Wanneer je niet elke dag zulke afstanden en dezelfde wegen af moet leggen is zo'n OL tempo eigenlijk best prettig. Lekker rustig zoeken over de snelweg. Voordat er allerlei reacties komen, ik wijk duidelijk af van het gemiddelde verwachtingspatroon in snelheid. Dus moet ik ook allerter zijn bij het inhalen, inhalen gewoon een dot gas bijgeven dus!!!!!! Niks inhalen van een vrachtauto op een drukke snelweg met 105 km/h.
Een bewust OL, OK, OLOK, OKOL tempo dus.
Onze buren(nieuwe) hebben een C5 benzine automaat. Ze klagen over hun grootverbruik. Ik ga een keer met ze meerijden, gaan we hetzelfde trajct. Eerst zij en dan ik. De ervaring heeft me geleerd dat ik een vrij zuing voetje heb, oke in de stad niet. Ik houd ook van opschieten en niet treuzelen. Maar toch aan de zuinige kant. Zoals de erder genoemde 1 op 11 a 1 op 12, haal ik niet. Minst zuinig is een 1 op 13. Met de caravan, knaus 425 (1200KG) haal ik 1 op 10.
Snelheid is dan een 90 a 95 GPS km.
Als we geen haast, werkafspraken oid dergelijks hebben, rijden we meestal een 105 a 110km/h eigenlijk. De werkafspraken, en de frequente ritten naar het westen, gaan wel wat sneller.
Maar dan nog is een 1 op 14 a 1 op 15 zeker.
Ik heb dan natuurlijk ook: die cyclope, een open air lucht filter, wervelkanalen in het spruitstuk, Xado, Xeramic,, en slick50 in de olie. Een magneet om de brandstofleiding etc. En ik doe elke ochtend een keer mijj achterklep open en dicht. Oja en de EGR klep afgekit. En de banden op 3.5 bar. Dit laatste op advies van een VW rijder natuurlijk..
Johan
ps, misschien dus ook wel een 2 a 3 liter te weinig gevuld