Pagina 9 van 12

Re: Vervangen Multiriem

Geplaatst: 10 apr 2017 21:03
door willy4
als het zonder spie is en je doet de bout los , gaat hij zo van zijn tijd.
omdat alles onder spanning staat.

Re: Vervangen Multiriem

Geplaatst: 10 apr 2017 21:07
door WouterB
Vin
Vf7dcrfne76110195

Ik heb eerst de grote bout losgemaakt. (Met n te snelle blik leek het middelste ronde deel een ring.)
Daarna de 4 kleine boutjes. Riem-pulley eraf gelicht. Spanrol in-uit. 4 boutjes terug. Grote bout terug.

Dit zal dus wel n spie-versie zijn maar n bevestiging is zéér prettig..

Interesse: hoe wordt de spieloze versie op zn plek gehouden? Komt nogal nauw.
Vertanding/karteling op een van de zijden waar ze op aanligt?

Dat ik de spanrol er niet uitkreeg zonder verwijderen pulley komt trouwens
Wellicht doordat ik de geleiderol niet heb losgehad/ vervangen? (Dat was nmlk 2 maanden hiervoor gedaan door anwb..)

Re: Vervangen Multiriem

Geplaatst: 10 apr 2017 21:09
door C5HDI110
Er word niet voor niet met uitroeptekens hiervoor gewaarschuwd in de documentatie.

LET OP : Demonteer nooit de krukaspoelie (11) zonder de krukas en de nokkenassen te blokkeren met paspennen !
driem1.gif
Op VIN van WouterB, lijkt er alleen een spie (70) voor de krukaspoellie te zitten, niet voor het nokkenasriemwiel (10) :?
krukas.gif

Re: Vervangen Multiriem

Geplaatst: 10 apr 2017 21:43
door goudfrank
Je schept verwarring Sohail. De spie valt in het onderste db wiel (10). Het gat in de poelie (11) is VEEL groter dan de krukas diameter ter plaatse en valt op flens 17.

Re: Vervangen Multiriem

Geplaatst: 10 apr 2017 21:55
door C5HDI110
Het pijltje van de spie nr. 70 wijst toch naar de buitenste spiesleuf ?
Daar komt nr. 17 op volgens mij, het krukas riemwiel 10 zit verder naar binnen op de krukas en daar zie ik geen spie, alleen een sleuf.
Als ik bij wat oudere motoren zoals de XU kijk, dan zie je 2x een spie, 1 voor het krukas riemwiel en 1 voor de krukaspoellie.

Re: Vervangen Multiriem

Geplaatst: 10 apr 2017 21:57
door boes
Wat ik verwarrend vind is waarom zal je de centrale bout los halen bij dit type poelie?
Het is toch duidelijk dat dat geen enkele zin heeft?
Of zie ik dat nou verkeerd?

Re: Vervangen Multiriem

Geplaatst: 10 apr 2017 22:03
door C5HDI110
Nu je het zegt, dat is inderdaad helemaal niet nodig, zelfs bij een D-riem wissel dus niet :D
Mocht je de centrale bout wel loshalen, om wat voor reden dan ook, dan denk ik dat de timing kan verlopen, omdat het krukasriemwiel, zonder spie op de krukas zit, tenminste zo interpreteer ik de tekening.

Re: Vervangen Multiriem

Geplaatst: 10 apr 2017 22:34
door goudfrank
@ Sohail: Het originele plaatje van de krukas nog eens bekeken. Flens 17 blijkt daar gespied te zijn en de spie voor het db wiel ontbreekt op die tekening. De poelie zit met 4 bouten op de flens. Ik neem het verwarring stichten terug.

Re: Vervangen Multiriem

Geplaatst: 10 apr 2017 22:54
door C5HDI110
Geen probleem, dit zijn ook niet hele duidelijke tekeningen als 2 verschillende mensen het anders kunnen interpreteren en pas na nog een keer goed kijken, het eens worden ;)

Wat ik me nu af vraag, heeft WouterB geluk gehad dat de timing niet verlopen is ?
Of heeft de automaat er wat mee te maken, in zijn P stand staat de boel toch geblokkeerd en kan de krukas niet verdraaien ?

Vervangen Multiriem

Geplaatst: 10 apr 2017 23:01
door WouterB
De andere kant van no17 (die je niet kunt zien op de tekening) heeft een gat dat kleiner is dan de krukas, alleen de bout past erdoor (no 17 wordt met de bout tegen de krukas aangetrokken). Dus riempulley kun je verwijderen door alleen de 4 kleine boutjes, voor de distributiepulley moet die grote bout er wel af.

De spie lijkt inderdaad voor 17 te zijn. Maar ik kan me slecht voorstellen dat de distrib-poelie op inklemming vastzit . Veels te groot risico op verdraaien zou ik denken ?!?! Grijpen de distr-poelie en no17 niet in elkaar met een nokje/uitsparing? Denk ik op plaatje te zien.

Je kunt wel degelijk de motor ronddraaien met een ratel op de grote bout trouwens. Ook met automaat in P. Ask me how I know..

Re: Vervangen Multiriem

Geplaatst: 11 apr 2017 10:10
door GW-tje
In P wordt alleen de bak geblokkeerd aan de uitgaande as, zodat het differentieel en de wielen niet kunnen verdraaien. Tussen motor en bak zit een vloeistofkoppeling en die houdt niets tegen. De motor kan in P toch ook gewoon draaien?

De aandrijfpulley voor de multi-v-riem pak je los door de 4 boutjes los te nemen. Verder hoef je nergens aan te komen. Alleen voor het vervangen van de krukaspulley/aandrijving oliepomp/oliekeerring aan distributiezijde hoeft de centrale bout maar los.

Re: Vervangen Multiriem

Geplaatst: 11 apr 2017 12:03
door C5HDI110
WouterB schreef:De spie lijkt inderdaad voor 17 te zijn. Maar ik kan me slecht voorstellen dat de distrib-poelie op inklemming vastzit . Veels te groot risico op verdraaien zou ik denken ?!?! Grijpen de distr-poelie en no17 niet in elkaar met een nokje/uitsparing? Denk ik op plaatje te zien.
Zit echt op inklemming vast, zonder spie dus, dit is een constructive die je steeds meer tegenkomt.
Deze contructie maakt het monteren van de D-riem makkelijker, je kan de riem over de riemwielen straktrekken doordat ze vrij kunnen draaien.

Re: Vervangen Multiriem

Geplaatst: 12 apr 2017 13:46
door WouterB
Auto start als altijd maar en er niet gerust op.
Kan ik de correcte timing zelf (indirect) checken? (OBDII aanwezig)

Kan ik met die pennen de boel weer goed krijgen, er vanuit gaand dat de boel sowieso verlopen is? (dwz markeren wat gebruikelijk is bij verwisselen distributieriem heeft geen nut)

Re: Vervangen Multiriem

Geplaatst: 12 apr 2017 13:52
door boes
Volgens mijn heb je gewoon geluk.
Een timingprobleem had je vast wel opgemerkt!

Voortaan gewoon niet meer zo doen.
De poelie hoeft er niet af en wil je die verwijderen......zie vorige posts.

Re: Vervangen Multiriem

Geplaatst: 12 apr 2017 14:18
door JW-C5
De enige manier om te controleren of 'ie nog helemaal goed op tijd staat is de procedure B1ED1RP0 Controle : Afstellen van de distributie zorgvuldig uit te voeren.
Daarbij worden paspennen gebruikt, waarbij staat:
OPMERKING : De paspennen [1] moeten zonder moeite geplaatst kunnen worden.

LET OP : Wanneer de pennen moeilijk kunnen worden aangebracht moet de procedure van het aanbrengen en spannen van de distributieriem worden herhaald (zie de desbetreffende handeling).
Er even vanuit gaand dat je de uitvoering hebt met de vier boutjes waarmee de multiriem poelie vast zit, moet je voor het op tijd zetten van de distributie de procedure B1EG1SP0 Verwijderen - aanbrengen : Distributieriem volgen.
Daarin staat onder andere:
Krukas flens EW10J4.jpg
Daarmee wordt de timing geregeld, dat luistert heel nauw :idea:

Desgewenst stuur ik je die doc's, geef dan even je mail adres via een PB.

Groet,
JW