Pagina 9 van 10

Re: Maandagauto??

Geplaatst: 11 mei 2011 09:48
door Citrowout
http://www.autoweek.nl/weblog/2395/Kwaliteitsimago" onclick="window.open(this.href);return false;

"En laatst reed ik mee met onze fotograaf Lucas Verbeke in zijn vrij jonge Citroën C5 HDi. De teller staat al over de 70.000 en het ding loopt perfect, wat hij niet kon zeggen van zijn vorige auto, een Toyota Avensis diesel. Wie had dat gedacht? En toen ik onlangs de Duitse TÜV-statistiek raadpleegde, zag ik dat bij de categorie auto’s van tien en elf jaar oud de Xantia beter scoorde dan de Golf, Focus en Astra."

Re: Maandagauto??

Geplaatst: 11 mei 2011 09:53
door Citrowout
Ik begrijp Henks ergernis verder volledig hoor! Niets zo irritant als een onbetrouwbare wagen of garagehouder. Zelf denk ik, aangezien ik deze C5 toch wel een hele tijd wil houden, de verlengde garantie tot 5 jaar of 150.000 km te nemen. Komt wel op ongeveer 1200 euro. Ik ben er nog niet helemaal uit maar ik heb nog even de tijd om te beslissen...

Re: Maandagauto??

Geplaatst: 11 mei 2011 14:28
door Henk2304
EvilTwin schreef: Wat ik verder zie is dat je probleem vooral ligt bij de dealer en niet bij de auto.
Dat begint na alle ellende knap lastig te worden. Vooral als ook dat veersysteem al enkele keren onbetrouwbaar bleek te zijn ...
In mijn reactie gaf ik al aan dat ook Toyota's problemen vertonen, maar dat uit diverse consumentenonderzoeken keer op keer blijkt dat dat merk een beduidend hogere betrouwbaarheidsscore heeft dan Citroën. Overigens noemde ik Toyota slechts als voorbeeld. Er zijn vast andere nog meer betrouwbare (en betaalbare) merken waar ik tzt. wellicht uit kan kiezen.
Verder is het - tot nu toe - vooral de dealer die zich het meest betrouwbaar en begripvol toont en zonder morren telkens opnieuw met de reparatie begint. We hebben ook nog een C1 (de vierde inmiddels al) bij hun gekocht. Die dingen zijn wel betrouwbaar, maar dat zijn nu juist ... precies eigenlijk Toyota's! Of dat met de nieuwe generatie (108/Aygo/C1) ook nog zo is is maar afwachten. Die schijnen itt. de huidige generatie door PSA ontwikkeld en alleen in de Toyota-fabriek in Tsjechië gemaakt te worden...

Re: Maandagauto??

Geplaatst: 11 mei 2011 18:34
door EvilTwin
tja die veercilinders zijn dan ook Japanse rommel. :smt080

Re: Maandagauto??

Geplaatst: 11 mei 2011 21:31
door Roman
tja...
onze C1 heeft meer defecten gehad dan de C5 :lol:

Re: Maandagauto??

Geplaatst: 12 mei 2011 07:47
door Maarten
EvilTwin schreef:tja die veercilinders zijn dan ook Japanse rommel. :smt080
Waar de onderdelen vandaan komen doet niets af aan het feit dat de consument er problemen mee krijgt.

Een (normale) Citroënrijder zegt niet "Oh, het is een veercilinder, kost een paar honderd euro, maar omdat het een Japans onderdeel is kan me dat niets schelen".

Re: Maandagauto??

Geplaatst: 12 mei 2011 11:35
door Henk2304
Nadat vorig jaar de condensor van de airco is vervangen is nu de aircopomp aan de beurt. Een ingrijpende reparatie naar het schijnt (gaat volgende week woensdag gebeuren, want niet op voorraad natuurlijk; vast iets wat eigenlijk nooit stuk gaat, al heb ik de dealer dat niet tegen mij horen zeggen). Ben ik blij dat ik nu nog garantie heb. Over twee maanden is dat ook voorbij. Kortom het is niet zo dat bij ons al gerepareerde onderdelen opnieuw stuk gaan (tenzij je over de klimaatregeling als geheel spreekt) maar dat het telkens andere onderdelen zijn. En er is vast nog heel veel wat ook nog stuk kan gaan ...

Re: Maandagauto??

Geplaatst: 12 mei 2011 12:13
door EvilTwin
Maarten schreef:Een (normale) Citroënrijder zegt niet "Oh, het is een veercilinder, kost een paar honderd euro, maar omdat het een Japans onderdeel is kan me dat niets schelen".
Nee maar het is ook niet echt een aansporing om dan maar Japans te gaan rijden, zoals hier regelmatig gesuggereerd wordt. Voorheen kwamen de cilinders uit Citroëns eigen hydraulische onderdelen fabriek en waren er nooit problemen. (ik ben althans in miljoenen HP kilometers nog nooit een vervanging tegen gekomen)
Daarnaast zijn de veercilinder bij de C5-3s in kwestie vervangen onder garantie. Dus kost het je alleen ongemak.

Vergelijk ook eens de C5 veercilinders met de onderdelen van een Mercedes-Benz met Airmatic (ADC):
HA-bol=80eur
vs. ADC-luchtbalg=400eur
HA-cilinder=400eur
vs. ADC-veerpoot=2500eur

Deze MB-veerpoten gaan veel vaker stuk dan hydractive plunjers,
de ADC-balgen zijn nog kwestbaarder (HA-bollen zijn redelijk fool proof),
en het spul is zo duur dat er in de VS een markt is voor airmatic vervanging door wokkel (zoals eerder op S-klasse de Benz variant van Hydropneumatiek eruit gesloopt werd).

Ander voorbeeld: de Toyota Diesels hebben permanente problemen met hun DPF. Terwijl het FAP erg betrouwbaar is en het reguliere onderhoud op grote intervallen zit (120 à 240dkm!).

Re: Maandagauto??

Geplaatst: 12 mei 2011 14:53
door Henk Hulde
Citrowout schreef:
"En laatst reed ik mee met onze fotograaf Lucas Verbeke in zijn vrij jonge Citroën C5 HDi. De teller staat al over de 70.000 en het ding loopt perfect, wat hij niet kon zeggen van zijn vorige auto, een Toyota Avensis diesel. Wie had dat gedacht? En toen ik onlangs de Duitse TÜV-statistiek raadpleegde, zag ik dat bij de categorie auto’s van tien en elf jaar oud de Xantia beter scoorde dan de Golf, Focus en Astra."
De kwaliteit van de laatste generatie xantia was top!

Re: Maandagauto??

Geplaatst: 12 mei 2011 23:48
door gvwijnen
Ik mag al bij al niet klagen met mijn C5, hij heeft nu 35000 km gelopen en eigl zonder grote problemen.
Enkel de wispelturige klimaatregeling die om de paar maand eens onhandelbaar doet, de koppeling die defect was, en het schokken in de aandrijflijn dat komt en gaat bij gas lossen en opnieuw gas geven.
Waar ik enorm tevreden over ben is de binnenafwerking, echt op duits niveau, en zeer mooi afgewerkt, en niet het minste piepje of kraakje te horen, zelfs niet op de slechtste banen.
Dat was wel even anders met die c4p, die rammelde ongeveer uiteen op een slecht stuk kasseibaan hier in de buurt.

En verder moet ik gewoon besluiten dan het nog dagelijks een genot is om in een auto te rijden die zo soepel en zo rustig zich laat rijden.
Ik geniet er elke dag van.
En elk model heeft wel zijn maandagochtend gevallen.

Al heb ik intussen vele ervaringen met vele merken, en vaak met hoge km-standen.
En ik moet toch besluiten dat de kwaliteit van mercedes en bmw voor mij toch nog stukken beter voelt dat die van citroen.
Zonder kritiek te willen geven op citroen als merk, maar die 2 duitse merken rijden na 200.000 of 300.000km nog steeds zoals de eerste dag.
De E220 cdi die mijn vader had had +- 330.000km op de teller als hij vervangen werd. En nog steeds geen gerammel in het interieur, en nog steeds zag het interieur er als nieuw uit, en vooral reed hij nog altijd zoals nieuw.
En ik ben echt geen mb fan, integendeel, en een kennis die bij mb werkt zegt dat mb eigenlijk maar 2 goede modellen heeft in hun gamma, de C en E, maar desondanks heeft die kwaliteit toch indruk gemaakt.

Re: Maandagauto??

Geplaatst: 13 mei 2011 10:52
door Henk2304
gvwijnen schreef:En verder moet ik gewoon besluiten dan het nog dagelijks een genot is om in een auto te rijden die zo soepel en zo rustig zich laat rijden.
Ik geniet er elke dag van.
Dat heb ik ook lang gedacht maar ik merk nu dat dat er na alle ellende niet meer in zit. Ik zit continue op te letten of er iets niet meer goed werkt, wat er nu weer stuk is of kan gaan. Ik ben altijd nogal zuinig op een auto (logisch als je het allemaal zelf moet betalen en niet om de paar jaar weer een nieuwe "krijgt"). Maar ik merk nu dat het me allemaal niet meer zoveel kan schelen. De C5 staat 's-nachts normaal binnen, daar zorg ik wel voor! Maar nu maakt het me niet meer uit als ze eens een nachtje buitenstaat, domweg omdat ik er geen zin in heb haar binnen te zetten; dat zou me vroeger niet overkomen zijn. Kortom ik heb er geen plezier meer in.

Re: Maandagauto??

Geplaatst: 13 mei 2011 11:08
door Klaverblaadje
Ik ken het gevoel, al was het niet met een C5.

Ik had de "pech" dat de auto in brand vloog toen ik voor de zoveelste storing op weg was naar de garage. :shock:

Ik stond precies op de grens van twee brandweerdistricten.

Het duurde een half uur voor ze uitgezocht hadden wie het moest oplossen en toen was het niet meer nodig.
Gelukkig kreeg ik bijna de hele nieuwwaarde terug. :smt017

Re: Maandagauto??

Geplaatst: 13 mei 2011 11:25
door EvilTwin
Welke van de roestende Benz C of E-klasse is dan zo goed? Niet de W210 (E, t/m 2003) en niet de W211 (E, t/m 2009) in elk geval.

Hoopt hij dat het beter gesteld is met de W212 (E, v/a 2009)?
Dat is erg optimistisch gezien hun reputatie de laatste +15jr.
Blijkbaar werken ze in Sindelfingen alléén op maandag. :lol:

http://forums.mercedesclub.org.uk/archi ... 19397.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Maandagauto??

Geplaatst: 13 mei 2011 11:38
door Klaverblaadje
Als ik zwaar getafeld heb droom ik nog wel eens van mijn 210. :twisted:

Re: Maandagauto??

Geplaatst: 13 mei 2011 15:40
door Henk Hulde
Voor wat betreft de W211 gaat dit over de eerste serie t/m op z'n laatst 2005. Daarna zijn ze prima. Op deze marnier kun je ook de XM, C5 en Xantia tot bagger verklaren op basis van respectievelijk de eerste serie xm, de C5 hpi en de xantia t/m 1993.