Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Motor loopt (soms) op twee poten.
Auteur |
Bericht |
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Maar: Wat mij buitengewoon irriteert is, dat ik niet weet waarom. Zoals bijvoorbeeld dat initialiseren. Heeft dat nou gewerkt of niet? Ik deed dat volgens het protocol van BJG, maar mijn fan ging niet aan.
Van koud af beginnen is makkelijk. Volgens de Lexia de EGR klep 10 tikken horen maken? Mijn klep tikt niet. Wachten tot de fan gaat draaien? Als je temperatuur die grens niet bereikt, zoals bij mij, wat dan? Mijn KVS temperatuur kwam niet hoger dan 93,5°. Dan kan je wel stationair blijven draaien tot alle buren komen klagen, maar die fan zal niet beginnen.
Werkt het initialiseer-proces dan niet? Is er een list om er achter te komen of het gewerkt heeft?
Vragen, vragen, vragen.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
22 nov 2021 13:06 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4528 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Onlangs de initialiseer procedure bij een C5 met dezelfde motor uitgevoerd, kan bijna een uur duren voordat de fan aanslaat. De auto stond binnen, het tochtte in de garage, na wat deuren dicht en de uitlaat naar buiten, sloeg de fan uiteindelijk aan na 50 min. Wellicht een stuk karton of dik zeil voor de auto om afkoelen van de motor te voorkomen door wind.
Of het initialiseren goed werkt als de fan niet inslaat, kan ik niet zeggen, vind het in iedergeval een omslachtige methode.
|
23 nov 2021 00:21 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3023 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
De vraag is dus eigenlijk of de motor/koelwatertemperatuur van belang is of dat het tweede circuit geactiveerd moet worden... Als het die laatste variant is kun je misschien ook gewoon de stekker van de sensor eens loshalen. Over die EGR; heb je echt met je oor in het motorcompartiment gehangen? anders dit eens met behulp van iemand anders proberen (jouw gehoor is toch al wat aan het slijten meen ik me uit en ander draadje te herinneren )
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
23 nov 2021 14:49 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Met mijn gehoorapparaten in hoor ik zoals een normaal mens. Ik woon in een stille buurt. Met de motorkap open en ook beide ramen hoor ik niets tikken. Ergens las ik, dat in mijn auto een EGR klep zit, die niet tikt.
Benieuwd hoe het echt zit.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
23 nov 2021 15:22 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Eigenlijk best curieus, dat de vraag over hoe zo'n initialisatie proces nu echt werkt geen reactie oplevert.
Ik heb dit hele drama nog eens aandachtig doorgelezen. Achteraf krijg ik het vermoeden, dat een initialisatie helemaal in het begin het probleem zou hebben opgelost. Omdat mijn Lexia toen niet werkte kon ik dat niet, misschien had ik GJO er om moeten vragen. Maar ook dat is vreemd, deze auto was bij hem in onderhoud en de storing trad toen ook al op.
Feit blijft, dat ik niet weet of de initialisatie volgens het recept van BJG heeft gewerkt of niet. Geen idee of dat ergens aan te zien is. Zit er niet ergens een bitje in die ECU, waar je dat aan kan zien?
Dat overdenkend: Die ECU doet kennelijk iets noodzakelijks, maar je kan dat kennelijk niet verifiëren. Geen wonder dat een "professionele" diagnose niets opleverde.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
25 nov 2021 10:26 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4528 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
De software is net zo slim of dom, als dat deze geschreven is. Als er in de programma regels niet is opgenomen om iets te melden bij een bepaalde gebeurtenis, dan zul je daar zelf nooit uitkomen. Even een sprong terug in de tijd, neem de 1.9TD in een Xantia-2, heel summier MM systeem, defecte naalddetectie of BDP sensor word niet gemeld, omdat het gewoon niet in de software is opgenomen om het te melden.
|
25 nov 2021 12:26 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
JanSr schreef: Eigenlijk best curieus, dat de vraag over hoe zo'n initialisatie proces nu echt werkt geen reactie oplevert.
Ik heb dit hele drama nog eens aandachtig doorgelezen. Achteraf krijg ik het vermoeden, dat een initialisatie helemaal in het begin het probleem zou hebben opgelost. Omdat mijn Lexia toen niet werkte kon ik dat niet, misschien had ik GJO er om moeten vragen. Maar ook dat is vreemd, deze auto was bij hem in onderhoud en de storing trad toen ook al op.
Feit blijft, dat ik niet weet of de initialisatie volgens het recept van BJG heeft gewerkt of niet. Geen idee of dat ergens aan te zien is. Zit er niet ergens een bitje in die ECU, waar je dat aan kan zien?
Dat overdenkend: Die ECU doet kennelijk iets noodzakelijks, maar je kan dat kennelijk niet verifiëren. Geen wonder dat een "professionele" diagnose niets opleverde. Met alle respect Jan, je begrijpt het nog steeds niet. Ik heb uitgelegd wat de initialisatieprocedure is, wat het doet en waarom en ook wanneer. En zelfs een alternatief aangereikt. De reden dat ik er niet meer op reageer is dat alle antwoorden er gewoon staan. Je mist in mijn ogen (ook in het hierboven geschrevene) de essentie van het hoe, waarom en wat er speelt. Ik kan dan opnieuw beginnen met het hele verhaal, maar ik denk niet dat dit wat toevoegt. Ik bedoel het niet vervelend hoor
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
26 nov 2021 13:48 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Ik begrijp het inderdaad nog steeds niet. Zucht. Ik zal de hele zooi maar weer eens doorlezen.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
26 nov 2021 16:41 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
29 nov 2021 14:15 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Niet helemaal; een initialisatie lost geen elektrisch probleem op. Zoals ik al zei is dit de procedure om de mengselregeling in te leren. Die basis moet na iedere wijziging natuurlijk goed zijn. Dat heb ik ook herhaald aan gegeven in dit draadje.
Ik denk nog steeds dat je problemen oorspronkelijk zijn veroorzaakt door ionisatie vanuit de ontsteking.
Dat de fan wordt aangestuurd door de motor ecu betekent 'm.i. niet dat de toerenval tijdens aansturen niet hoeft worden ingeleerd. Juist daarom moet dit wel! Bij externe aansturing weet het mm niet eens wat de oorzaak is van de toerenval en zal dit dus niet hoeven in te leren maar oplossen met de stationair regeling. Dit type motoren kent een andere procedure. Verder heeft klever 33 gelijk met zijn uitleg.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
29 nov 2021 20:23 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Ik weet er geen zak van, dus ik heb geen recht van spreken.
Niettemin geloof ik, dat deze auto die storingen niet zou hebben vertoond indien er veel eerder was geïnitialiseerd.
In elk geval zal dat in het vervolg mijn eerste handeling zijn. Kost geen geld en maar een klein half uur. Baat dat niet, schaden doet het zeker niet.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
29 nov 2021 20:28 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4528 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
JanSr schreef: Kost geen geld en maar een klein half uur. Met de huidige brandstofprijzen zou ik dat niet snel roepen
|
29 nov 2021 23:18 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Nou, een kwartier warmdraaien en dan een minuut of 10 rijden. Dat kost een stuk minder dan een diagnose
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
30 nov 2021 00:12 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Het is dan ook geen diagnose of reparatie methode, niets anders dan initaliseren van de mengselaanpassing. Dus initialisatie in plaats van diagnose vind ik een verkeerde voorstelling van zaken.
Dat initialiseren dient te gebeuren na iedere wijziging aan de motor die invloed kan hebben op de mengselregeling. En daar is jouw motor geen uitzondering op. Dat moet altijd. Het is dus een vast onderdeel van onderhoud reparatie.
Wel is waar dat de Magneti Marelli inspuiting er extra gevoelig voor is. Ook zonder wijziging leren ze al snel weg. Daar is overigens een update voor om dat weg leren te verminderen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
30 nov 2021 21:33 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
"Het is dan ook geen diagnose of reparatie methode,"
Klopt. Ik hoop, dat je ook vindt, dat een initialisatie op dag één het hele probleem wellicht zou hebben opgelost.
Immers: "Dat initialiseren dient te gebeuren na iedere wijziging aan de motor die invloed kan hebben op de mengselregeling."
Kennelijk was er iets mis met die mengselregeling. Wat ik nou zo graag zou willen weten is, hoe je meet of het mengsel klopt. Van brommers en DS'en weet ik dat precies.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
01 dec 2021 11:40 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|