Pagina 9 van 14

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 13 okt 2013 15:56
door JW-C5
Heeeeelemaal aan het eind staat een Disclaimer:
Let op: het verwijderen van het roetfilter is alleen toegestaan voor off road of circuit gebruik.
Daarmee dekken ze zich in voor claims, en wellicht een aanpak door Justitie.

Kwalijk is het, ik heb er geen ander woord voor :x

Groet,
JW

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 13 okt 2013 16:03
door WackoH
Eerste schrijven ze: "Een auto hoeft bij de APK-keuring geen roetfilter te hebben. Een moderne diesel blijft zonder filter onder de toegestane uitstoot."
En dan na een ellenlange lijst met foutcodes deze disclaimer "Let op: het verwijderen van het roetfilter is alleen toegestaan voor off road of circuit gebruik."

Dus het kan wel maar mag niet ?!

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 13 okt 2013 16:41
door BB-Kinkie
Tsjonge wat een discussie!! Ik blijf er bij dat een dichtgekoolde Fricandel nog steeds meer slechte uitstoot heeft dan een auto met een zuivere verbranding een lager verbruik en een schoon inlaatspruitstuk.

Iedereen moet lekker zelf weten wat hij doet!! Ik ben het er mee eens dat een beter milieu bij jezelf begint. Dit is ook de hoofdreden dat ik niet aan kinderen ben begonnen!!

Vooralsnog word er aan al die nepmaatregelen gewoon verschrikkelijk veel geld verdient en dat is naar mijn mening ook de enige reden dat ze in het leven zijn geroepen. Als de wetenschap het voor het zeggen had in plaats van deze rotte wereld die alleen maar draait om economisch welzijn (geld)!! Dan hadden we al 10 jaar geleden op water of een andere energiebron rond gereden.

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 13 okt 2013 17:16
door Maartenr
BB-Kinkie schreef:Ik ben het er mee eens dat een beter milieu bij jezelf begint. Dit is ook de hoofdreden dat ik niet aan kinderen ben begonnen!!
????? Ik heb 2 kindjes, én een werkende EGR-klep. Heft dat mekaar op dan?

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 13 okt 2013 17:23
door c5jan
Ik zou er een tweede op laten zetten.

@bbk: Kun je je kinderen in ieder geval niet bijbrengen wat milieutechnisch verantwoord gedrag is.

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 13 okt 2013 17:35
door boes
dit topic gaat echt nergens meer over! :smt017

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 13 okt 2013 18:25
door MichielC5
Ik denk toch echt dat op lange termijn de voordelen van de egr niet opwegen tegen de nadelen.

Ontwikkelkosten
Fabrikagekosten
Hoger verbruik
Meer storingen en dus meer garagebezoek en noodzakelijke vervanging van onderdelen
Meer vervuiling door regelmatig schoon moeten maken van de EGR

En met kosten bedoel ik hier niet de financiele kosten maar de milieubelasting die dit alles met zich mee brengt.

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 13 okt 2013 18:52
door Kapitein Rob
boes schreef:dit topic gaat echt nergens meer over! :smt017
Je hebt helemaal gelijk :smt023.

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 13 okt 2013 19:03
door Bibendum
WackoH schreef:Eerste schrijven ze: "Een auto hoeft bij de APK-keuring geen roetfilter te hebben. Een moderne diesel blijft zonder filter onder de toegestane uitstoot."
En dan na een ellenlange lijst met foutcodes deze disclaimer "Let op: het verwijderen van het roetfilter is alleen toegestaan voor off road of circuit gebruik."

Dus het kan wel maar mag niet ?!
Jaaa seg.....bij de keuring (APK)had ik voor mijn nieuwe C4 Citroën een uitstoot van 0,15 en bij mijn 20 jarige J5 een uitstoot van 0,36.Het maximum toegestane is 3,0!!!

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 13 okt 2013 19:10
door Herman
Het hele verhaal staat onder de verkeerde kophoofd nu, moet zijn C5 1, 2 en model 3

Voor en tegens zijn er genoeg, zou een appart draadje moeten zijn voor de voorstanders hoe goed en fijn en hoe te doen.
Tegenstanders klagen maar in het klaagtopic.
En hier een slot....op. :smt190 :smt023

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 16 okt 2013 23:13
door BJG
JW-NHS schreef:2) Kun je duidelijk maken waarom een motor met EGR effectiever en dus zuiniger is dan een motor met Adblue?
En hebben alle Adblue motoren óók een EGR systeem? Je schreef dat de nieuwe HDi van de GC4Picasso die heeft, maar geldt dat voor alle motoren, ook die niet van PSA zijn?

Groet,
JW
Ik bedoelde niet dat EGR effectiever dus zuiniger is dan adblue.
Onder bepaalde deellastomstandigheden kan egr NOx effectiever bestrijden dan adblue. Ik verwacht niet dat de motor op dat moment zuiniger is dan dat hij met adblue (zonder egr) zou zijn.

Op de materie van egr op andere adbluemotoren moet ik me nog even concentreren.
Als ik het vergeet hier op terug te komen stuur me dan gerust een reminder JW.

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 17 okt 2013 00:50
door JW-C5
OK, ik snap wat je bedoelt.

De vraag is echter of die EGR dan nog nodig is, immers er wordt bij de strenge EURO 6 gekeken naar een totaal uitstoot die niet overschreden mag worden.
Als je daar in de wisselende omstandigheden (stationair, deellast, vollast) beneden blijft kun je het met alleen AdBlue en de SCR-kat oplossen.

En dat tweede punt blijft wel even in m'n herinnering ;)

Groet,
JW

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 12 jan 2014 01:00
door zweefbakkie
Leuke discussie hier, en ja alles voor het millieu (offtopic: lekker misbruik van een frans woord trouwens.. affijn we hebben gelukkig een "minister de milieu" ooit eens voorgeteld in brussel.... we hebben dus een minister van de onderwereld... :lol: )

http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_s ... technology" onclick="window.open(this.href);return false;

In het artikel hier boven word gerefereerd aan een stikstof filter.. deze haalt dus de stikstof uit de lucht.. blijft dus de zuurstof met at andere restgassen over.. als we dan toch koolwaterstoffen blijven op pompen en verbranden dan zou dit voor onze antieke zuiger motoren nog weleens een redelijke oplossing kunnen zijn... voor u zijn ze helaas nog wat aan de lompe kant maar aan de andere kant als we zo doende de stikstof met zeg 50% kunnen verminderen dan zou de zuurstof met meer dan 2 keer toe nemen (de mathematisten mogen het me precies voor rekenen :P ) dit zou het rendement van de motoren behoorlijk doen toenemen, ik hoop genoeg om de benodige enegie voor het filter te overstijgen..

wat betreft egr... het is en blijft een lap middel maar voor nu zullen we het er mee moeten doen..
even als roetfilters e.d. wat mij betreft is lpg nog de beste oplossing maar dat vind VaderStaat niet leuk tenzij je je vervuilingsgraad weet te bereiken door heeel veel meer kilometers te rijden dan iemand met een benzine of diessel motor.... where's the sense in that ?? :smt017

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 12 jan 2014 14:20
door Kapitein Rob
zweefbakkie schreef:.... where's the sense in that ?? :smt017
In de accijnsinkomsten...... Maar dat is geen onderdeel van de discussie (waar en waarover dan ook :smt190 )

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 12 jan 2014 23:16
door BB-Kinkie
Afgelopen week mijn auto gekeurd incl. steekproef!

Geen centje pijn!! Keurmeester was in 10 min. klaar en er word alleen gekeken of de uitlaat gasdicht is!!

dus........

Een afgeflensde EGR en een leeg getrokken roetfilter geeft geen enkel probleem!!