Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 okt 2013 10:36
Auto: Citroën C5 Ph2 Berline 2,0 24V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 88000
Kleur: grijs-blauw
Locatie: Pijnacker
Sinds kort heb ik een C5 Ph2 3,0 V6 Berline. Ik heb nu een set gebruikte winterbanden gekocht. Volgens opgave zouden ze loadindex 97 hebben. Maar toen ik ze gisteren ophaalde, bleken er 2 te zijn met loadindex 97 en twee met 93. Beide kunnen onder deze auto. Maar mijn vraag is nu : moet de 97 vóór ? Of juist achter ?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Hebben ze verder dezelfde gegevens, met name de DOT?
En hebben ze in werkelijkheid ook allemaal dezelfde profieldiepte ?
Als dat allemaal verder hetzelfde is, zou ik die met LI 97 achter zetten. Die zijn (nog) iets stijver, dat komt de stuurprecisie ten goede.
Groet,
JW
En hebben ze in werkelijkheid ook allemaal dezelfde profieldiepte ?
Als dat allemaal verder hetzelfde is, zou ik die met LI 97 achter zetten. Die zijn (nog) iets stijver, dat komt de stuurprecisie ten goede.
Groet,
JW
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 okt 2013 10:36
Auto: Citroën C5 Ph2 Berline 2,0 24V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 88000
Kleur: grijs-blauw
Locatie: Pijnacker
Profieldiepte Li 97 : 7 mm. Volgens dotcode zijn ze van 2017
Profieldiepte Li 93 : 6 mm. Volgens dotcode zijn ze van 2018
Bij stuurprecisie denk ik eerder aan de voorwielen. Of zie ik dat verkeerd ?
Profieldiepte Li 93 : 6 mm. Volgens dotcode zijn ze van 2018
Bij stuurprecisie denk ik eerder aan de voorwielen. Of zie ik dat verkeerd ?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 okt 2013 10:36
Auto: Citroën C5 Ph2 Berline 2,0 24V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 88000
Kleur: grijs-blauw
Locatie: Pijnacker
Ik dacht steeds dat banden met het meeste profiel voorop moesten. Maar dat schijnt niet zo te zijn hè?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Daarmee krijg je wel de beste tractie in de sneeuw.
De andere kant van het verhaal is dat de auto beter bestuurbaar blijft met de beste banden achter als het "op het randje" is.
Als je een zeer geoefend chauffeur bent, met ruime ervaring in slip condities, zou de keuze kunnen zijn om de beste banden voor te zetten.
Maar hoeveel chauffeurs kun je op deze wijze kwalificeren?
Groet,
JW
De andere kant van het verhaal is dat de auto beter bestuurbaar blijft met de beste banden achter als het "op het randje" is.
Als je een zeer geoefend chauffeur bent, met ruime ervaring in slip condities, zou de keuze kunnen zijn om de beste banden voor te zetten.
Maar hoeveel chauffeurs kun je op deze wijze kwalificeren?
Groet,
JW
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Ter overdenking: ik heb 50 jaar rijervaring met zo'n dikke 1,5 miljoen km's in totaal en een drietal slipcursussen. Mijn enige echte ongeluk kwam door een achterwielslip: de eerste correctie ging instinctief goed (maar wel overcorrectie), de daarop volgende slip als gevolg van die overcorrectie kon ik niet meer opvangen. Voor mij dus de beste banden achterop!
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Kom kom,...6 of 7mm. Waar gaat het over? Voor slijt ook sneller.
Gewoon banden op tijd vervangen. Ik wacht persoonlijk nooit tot de wettelijke 1,6 maar wissel ze bij +/- 2,5mm
Gewoon banden op tijd vervangen. Ik wacht persoonlijk nooit tot de wettelijke 1,6 maar wissel ze bij +/- 2,5mm
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Als we het hebben over de afvoer van water kan één mm profiel diepte best wel wat uitmaken...
Citroen 2cv6 spécial 1986
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In geval van aquaplaning kan dat zeker verschil uitmaken.
Maar ook dan is het de vraag: waar moeten de beste banden zitten?
Als er aan de voorkant aquaplaning optreedt, gaat de auto rechtuit, sterk onderstuur dus.
Maar als dat aan de achterkant gebeurt, ontstaat overstuur en kan er zomaar een draaier optreden, Kapitein Rob overkwam dat ooit.
Het is tegen die achtergrond dat aanbevolen wordt de beste banden achter te zetten......
Groet,
JW
Maar ook dan is het de vraag: waar moeten de beste banden zitten?
Als er aan de voorkant aquaplaning optreedt, gaat de auto rechtuit, sterk onderstuur dus.
Maar als dat aan de achterkant gebeurt, ontstaat overstuur en kan er zomaar een draaier optreden, Kapitein Rob overkwam dat ooit.
Het is tegen die achtergrond dat aanbevolen wordt de beste banden achter te zetten......
Groet,
JW
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Met een zo klein verschil in profiel zou ik me eerder zorgen maken over de dotcode. De oudste banden voor, achter wil je geen onverwachte uitglijders hebben.
Binnen niet al te lange tijd zijn je voorbanden dan sowieso dunner dan de achterbanden.
Ik vind wisselen achter/voor niet fijn rijden; helemaal 100 % recht slijten de achterbanden niet op bij mijn C5's, en het daarbij horende stuurgedrag vind ik onprettig.
Binnen niet al te lange tijd zijn je voorbanden dan sowieso dunner dan de achterbanden.
Ik vind wisselen achter/voor niet fijn rijden; helemaal 100 % recht slijten de achterbanden niet op bij mijn C5's, en het daarbij horende stuurgedrag vind ik onprettig.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Mbt dat eerste punt: banden van 2017 zijn nog niet echt oud en uitgedroogd.
Maar het blijft een vraagtekentje, een echt eenduidig antwoord is er niet op de vraag welke van die twee je in dit geval het beste voor of achter kunt zetten.
Met je eens dat voor <> achter wisselen niet altijd lekker werkt.
In mijn geval moet ik wel, achter gaan ze zaagtanden en cuppen. Door op tijd voor <> achter te wisselen los ik dat op, dat werkt goed heb ik gemerkt.
Vroeger deed ik het met de Primacy's anders, dan wisselde ik links <> rechts, maar dat kan niet met de CC's.
Groet,
JW
Maar het blijft een vraagtekentje, een echt eenduidig antwoord is er niet op de vraag welke van die twee je in dit geval het beste voor of achter kunt zetten.
Met je eens dat voor <> achter wisselen niet altijd lekker werkt.
In mijn geval moet ik wel, achter gaan ze zaagtanden en cuppen. Door op tijd voor <> achter te wisselen los ik dat op, dat werkt goed heb ik gemerkt.
Vroeger deed ik het met de Primacy's anders, dan wisselde ik links <> rechts, maar dat kan niet met de CC's.
Groet,
JW
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Ik dacht dat radiaalbanden sowieso dezelfde rolrichting moeten houden. Dat werd tenminste in de jaren 70 zo gezegd. Diagonaalbanden kruiselings en radiaalbanden aan dezelfde kant verwisselen.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Dat staat tegenwoordig op de band aangegeven, rolrichting en binnen- of buitenzijde (qua links/rechts natuurlijk).



