N.a.v behoorlijk vermogensverlies en onregelmatigheid in het lopen, besloten de motor op de operatietafel te leggen. De kop en kleppen lekker schoon gemaakt ( wat veel aanslag op de inlaatkleppen).
Zuigers er ook even uit gehaald. De zuigerveren waren wel vervuild, maar zaten niet vast. Wel was er van 1 cilinder de 2e compressie veer en de schraapveer stuk. Bij de compressieveer was een stukje metaal uitgebroken. (Vergelijkbaar met de schaats van Evert van Benthem waarop hij in 85 de elfsteden won.)
Nu heb ik andere zuigerveren binnen gekregen maar de olieschraapveer verschilt met het origineel. Bij de nieuwe zit een soort spiraalveer met draadje aan de binnenkant, terwijl bij de oude een spiraalveer aan de buitenkant zit. Het past wel.
Kan iemand mij hier iets meer over vertellen??
Vr gr Jan de Vries
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Rookie

Auto: Citroën C5 tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 230300
Kleur: Blauw
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Kan een modificatie zijn, ik ben ze altijd met schraapveer aan de binnenkant tegengekomen, kan mij voorstellen dat aan de buiten gevoeliger is voor vuil en koolaanslag, wat de cilinderwand glad polijst. Hoe zien de cilinderwanden eruit, daar ben ik benieuwd naar, bijna alle THP en VTi waar ik met een endoscoop in gekeken heb, zien er beroerd uit. In ieder geval een leuk project dit, zijn maar weinig mensen die tijd en geld in een THP willen steken als er problemen zijn.
C5club Rookie

Auto: Citroën C5 tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 230300
Kleur: Blauw
De Cilinderwanden zien er verbazingwekkend goed uit. De inlaatkleppen waren erg vies, voor mijn gevoel was er nog nauwelijks ruimte over, om lucht in te laten. De uitlaatkleppen hadden koolaanslag en hele ondiepe inbrand-plekjes op het oppervlakte. Met wat slijpwerk weer acceptabel.
op de Kop en bovenkanten cilinders zat nogal wat harde aanslag, maar geen schade verder, dan alleen de zuigerveer.
Sleutelen is voor mij een hobby. Er zijn niet veel hobby's die meer opbrengen dan dat ze kosten.
op de Kop en bovenkanten cilinders zat nogal wat harde aanslag, maar geen schade verder, dan alleen de zuigerveer.
Sleutelen is voor mij een hobby. Er zijn niet veel hobby's die meer opbrengen dan dat ze kosten.