Auteur |
Bericht |
kees05
V.I.P.
Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01 Berichten: 448 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Naar boven
|
tussen veerbol voorzijde
Mede forummers. Is hier iemand, die ervaring heeft met het vervangen van de tussenbol aan de voorzijde, dus die van 70 bar achter het linker voorwiel. het gaat om m"n C5 X7 2.0 uit 2009 Groet, Kees
|
12 sep 2021 18:17 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13919 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: tussen veerbol voorzijde
je zult hem drukloos moeten maken met de diagbox.
|
12 sep 2021 18:23 |
|
|
kees05
V.I.P.
Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01 Berichten: 448 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Naar boven
|
Re: tussen veerbol voorzijde
Geen probleem, ik heb een lexia (chinees) volgens mij is het niet echt nodig, als je de auto in de laagste stand zet en daarna op de krikpunten optilt loopt de druk weg. dit is laatst zo gedaan met het vervangen van de hoek bollen. maar eigenlijk wil ik weten, hoe ik het het beste kan doen, b.v. moet het wiel eraf en de moderkuip? ofte wel hoe kom ik er het beste bij? groet, kees.
|
12 sep 2021 19:16 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13919 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: tussen veerbol voorzijde
plaats maken tot je erbij kunt. als alle wielen van de grond gaan, dop van het vaatje doen , anders kan deze barsten.
|
13 sep 2021 11:12 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: tussen veerbol voorzijde
kees05 schreef: Mede forummers. Is hier iemand, die ervaring heeft met het vervangen van de tussenbol aan de voorzijde, dus die van 70 bar achter het linker voorwiel. het gaat om m"n C5 X7 2.0 uit 2009...... ' Wat is de reden dat je 'm wilt vervangen? De bollen van de X7 gaan heeeeel lang mee, en jouw C5 heeft nog maar 150 kkm gelopen zie ik in je profiel. Overigens, waarschijnlijk kun je met Lexia niet veel bij jouw C5. Daarvoor heb je Diagbox nodig. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 sep 2021 13:55 |
|
|
kees05
V.I.P.
Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01 Berichten: 448 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Naar boven
|
Re: tussen veerbol voorzijde
Edit Mod: Quote verwijderd, zie Reglementik heb laatst de hoekbollen laten vervangen en later de achterste tussen bollen laten meten, 1 was terug gelopen tot onder de 35 bar en de 2e was minder dan 20 bar, dus waarom zou dan de tussen bol voor nog wel goed zijn? met het teruglopen van die twee andere bollen mis ik bijna een bol achter
|
13 sep 2021 14:26 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13919 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: tussen veerbol voorzijde
willy4 schreef: je zult hem drukloos moeten maken met de diagbox.
|
13 sep 2021 18:26 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: tussen veerbol voorzijde
@ kees05, Ik ben zeer verbaasd te lezen dat er bij jou zóveel mis is (geweest) met de veerbollen. Bij deze kilometerstand is dat zeer ongewoon. Je vraagt je haast af of die km-stand dan wel klopt..... Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 sep 2021 23:34 |
|
|
kees05
V.I.P.
Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01 Berichten: 448 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Naar boven
|
Re: tussen veerbol voorzijde
Edit Mod: Nogmaals Quote verwijderd, zie Reglement Dit is de laatste waarschuwing Die stand klopt wel, ik heb hem bij een dealer in Sassenheim gekocht, die hem ook aan de eerste eigenaar heeft geleverd. de onderhoud history heb ik erbij gekregen. Omdat ik jaren in een XM heb gereden, dacht ik in eerste instantie, dat een C5 zo hoorde te veren. Maar het ging me steeds meer storen, dat vooral de uitgaande demping het slecht deed, een oneffenheid van b.v.2 centimeter voelde en hoorde ik alsof de vering niets deed.nu heeft Rene Spaan er comfort bollen opgezet en is het gedrag wel beter, maar bij D&O in Almere heb ik de achterste tussen bollen laten meten en wat ik al zei, die zijn behoorlijk afgelopen qua druk. daarom vertrouw ik de tussen bol voor ook niet. Groet, Kees.
|
14 sep 2021 13:24 |
|
|
kees05
V.I.P.
Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01 Berichten: 448 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Naar boven
|
Re: tussen veerbol voorzijde
willy4 schreef: willy4 schreef: je zult hem drukloos moeten maken met de diagbox. komt goed, groetjes.
|
14 sep 2021 13:25 |
|
|
Ron
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jul 2013 20:55 Berichten: 36 Woonplaats: Amstelveen
Auto: Berline 2.0 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11420
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 232000
Kleur: Bleu Mauritius
Naar boven
|
Re: tussen veerbol voorzijde
Kees, Toen mijn auto 7 jaar oud was (bouwjaar 2009) was de stand van de bollen. Achterveerbollen: L.stuk. R van 40 teruggelopen naar 30 Bar Achterstugbollen: R stuk. L niet teruggelopen
Voorveerbolen: beide van 50 naar 45 Bar teruggelopen.
De voor stugbol zou ik ook graag vervangen. Maar dat wordt geen eenvoudig klusje, volgens de reparatie handleiding (gekregen van JW) moet het subframe zakken. Ik heb gehoord dat het ook mogelijk moet zijn, en je erbij kunt als je de aandrijfas verwijderd.
Ik heb wel de stugbol gecontroleerd. Ik de 2 kapotte bollen dichtgelast en die op de veerbollen plaats geschroefd. Zo heb ik kunnen constateren dat de auto voor nog wel veerde op dus alleen de stugbol. De juiste druk is dus niet bekend, maar ik weet wel zeker dat hij niet stuk is.
Groet, Ron
|
14 sep 2021 14:35 |
|
|
kees05
V.I.P.
Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01 Berichten: 448 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Naar boven
|
tussen veerbol voorzijde
Bedankt voor je reactie Ron. binnenkort ga ik kijken wat er moet gebeuren om hem te vervangen. Ik neem aan, wat jij de stugbol noemt, dat dit de tussen bollen zijn. ik kan je wel volgen met het dicht lassen van de hoekbollen, maar ook al veert de auto nog wel, het is niet vast te stellen in hoever de druk is terug gelopen. Een ander die m'n auto testen, met een proefrit en duwen op de voor en achterkant zei, "de auto veert goed" terwijl de tussenbollen achter juist niet goed zijn terwijl deze zorgdragen voor het zachte veer comfort. Groet, Kees.
|
14 sep 2021 14:47 |
|
|
kees05
V.I.P.
Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01 Berichten: 448 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Naar boven
|
Re: tussen veerbol voorzijde
Vandaag (zaterdag) de tussenbol aan de voorzijde vervangen. om dit te doen, moet de linker aandrijfas eruit de dwarsverbinding onder het subframe weg, dan resten nog twee boutjes van de aircoleiding de losmoeten om daar ruimte mee te krijgen bij de veerbol. de bol zelf eerst met een beitel wat los getikt. het systeem daarna drukloos gemaakt met Lexia (chinees) en na wat priegelwerk kwam de bol eruit. inbouwen uiteraard in de omgekeerde volgorde. over het resultaat ben ik erg tevreden, dus deze bol was ook aan het einde van z'n latijn. Groet, Kees.
|
02 okt 2021 16:58 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: tussen veerbol voorzijde
Mooi dat je het voor elkaar gekregen hebt, al met al best een klus. Maar ik blijf verbaasd dat er zóveel bollen slecht geworden zijn in dit toch betrekkelijk korte leven van jouw C5 Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
02 okt 2021 17:41 |
|
|
Ron
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jul 2013 20:55 Berichten: 36 Woonplaats: Amstelveen
Auto: Berline 2.0 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11420
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 232000
Kleur: Bleu Mauritius
Naar boven
|
Re: tussen veerbol voorzijde
Mooi Kees, dat je het gelukt is op deze manier te doen. Om het subframe laten zakken zie ik niet zitten. Maar als het op deze manier gaat, denk ik erover ook de bol te vervangen.
Groeten, Ron
|
02 okt 2021 18:07 |
|
|
|