rowi schreef:
Mja, het kan zijn dat ik nog te hoog in de toeren rijd, en de 6e versnelling wel eens vergeet of niet durf te gebruiken. Die had ik niet in de Vectra, en daar reed ik altijd 2.000 tpm in 5 bij 80-100 km/u. Dat doe ik nu ook, ga ik naar de 6e dan draait 'ie 1.500 tpm bij plm 80-100 km. Dat vind ik dan wel erg laag, en ben bang voor schade aan de lagers. (Zei de niet-techneut).
Een diesel draait met gemak van af 1500 toeren. 3000 vindt-ie eigenlijk maar niks, hoewel in de 6e rijd je dan 150.

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 18 jan 2009 09:56
door Rowi
Harm van Beek schreef:Cruise control nooit??? Waarom dat?? :smt017

Er zit ook een snelheidsbegrenzer op... die beperkt je maximale snelheid. En de cruise control zorgt juist voor een mooi constant rijden. Je moet er niet mee zo snel mogelijk van A naar B willen. Maar voor een relaxed cruisen is het ideaal!
Waarom dat? Omdat ik graag de controle over de auto zelf wil hebben, en dat niet aan een computer over laat. En die snelheidsbegrenzer heb ik ook nog nooit gebruikt, maar misschien ga ik dat wel doen. Begrens ik hem op 180 :lol: Maar ik vrees dat nu off-topic ben :shock:

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 18 jan 2009 10:17
door Harm
Met een cruise control houd je echt wel de controle over de auto: als je remt of de koppeling bedient, onderbreekt hij de functie van de cruise control. Wil je sneller, dan geef je gas.
Wil je langzamer, dan tik je even de rem aan of je stopt de cruise control.

Is je wel ooit verteld hoe het werkt?? :smt017

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 18 jan 2009 10:35
door alzheimer
Rowi schreef:Maar cruisecontrol gebruiken: Nooit of te nimmer!
:shock: ik zou niet meer zonder willen :!:

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 18 jan 2009 10:55
door EW
Rowi schreef:
Harm van Beek schreef:Ik denk dat jouw handbak in de 6e versnelling bij 100km/h een 2000 rpm draait. Perfect. Doet mijn automaat ook.
Soms zet ik die bij 70 al handmatig in de 6: 1400rpm en ca. 1 op 25 à 30 :smt203
Maar ja, daarna wil ik weer sneller en dan stijgt het verbruik weer :D
2000 bij 100 in 6 klopt wel. Op een 80 km weg in 6 naar 1500 tpm. Griezelig vind ik dat, maar ik ga het proberen. Maar 70 in 6 en dan 1400 toeren... reageert 'ie dan nog op het gaspedaal?

Mijn Xantia en ZX (diesels) liepen prachtig bij 1200 rpm......(maar dan reed ik 50 in 5).

Zelfs met de C5 op gas probeer ik altijd zo laag mogelijk in de toeren te blijven.

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 18 jan 2009 11:01
door Rowi
Harm van Beek schreef:Met een cruise control houd je echt wel de controle over de auto: als je remt of de koppeling bedient, onderbreekt hij de functie van de cruise control. Wil je sneller, dan geef je gas.
Wil je langzamer, dan tik je even de rem aan of je stopt de cruise control.

Is je wel ooit verteld hoe het werkt?? :smt017
Jawel, en ik begrijp dat ook wel. Maar ik blijf het griezelig vinden, en op drukke Nederlandse wegen onpraktisch. Zoals ik me dat voorstel: ik stel de cruise control in op 125. (Autoweg, niet woonwijk ;) ) Voor me rijdt dan iemand 124 (lastig) of erger nog, achter me komt iemand met 126 aan, die dan tergend langzaam steeds verder op je in komt rijden. Ik word daar bloednerveus van. Zonder cruise control geef ik wat gas bij en ga ook 126 of 127 rijden. Met cruisecontrol kan ik dat ook doen, maar zodra ik het gas weer loslaat herhaalt zich de situatie. Nee hoor. Ik word hier te oud voor :cry:

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 18 jan 2009 11:03
door Rowi
Mijn Xantia en ZX (diesels) liepen prachtig bij 1200 rpm......(maar dan reed ik 50 in 5).

Zelfs met de C5 op gas probeer ik altijd zo laag mogelijk in de toeren te blijven.
Ik ga dat uitproberen.

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 18 jan 2009 11:05
door EW
alzheimer schreef:
Rowi schreef:Maar cruisecontrol gebruiken: Nooit of te nimmer!
:shock: ik zou niet meer zonder willen :!:

Inderdaad: Op de auto's van mijn werk zit het altijd op (zelfs op het boodschappengebakje wat op dit moment naast de C5 staat) en ik mis het wel af en toe op de C5.....


De cruise-control kan veel zuiniger de auto op constante snelheid houden dan je het zelf kunt: let maar eens op je verbruiksmeter als je de CC inschakelt: bij constante snelheid op de "hand" kun je bij meerdere verbruiken rijden. De CC pakt het gunstigste verbruik.

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 18 jan 2009 11:07
door Klaverblaadje
Rowi schreef:Nee hoor. Ik word hier te oud voor :cry:
Integendeel, ik denk dat je nog niet oud genoeg bent, je bent nog niet onthaast. :lol:

Ik probeer zelf altijd de CC in te stellen op een snelheid die 1 km lager ligt als de rest van het verkeer, dan rij ik de hele afstand in 1 tempo met een minimaal verbruik.

Als ik bv van Amsterdam naar Utrecht rij dan zijn de meeste auto's die me ingehaald hebben nog steeds in mijn blikveld, ze zijn dan 1 minuut eerder over ouderijn.

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 18 jan 2009 11:09
door EW
Rowi schreef:Zoals ik me dat voorstel: ik stel de cruise control in op 125. (Autoweg, niet woonwijk ;) ) Voor me rijdt dan iemand 124 (lastig) of erger nog, achter me komt iemand met 126 aan, die dan tergend langzaam steeds verder op je in komt rijden. Ik word daar bloednerveus van. Zonder cruise control geef ik wat gas bij en ga ook 126 of 127 rijden. Met cruisecontrol kan ik dat ook doen, maar zodra ik het gas weer loslaat herhaalt zich de situatie. Nee hoor. Ik word hier te oud voor :cry:
De kunst is dan ook om het juiste punt te zoeken. Mijn ervaring op de snelweg is dat 118 vrijwel ideaal is.

Op 80- en 100- km wegen kun je hem vaak het beste er net iets boven zetten.

En wat te denken van die lange rondwegen binnen de bebouwde kom (waar elke derde geparkeerde auto uitgerust is met een gatsometer)?

Bovendien kun je de CC bijstellen: ietsje harder of ietsje zachter in stapjes van ca. 1 km/u

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 18 jan 2009 11:22
door Harm
Psies....

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 18 jan 2009 11:24
door Rowi
Nou, ik vind het eerlijk gezegd een heel gedoe. Waarschijnlijk heel goed voor het verbruik maar funest voor het rijplezier dat het wat actievere rijden met zich meebrengt. Kunnen we zeggen: agree to disagree? Wat mij betreft dan maar een wat hoger verbruik...

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 18 jan 2009 11:25
door Harm
Tuurlijk mag dat. Maar ik zweer erbij!


:smt193

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 18 jan 2009 11:29
door Duck
Harm van Beek schreef:Tuurlijk mag dat. Maar ik zweer erbij!


:smt193
jij heb hem toch ook pas vorig jaar ontdekt? :smt017

en uitschakelen gaat ook een tikje op de rem zoals je zegt
maar dan branden je remlichten, dat is minder voor de man/vrouw achter je

normaal tik je op de kop van de stengel is hij uit
en als je weer op de + of - druk weer aan

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 18 jan 2009 11:30
door EW
Rowi schreef:Nou, ik vind het eerlijk gezegd een heel gedoe. Waarschijnlijk heel goed voor het verbruik maar funest voor het rijplezier dat het wat actievere rijden met zich meebrengt. Kunnen we zeggen: agree to disagree? Wat mij betreft dan maar een wat hoger verbruik...
Tja, wat heet actief rijden....

In de Corsa die nu dus naast de C5 staat kun je niet relaxed rijden. Kan gewoon niet. De C5 leent zich juist uitstekend voor dat rustig rijden.