Pagina 8 van 14
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 11 okt 2013 21:40
door chathanky
De verspilde energie die gebruikt wordt om het goedje te maken gebruiken voor transport.
Dat je voor een liter diesel of benzine meer dan de helft verspilt aan het maken daarvan hoeft toch niet te betekenen dat je het nog erger moet maken.
Uitgangspunt is wat je er mee wint voor het milieu. Jezelf voor de gek houden door dit soort oplossingen is niet echt bevorderlijk waar het ten doel dient.
Zo verliep de historie van het lood in de benzine ook. Kon geen kwaad voor de mens. Het fabriekje waar de onderzoeken tegen kloppende motoren plaats vonden zijn velen het slachtoffer geweest met loodvergiftiging. Lag niet aan het lood.

De belangen liggen soms ergens anders.
Palmolie ook een mooi voorbeeld.
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 11 okt 2013 21:49
door JW-C5
...zonder kwantificatie....
En hoe jouw verhaal over lood hierin past is me ook niet duidelijk. Wat heeft dat hiermee te maken?
Mijn vraag blijft: hoe zou jij het NOx probleem dan oplossen?
Of vind je dat dit niet aangepakt hoeft te worden?
Groet,
JW
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 11 okt 2013 22:15
door MichielC5
Ik ga toch maar eens proberen de egr uit te schakelen. Als hij daadwerkelijk zuiniger gaat rijden, de motor schoner blijft, de egr klep niet om de zoveel tijd schoon gemaakt hoeft te worden, er op termijn minder reparaties aan de motor nodig zijn en ik dus minder ritjes naar de garage hoef te maken etc etc dan is die besparing voor het milieu beter dan de vermindering van de NOx die in het milieu terecht komt.
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 11 okt 2013 22:17
door Menno
Minder diesel tanken spaart ook 't milieu

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 11 okt 2013 22:25
door WackoH
Ik heb eens de MSDS'n van AdBlue bekeken. Ik kan geen bijzondere toeslagstoffen vinden. Het lijkt erop dat het gewoon een 32.5% ureum oplossing is (325 g/L). Ik weet niet wat AdBlue kost, maar voor zo'n naampje zal wel een flinke toeslag veroorzaken.
Ureum wordt uit ammoniak (en CO2, maar dat komt uit de ammoniak-productie) gemaakt. Ammoniak uit stikstof (uit lucht) en methaan (aardgas). En ja, dat kost energie
Special voor Chathanky een duurzaam alternatief:
Urine bevat ureum (urine <-> ureum

). Dit is de manier van het lichaam om de restanten van eiwitten kwijt te raken.
Het gehalte in urine bij mannen is gemiddelde 196 mmol/l (dus 16 g/L) en per dag wordt tussen de 211-616 mmol uitgescheiden (13 tot 37 g/d). Dus direct in de tank wateren is er nog niet bij.
Dus: Plasje in de zon zetten, een factor tien tot 25 in laten dampen en milieubewust rijden !
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 11 okt 2013 22:37
door chathanky
JW-NHS schreef:...zonder kwantificatie....
En hoe jouw verhaal over lood hierin past is me ook niet duidelijk. Wat heeft dat hiermee te maken?
Mijn vraag blijft: hoe zou jij het NOx probleem dan oplossen?
Of vind je dat dit niet aangepakt hoeft te worden?
Groet,
JW
Om aan te geven dat men wel vaker de plank mis slaat of min of meer bewust zaken verzwijgen.
Ik ben geen constructeur JW.

Het principe is simpel verlaag de piektemperaturen van de verbranding.
Men is wel bezig met een alternatief maar elk ontwerp van wat nieuws kost wat tijd. Kun je nu wel investeren in een product dat het hem misschien niet gaat worden. Als Adblue vertegenwoordiger zou ik ook zoveel mogelijk verkopen.
Ontwikkelingen zijn HCCI motoren. Ook die hebben vast nadelen en om het productierijp te maken is tijd nodig om de nadelen te beperken.
Je hoeft daar iig niet een product bij te voegen wat zelf al energieverslindend en dus ook vervuilend. Elektrisch rijden is super schoon, o ja de kolencentrale staat op de hoek die laad de accu op.
Er zal vast wel eens aan gerekend worden wat de netto winst is voor het milieu van Adblue.

Ik heb er niet zo`n vertrouwen in. Het zal de ellende van de egr kleppen vast en zeker goed maken, dat dan weer wel.
Met het laatste weer aangeland bij de EGR.
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 11 okt 2013 22:41
door chathanky
WackoH schreef:Ik heb eens de MSDS'n van AdBlue bekeken. Ik kan geen bijzondere toeslagstoffen vinden. Het lijkt erop dat het gewoon een 32.5% ureum oplossing is (325 g/L). Ik weet niet wat AdBlue kost, maar voor zo'n naampje zal wel een flinke toeslag veroorzaken.
Ureum wordt uit ammoniak (en CO2, maar dat komt uit de ammoniak-productie) gemaakt. Ammoniak uit stikstof (uit lucht) en methaan (aardgas). En ja, dat kost energie
Special voor Chathanky een duurzaam alternatief:
Urine bevat ureum (urine <-> ureum

). Dit is de manier van het lichaam om de restanten van eiwitten kwijt te raken.
Het gehalte in urine bij mannen is gemiddelde 196 mmol/l (dus 16 g/L) en per dag wordt tussen de 211-616 mmol uitgescheiden (13 tot 37 g/d). Dus direct in de tank wateren is er nog niet bij.
Dus: Plasje in de zon zetten, een factor tien tot 25 in laten dampen en milieubewust rijden !

Briljante oplossing. Meteen de oplossing voor wildplassen gevonden.

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 11 okt 2013 22:55
door Herman
Dan maar op LPG

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 12 okt 2013 00:08
door JW-C5
De
HCCI motor is misschien over 10 of 20 jaar productie rijp en bruikbaar in de personenauto
Zo zijn er wel meer nieuwe ontwikkelingen, de motor met variabele compressie is daar eentje van, Saab was daarmee bezig.
Tot die tijd zullen we het moeten doen met wat er nú mogelijk is. En als je een hoog rendement wilt halen uit een motor moet de verbrandingstemperatuur uiteraard niet omlaag.
Inmiddels is de AdBlue techniek gemeengoed geworden op de nieuwere vrachtauto's, bij mijn weten tot ieders tevredenheid. Die techniek maakt het mogelijk een hoog rendement te halen uit de motor.
Waarom je hier vergelijkingen met lood of palmolie trekt is me niet duidelijk.
Groet,
JW
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 12 okt 2013 12:09
door c5jan
Het gaat m.n. bij palmolie om een alternatief wat op de plek van verbranding goede eigenschappen lijkt te bezitten, maar alleen de pijn (milieubelasting) verlegt naar de plek waar het gewonnen wordt.
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 12 okt 2013 12:51
door MichielC5
Zo, net even de bestelling via Ebay gedaan. Benieuwd of het echt zo makkelijk te installeren valt en of ik verschil merk en de stroringen uit blijven.
Mocht dat niet zo zijn dan is hij volgens mij zo weer uit gebouwd....
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 13 okt 2013 00:20
door BJG
chathanky schreef: Het principe is simpel verlaag de piektemperaturen van de verbranding..
Daar doelde ik op toen ik schreef over intelligente koelsystemen/warmtemanagement.
Er zijn al auto's die dit hebben.
chathanky schreef:
Er zal vast wel eens aan gerekend worden wat de netto winst is voor het milieu van Adblue.

Ik heb er niet zo`n vertrouwen in. Het zal de ellende van de egr kleppen vast en zeker goed maken, dat dan weer wel.
Met het laatste weer aangeland bij de EGR.
Onder bepaalde gebruiksomstandigeheden is een egr systeem effectiever dan addblue, vandaar dat Adbluemotoren nog wel een egr klep hebben. Alleen werkt die klep veel minder dan bij een systeem zonder adblue. Zeer zeker een vermindering van de ellende. Uitsluiting?

De tijd zal het moeten leren.
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 13 okt 2013 00:45
door JW-C5
Met permissie....
1) Door de verbrandingstemperaturen te verlagen verminder je het rendement van de motor.
Bij de motoren die Adblue gebruiken om de NOx emissie te reduceren hoef je de verbrandingstemperatuur niet te verlagen. Daardoor stijgt het rendement, met als gevolg een lager brandstof verbruik.
2) Kun je duidelijk maken waarom een motor met EGR effectiever en dus zuiniger is dan een motor met Adblue?
En hebben alle Adblue motoren óók een EGR systeem? Je schreef dat de nieuwe HDi van de GC4Picasso die heeft, maar geldt dat voor alle motoren, ook die niet van PSA zijn?
Groet,
JW
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 13 okt 2013 12:02
door Klaverblaadje
MichielC5 schreef:Zo, net even de bestelling via Ebay gedaan. Benieuwd of het echt zo makkelijk te installeren valt
Was 5 minuten werk, dopsleutel 10 met 20cm verlenging.
Motor loopt inderdaad rustiger.
Verbruik is lager volgens de boordcomputer, maar dat kan ik dinsdag pas bevestigen als ik weer heen en terug naar Osnabruck ben geweest.
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 13 okt 2013 15:47
door Herman