Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
als het zonder spie is en je doet de bout los , gaat hij zo van zijn tijd.
omdat alles onder spanning staat.
omdat alles onder spanning staat.
C5club extreme Fan


Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2015 09:24
Auto: C5 2.0 ligne prestige automaat ecc airco
Opties: Moteur: EW10 J4 (RFN) ?
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 09019CJ
Productienummer: 0319
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Noir brilliant
Vin
Vf7dcrfne76110195
Ik heb eerst de grote bout losgemaakt. (Met n te snelle blik leek het middelste ronde deel een ring.)
Daarna de 4 kleine boutjes. Riem-pulley eraf gelicht. Spanrol in-uit. 4 boutjes terug. Grote bout terug.
Dit zal dus wel n spie-versie zijn maar n bevestiging is zéér prettig..
Interesse: hoe wordt de spieloze versie op zn plek gehouden? Komt nogal nauw.
Vertanding/karteling op een van de zijden waar ze op aanligt?
Dat ik de spanrol er niet uitkreeg zonder verwijderen pulley komt trouwens
Wellicht doordat ik de geleiderol niet heb losgehad/ vervangen? (Dat was nmlk 2 maanden hiervoor gedaan door anwb..)
Vf7dcrfne76110195
Ik heb eerst de grote bout losgemaakt. (Met n te snelle blik leek het middelste ronde deel een ring.)
Daarna de 4 kleine boutjes. Riem-pulley eraf gelicht. Spanrol in-uit. 4 boutjes terug. Grote bout terug.
Dit zal dus wel n spie-versie zijn maar n bevestiging is zéér prettig..
Interesse: hoe wordt de spieloze versie op zn plek gehouden? Komt nogal nauw.
Vertanding/karteling op een van de zijden waar ze op aanligt?
Dat ik de spanrol er niet uitkreeg zonder verwijderen pulley komt trouwens
Wellicht doordat ik de geleiderol niet heb losgehad/ vervangen? (Dat was nmlk 2 maanden hiervoor gedaan door anwb..)
Nix zo permanent als een tijdelijke fix.
Berichten: 4949
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Er word niet voor niet met uitroeptekens hiervoor gewaarschuwd in de documentatie.
LET OP : Demonteer nooit de krukaspoelie (11) zonder de krukas en de nokkenassen te blokkeren met paspennen ! Op VIN van WouterB, lijkt er alleen een spie (70) voor de krukaspoellie te zitten, niet voor het nokkenasriemwiel (10)
LET OP : Demonteer nooit de krukaspoelie (11) zonder de krukas en de nokkenassen te blokkeren met paspennen ! Op VIN van WouterB, lijkt er alleen een spie (70) voor de krukaspoellie te zitten, niet voor het nokkenasriemwiel (10)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Je schept verwarring Sohail. De spie valt in het onderste db wiel (10). Het gat in de poelie (11) is VEEL groter dan de krukas diameter ter plaatse en valt op flens 17.
Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
Berichten: 4949
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Het pijltje van de spie nr. 70 wijst toch naar de buitenste spiesleuf ?
Daar komt nr. 17 op volgens mij, het krukas riemwiel 10 zit verder naar binnen op de krukas en daar zie ik geen spie, alleen een sleuf.
Als ik bij wat oudere motoren zoals de XU kijk, dan zie je 2x een spie, 1 voor het krukas riemwiel en 1 voor de krukaspoellie.
Daar komt nr. 17 op volgens mij, het krukas riemwiel 10 zit verder naar binnen op de krukas en daar zie ik geen spie, alleen een sleuf.
Als ik bij wat oudere motoren zoals de XU kijk, dan zie je 2x een spie, 1 voor het krukas riemwiel en 1 voor de krukaspoellie.
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Wat ik verwarrend vind is waarom zal je de centrale bout los halen bij dit type poelie?
Het is toch duidelijk dat dat geen enkele zin heeft?
Of zie ik dat nou verkeerd?
Het is toch duidelijk dat dat geen enkele zin heeft?
Of zie ik dat nou verkeerd?
Berichten: 4949
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Nu je het zegt, dat is inderdaad helemaal niet nodig, zelfs bij een D-riem wissel dus niet 
Mocht je de centrale bout wel loshalen, om wat voor reden dan ook, dan denk ik dat de timing kan verlopen, omdat het krukasriemwiel, zonder spie op de krukas zit, tenminste zo interpreteer ik de tekening.
Mocht je de centrale bout wel loshalen, om wat voor reden dan ook, dan denk ik dat de timing kan verlopen, omdat het krukasriemwiel, zonder spie op de krukas zit, tenminste zo interpreteer ik de tekening.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
@ Sohail: Het originele plaatje van de krukas nog eens bekeken. Flens 17 blijkt daar gespied te zijn en de spie voor het db wiel ontbreekt op die tekening. De poelie zit met 4 bouten op de flens. Ik neem het verwarring stichten terug.
Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
Berichten: 4949
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Geen probleem, dit zijn ook niet hele duidelijke tekeningen als 2 verschillende mensen het anders kunnen interpreteren en pas na nog een keer goed kijken, het eens worden 
Wat ik me nu af vraag, heeft WouterB geluk gehad dat de timing niet verlopen is ?
Of heeft de automaat er wat mee te maken, in zijn P stand staat de boel toch geblokkeerd en kan de krukas niet verdraaien ?
Wat ik me nu af vraag, heeft WouterB geluk gehad dat de timing niet verlopen is ?
Of heeft de automaat er wat mee te maken, in zijn P stand staat de boel toch geblokkeerd en kan de krukas niet verdraaien ?
C5club extreme Fan


Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2015 09:24
Auto: C5 2.0 ligne prestige automaat ecc airco
Opties: Moteur: EW10 J4 (RFN) ?
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 09019CJ
Productienummer: 0319
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Noir brilliant
De andere kant van no17 (die je niet kunt zien op de tekening) heeft een gat dat kleiner is dan de krukas, alleen de bout past erdoor (no 17 wordt met de bout tegen de krukas aangetrokken). Dus riempulley kun je verwijderen door alleen de 4 kleine boutjes, voor de distributiepulley moet die grote bout er wel af.
De spie lijkt inderdaad voor 17 te zijn. Maar ik kan me slecht voorstellen dat de distrib-poelie op inklemming vastzit . Veels te groot risico op verdraaien zou ik denken ?!?! Grijpen de distr-poelie en no17 niet in elkaar met een nokje/uitsparing? Denk ik op plaatje te zien.
Je kunt wel degelijk de motor ronddraaien met een ratel op de grote bout trouwens. Ook met automaat in P. Ask me how I know..
De spie lijkt inderdaad voor 17 te zijn. Maar ik kan me slecht voorstellen dat de distrib-poelie op inklemming vastzit . Veels te groot risico op verdraaien zou ik denken ?!?! Grijpen de distr-poelie en no17 niet in elkaar met een nokje/uitsparing? Denk ik op plaatje te zien.
Je kunt wel degelijk de motor ronddraaien met een ratel op de grote bout trouwens. Ook met automaat in P. Ask me how I know..
Nix zo permanent als een tijdelijke fix.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
In P wordt alleen de bak geblokkeerd aan de uitgaande as, zodat het differentieel en de wielen niet kunnen verdraaien. Tussen motor en bak zit een vloeistofkoppeling en die houdt niets tegen. De motor kan in P toch ook gewoon draaien?
De aandrijfpulley voor de multi-v-riem pak je los door de 4 boutjes los te nemen. Verder hoef je nergens aan te komen. Alleen voor het vervangen van de krukaspulley/aandrijving oliepomp/oliekeerring aan distributiezijde hoeft de centrale bout maar los.
De aandrijfpulley voor de multi-v-riem pak je los door de 4 boutjes los te nemen. Verder hoef je nergens aan te komen. Alleen voor het vervangen van de krukaspulley/aandrijving oliepomp/oliekeerring aan distributiezijde hoeft de centrale bout maar los.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 4949
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Zit echt op inklemming vast, zonder spie dus, dit is een constructive die je steeds meer tegenkomt.WouterB schreef:De spie lijkt inderdaad voor 17 te zijn. Maar ik kan me slecht voorstellen dat de distrib-poelie op inklemming vastzit . Veels te groot risico op verdraaien zou ik denken ?!?! Grijpen de distr-poelie en no17 niet in elkaar met een nokje/uitsparing? Denk ik op plaatje te zien.
Deze contructie maakt het monteren van de D-riem makkelijker, je kan de riem over de riemwielen straktrekken doordat ze vrij kunnen draaien.
C5club extreme Fan


Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2015 09:24
Auto: C5 2.0 ligne prestige automaat ecc airco
Opties: Moteur: EW10 J4 (RFN) ?
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 09019CJ
Productienummer: 0319
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Noir brilliant
Auto start als altijd maar en er niet gerust op.
Kan ik de correcte timing zelf (indirect) checken? (OBDII aanwezig)
Kan ik met die pennen de boel weer goed krijgen, er vanuit gaand dat de boel sowieso verlopen is? (dwz markeren wat gebruikelijk is bij verwisselen distributieriem heeft geen nut)
Kan ik de correcte timing zelf (indirect) checken? (OBDII aanwezig)
Kan ik met die pennen de boel weer goed krijgen, er vanuit gaand dat de boel sowieso verlopen is? (dwz markeren wat gebruikelijk is bij verwisselen distributieriem heeft geen nut)
Nix zo permanent als een tijdelijke fix.
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Volgens mijn heb je gewoon geluk.
Een timingprobleem had je vast wel opgemerkt!
Voortaan gewoon niet meer zo doen.
De poelie hoeft er niet af en wil je die verwijderen......zie vorige posts.
Een timingprobleem had je vast wel opgemerkt!
Voortaan gewoon niet meer zo doen.
De poelie hoeft er niet af en wil je die verwijderen......zie vorige posts.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De enige manier om te controleren of 'ie nog helemaal goed op tijd staat is de procedure B1ED1RP0 Controle : Afstellen van de distributie zorgvuldig uit te voeren.
Daarbij worden paspennen gebruikt, waarbij staat:
Daarin staat onder andere: Daarmee wordt de timing geregeld, dat luistert heel nauw
Desgewenst stuur ik je die doc's, geef dan even je mail adres via een PB.
Groet,
JW
Daarbij worden paspennen gebruikt, waarbij staat:
Er even vanuit gaand dat je de uitvoering hebt met de vier boutjes waarmee de multiriem poelie vast zit, moet je voor het op tijd zetten van de distributie de procedure B1EG1SP0 Verwijderen - aanbrengen : Distributieriem volgen.OPMERKING : De paspennen [1] moeten zonder moeite geplaatst kunnen worden.
LET OP : Wanneer de pennen moeilijk kunnen worden aangebracht moet de procedure van het aanbrengen en spannen van de distributieriem worden herhaald (zie de desbetreffende handeling).
Daarin staat onder andere: Daarmee wordt de timing geregeld, dat luistert heel nauw
Desgewenst stuur ik je die doc's, geef dan even je mail adres via een PB.
Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.




