Forumregels
      Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
		    C5club Rookie

    			        
Berichten: 12
      		Lid geworden op: 15 nov 2015 13:56
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Break V6 Exclusive
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2003
      			      		      			      				Energielabel: F
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Organummer: 9880
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 340000
      			      		      			      				Kleur: Blauw
      			      		      		
      		      		      		        Goeiedag iedereen,
Op dit moment ben ik de ADALs van mijn C5 aan het vervangen, met de documentatie van Citroën erbij, maar zonder het speciale gereedschap om de dikte van de vulring te bepalen. In een eerder draadje wordt gesproken over de volgende manier:
De lagers monteren in de draagarm, vervolgens op spanning zetten met een bankschroef/lijmklem en dan voelen hoe los of stijf de lagers zijn
viewtopic.php?p=456543#p456543" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk hoe ik het geheel zonder beschadigingen weer uit elkaar kan krijgen mocht er een andere vulring in moeten. De oude lagers hadden namelijk best wat geweld nodig om uit elkaar te komen. Heeft iemand hier een tip? Ik hoor het graag!
Met vriendelijke groet,
Roald
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Op dit moment ben ik de ADALs van mijn C5 aan het vervangen, met de documentatie van Citroën erbij, maar zonder het speciale gereedschap om de dikte van de vulring te bepalen. In een eerder draadje wordt gesproken over de volgende manier:
De lagers monteren in de draagarm, vervolgens op spanning zetten met een bankschroef/lijmklem en dan voelen hoe los of stijf de lagers zijn
viewtopic.php?p=456543#p456543" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk hoe ik het geheel zonder beschadigingen weer uit elkaar kan krijgen mocht er een andere vulring in moeten. De oude lagers hadden namelijk best wat geweld nodig om uit elkaar te komen. Heeft iemand hier een tip? Ik hoor het graag!
Met vriendelijke groet,
Roald
Berichten: 20302
      		Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Aircross Hybride Shine
      			      		      			      				Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2021
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Phase: C5 Aircross
      			      		      			      				Organummer: 16187
      			      		      			      				Productienummer: 20235
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 21.000
      			      		      			      				Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
      			      		      			      				Locatie: 030
      			      		      		
      		      		      		        Als je bij het demonteren van de draagarm de vulringen netjes opvangt, en ze precies zó weer monteert, hoef je niks te meten.
De lagers hebben dezelfde afmetingen, de verschillen kunnen zitten in de draagarm zelf. En die blijft gelijk.
Voor alle zekerheid kun je, na montage van de draagarm, en voordat je de stabilisator stang monteert, nog even checken of de draagarm soepel bewogen kan worden.
Groet,
JW
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			De lagers hebben dezelfde afmetingen, de verschillen kunnen zitten in de draagarm zelf. En die blijft gelijk.
Voor alle zekerheid kun je, na montage van de draagarm, en voordat je de stabilisator stang monteert, nog even checken of de draagarm soepel bewogen kan worden.
Groet,
JW
Berichten: 13973
      		Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
      			      		      			      				Opties: trekkaak , volledig leder
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2023
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM6
      			      		      			      				kilometerstand: 621
      			      		      			      				Kleur: zwart
      			      		      			      				Locatie: Westerlo Belgie
      			      		      		
      		      		      		        klopt niet , je kunt lagers van 10 mm en 11mm breed hebben.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Berichten: 20302
      		Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Aircross Hybride Shine
      			      		      			      				Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2021
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Phase: C5 Aircross
      			      		      			      				Organummer: 16187
      			      		      			      				Productienummer: 20235
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 21.000
      			      		      			      				Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
      			      		      			      				Locatie: 030
      			      		      		
      		      		      		        Berichten: 13973
      		Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
      			      		      			      				Opties: trekkaak , volledig leder
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2023
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM6
      			      		      			      				kilometerstand: 621
      			      		      			      				Kleur: zwart
      			      		      			      				Locatie: Westerlo Belgie
      			      		      		
      		      		      		        ik dacht het zo uit mijn hoofd , maar er bestaan  2 soorten van breedte .
sommige onderdelen mag men niet namaken en dan veranderen daar iets aan.
zo had ik vroeger een waterpomp van een CX stuk een dichting had ik gevonden maar ik moest nog een lager hebben , en ik kon die niet vinden , maar ik kende iemand van SKF ik vertelde dat ik die lager niet kon vinden , en die vertelde dat ze die niet mochten maken.
zo zijn die onderdelen van VAN WEZEL ook altijd niet volledig hetzelfde.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			sommige onderdelen mag men niet namaken en dan veranderen daar iets aan.
zo had ik vroeger een waterpomp van een CX stuk een dichting had ik gevonden maar ik moest nog een lager hebben , en ik kon die niet vinden , maar ik kende iemand van SKF ik vertelde dat ik die lager niet kon vinden , en die vertelde dat ze die niet mochten maken.
zo zijn die onderdelen van VAN WEZEL ook altijd niet volledig hetzelfde.
Berichten: 20302
      		Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Aircross Hybride Shine
      			      		      			      				Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2021
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Phase: C5 Aircross
      			      		      			      				Organummer: 16187
      			      		      			      				Productienummer: 20235
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 21.000
      			      		      			      				Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
      			      		      			      				Locatie: 030
      			      		      		
      		      		      		        Berichten: 13973
      		Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
      			      		      			      				Opties: trekkaak , volledig leder
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2023
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM6
      			      		      			      				kilometerstand: 621
      			      		      			      				Kleur: zwart
      			      		      			      				Locatie: Westerlo Belgie
      			      		      		
      		      		      		        schijnbaar mogen ze nu wel namaken , volgens ik kan zien op het net.
maar over enkele jaren terug , kon ik ze niet vinden met de juiste maten.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			maar over enkele jaren terug , kon ik ze niet vinden met de juiste maten.
Berichten: 20302
      		Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Aircross Hybride Shine
      			      		      			      				Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2021
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Phase: C5 Aircross
      			      		      			      				Organummer: 16187
      			      		      			      				Productienummer: 20235
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 21.000
      			      		      			      				Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
      			      		      			      				Locatie: 030
      			      		      		
      		      		      		        Berichten: 13973
      		Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
      			      		      			      				Opties: trekkaak , volledig leder
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2023
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM6
      			      		      			      				kilometerstand: 621
      			      		      			      				Kleur: zwart
      			      		      			      				Locatie: Westerlo Belgie
      			      		      		
      		      		      		        normaal zou dat goed moeten zijn , maar toch altijd controleren.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Berichten: 20302
      		Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Aircross Hybride Shine
      			      		      			      				Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2021
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Phase: C5 Aircross
      			      		      			      				Organummer: 16187
      			      		      			      				Productienummer: 20235
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 21.000
      			      		      			      				Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
      			      		      			      				Locatie: 030
      			      		      		
      		      		      		        C5club Rookie

    			        
Berichten: 12
      		Lid geworden op: 15 nov 2015 13:56
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Break V6 Exclusive
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2003
      			      		      			      				Energielabel: F
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Organummer: 9880
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 340000
      			      		      			      				Kleur: Blauw
      			      		      		
      		      		      		        De lagers die uit de draagarm komen hebben een dikte van 14,9mm en de vulring was 0,8mm. 
De nieuwe lagers die ik heb (SKF) hebben een dikte van 14,6mm.
Dus ik kan niet echt inschatten of het goed gaat als ik het weer in elkaar zet met een 0,8mm vulring.
Ik ga denk ik eerst de lagers monteren met een stuk draadeind (zonder die lange bus) en dan kijken of ik de lengte van dat geheel kan vergelijken met de lengte van de bus. Als dit niks wordt dan zet ik het wel gewoon weer in elkaar met een 0,8mm vulring. Als het dan weer uit elkaar moet zie ik dan wel weer hoe ik dat voor elkaar ga krijgen
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			De nieuwe lagers die ik heb (SKF) hebben een dikte van 14,6mm.
Dus ik kan niet echt inschatten of het goed gaat als ik het weer in elkaar zet met een 0,8mm vulring.
Ik ga denk ik eerst de lagers monteren met een stuk draadeind (zonder die lange bus) en dan kijken of ik de lengte van dat geheel kan vergelijken met de lengte van de bus. Als dit niks wordt dan zet ik het wel gewoon weer in elkaar met een 0,8mm vulring. Als het dan weer uit elkaar moet zie ik dan wel weer hoe ik dat voor elkaar ga krijgen
Berichten: 13973
      		Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
      			      		      			      				Opties: trekkaak , volledig leder
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2023
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM6
      			      		      			      				kilometerstand: 621
      			      		      			      				Kleur: zwart
      			      		      			      				Locatie: Westerlo Belgie
      			      		      		
      		      		      		        ik zet een lijmtang op de lagers , dan kan ik voelen dat ze te vast of te los gaan.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			C5club Rookie

    			        
Berichten: 12
      		Lid geworden op: 15 nov 2015 13:56
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Break V6 Exclusive
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2003
      			      		      			      				Energielabel: F
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Organummer: 9880
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 340000
      			      		      			      				Kleur: Blauw
      			      		      		
      		      		      		        Die lijmtang op de lagers, doe je dat wanneer het geheel compleet in elkaar zit? Zo ja, hoe krijg je het dan weer uit elkaar wanneer er een andere vulring in moet?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Berichten: 13973
      		Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
      			      		      			      				Opties: trekkaak , volledig leder
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2023
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM6
      			      		      			      				kilometerstand: 621
      			      		      			      				Kleur: zwart
      			      		      			      				Locatie: Westerlo Belgie
      			      		      		
      		      		      		        je moet het doen voor je de vetringen monteert.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			komen die van citroen?De nieuwe lagers die ik heb (SKF) hebben een dikte van 14,6mm.
C5club Rookie

    			        
Berichten: 12
      		Lid geworden op: 15 nov 2015 13:56
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Break V6 Exclusive
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2003
      			      		      			      				Energielabel: F
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Organummer: 9880
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 340000
      			      		      			      				Kleur: Blauw
      			      		      		
      		      		      		        Dat is een goed idee inderdaad!
Voor de duidelijkheid: alles monteren, inclusief het afstandsstuk (6) en de lagerbussen (1a, 1b), maar zonder de keerringen (2a, 2b), dan lijmtang erop. De lagerbussen (1a, 1b) persen vrij strak op het afstandsstuk (6), maar die komen dus wel weer los als het moet? Of is daar ook een truc voor?
De nieuwe SKF lagers komen niet van Citroën, het is een aftermarket revisieset.
    				
    				
    				
    				    				Voor de duidelijkheid: alles monteren, inclusief het afstandsstuk (6) en de lagerbussen (1a, 1b), maar zonder de keerringen (2a, 2b), dan lijmtang erop. De lagerbussen (1a, 1b) persen vrij strak op het afstandsstuk (6), maar die komen dus wel weer los als het moet? Of is daar ook een truc voor?
De nieuwe SKF lagers komen niet van Citroën, het is een aftermarket revisieset.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.


