Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
C5club Fan


Berichten: 71
Lid geworden op: 20 jan 2013 22:02
Auto: C5 Berline 2.0 exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 96.000
Kleur: grijs
Locatie: Lage Zwaluwe
Goedenavond
Ik wil weer eens een onderwerp aansnijden welke in verleden al een meer is aangekaart.
We zijn al weer enkele jaren verder en misschien al weer wat wijzer geworden.
Sinds een tijdje heeft ook mijn auto deze kuren van het omhoog komen van de kont tijdens het remmen. De ene keer komt de kont omhoog , 5 meter verder gereden is het ineens over.
Ik heb gelezen over lds olie te weinig dat is het niet
Dat de achter remmen vast zitten lijkt te stug omdat het 5 meter verder weer over is.
Het is een dan wel dan niet verhaal alleen ik kom er niet achter waar dit fenomeen door ontstaat.
Dus toch weer een beroep doen op dit forum.
Zijn er toch nog meer mensen die dit probleem nog ervaren.
Mvg Foeke
Ik wil weer eens een onderwerp aansnijden welke in verleden al een meer is aangekaart.
We zijn al weer enkele jaren verder en misschien al weer wat wijzer geworden.
Sinds een tijdje heeft ook mijn auto deze kuren van het omhoog komen van de kont tijdens het remmen. De ene keer komt de kont omhoog , 5 meter verder gereden is het ineens over.
Ik heb gelezen over lds olie te weinig dat is het niet
Dat de achter remmen vast zitten lijkt te stug omdat het 5 meter verder weer over is.
Het is een dan wel dan niet verhaal alleen ik kom er niet achter waar dit fenomeen door ontstaat.
Dus toch weer een beroep doen op dit forum.
Zijn er toch nog meer mensen die dit probleem nog ervaren.
Mvg Foeke
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ik zou toch maar is naar de achter remmen gaan zien.
C5club Fan


Berichten: 71
Lid geworden op: 20 jan 2013 22:02
Auto: C5 Berline 2.0 exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 96.000
Kleur: grijs
Locatie: Lage Zwaluwe
Hoi Willy.
Mijn auto moet volgende week naar de garage voor een apk keuring.
Zal een opdracht geven om eens extra naar de achter remmen te laten kijken.
Bedankt alvast voor je reaktie
Mijn auto moet volgende week naar de garage voor een apk keuring.
Zal een opdracht geven om eens extra naar de achter remmen te laten kijken.
Bedankt alvast voor je reaktie
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Bij de C5 worden de achterremmen sterk bekrachtigd als je het rempedaal aanraakt/intrapt. Vervolgens regelt de ABS dat 'ie niet blokkeert.
Dat is mede bedoeld om "duiken" te voorkómen.
Als 'ie dan (soms) wel duikt, betekent dit dat er echt wat mis is met de achterremmen.
Dat kan in de remmen zelf zitten, maar ook in de remcilinder.
Eerst maar even kijken of de achterremmen goed gangbaar zijn, en niet scheef zitten.
Dat laatste is een zeeeer bekend fenomeen bij de C5, helaas
Groet,
JW
Dat is mede bedoeld om "duiken" te voorkómen.
Als 'ie dan (soms) wel duikt, betekent dit dat er echt wat mis is met de achterremmen.
Dat kan in de remmen zelf zitten, maar ook in de remcilinder.
Eerst maar even kijken of de achterremmen goed gangbaar zijn, en niet scheef zitten.
Dat laatste is een zeeeer bekend fenomeen bij de C5, helaas
Dat kan het zeker niet zijn. De remmen van de C5 zitten niet op dat circuit, er zit gewoon DOT4 in het remsysteem.Ik heb gelezen over lds olie te weinig dat is het niet
Groet,
JW
C5club Fan


Berichten: 71
Lid geworden op: 20 jan 2013 22:02
Auto: C5 Berline 2.0 exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 96.000
Kleur: grijs
Locatie: Lage Zwaluwe
Goedendag.
Tis even geleden dat ik op dit onderwerp gereageerd heb.
Reden om erop terug te komen is dat dit fenomeen nog steeds voorkomt.
Een paar dagen geleden is de auto bij de Citroen dealer geweest waarbij ik de vraag om mijn achter remmen te controleren voor gelegd heb.
Na een proefrit door een monteur werd mijn klacht ook door de monteur ervaren.
De achter remmen zijn nagekeken en ontlucht.
Na een proef rit door de monteur werd mijn klacht niet meer ervaren werd mij gezegd.
Echter nadat ik mijn weg weer naar huis vervolgt heb kwam de klacht weer terug en het lijkt zelfs erger geworden te zijn.
Ik ben nog steeds opzoek naar een aanknopingspunt op het forum.
Nu kwam ik een passage tegen over het rem ontluchting proces waarbij vermeld werd dat de HANDREMKABEL ten alle tijden moet worden los gekoppeld. (wordt niet vermeld in de vraagbaak).
Nu kan ik mij voorstellen dat deze handeling niet gedaan wordt.
Nu is mijn vraag is het werkelijk zo belangrijk dat de handrem kabels los gekoppeld moeten worden?
mvg Foeke
Tis even geleden dat ik op dit onderwerp gereageerd heb.
Reden om erop terug te komen is dat dit fenomeen nog steeds voorkomt.
Een paar dagen geleden is de auto bij de Citroen dealer geweest waarbij ik de vraag om mijn achter remmen te controleren voor gelegd heb.
Na een proefrit door een monteur werd mijn klacht ook door de monteur ervaren.
De achter remmen zijn nagekeken en ontlucht.
Na een proef rit door de monteur werd mijn klacht niet meer ervaren werd mij gezegd.
Echter nadat ik mijn weg weer naar huis vervolgt heb kwam de klacht weer terug en het lijkt zelfs erger geworden te zijn.
Ik ben nog steeds opzoek naar een aanknopingspunt op het forum.
Nu kwam ik een passage tegen over het rem ontluchting proces waarbij vermeld werd dat de HANDREMKABEL ten alle tijden moet worden los gekoppeld. (wordt niet vermeld in de vraagbaak).
Nu kan ik mij voorstellen dat deze handeling niet gedaan wordt.
Nu is mijn vraag is het werkelijk zo belangrijk dat de handrem kabels los gekoppeld moeten worden?
mvg Foeke
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Hoe voelt het rempedaal?
En is er een systeemtester (om de elektro-kleppen aan te sturen) gebruikt bij het ontluchten?
En is er een systeemtester (om de elektro-kleppen aan te sturen) gebruikt bij het ontluchten?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan


Berichten: 71
Lid geworden op: 20 jan 2013 22:02
Auto: C5 Berline 2.0 exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 96.000
Kleur: grijs
Locatie: Lage Zwaluwe
En is er een systeemtester (om de elektro-kleppen aan te sturen) gebruikt bij het ontluchten?
Sorry werkelijk geen idee wat er gedaan is. tegenwoordig mag je je sleutels afgeven en ivm veilighied niet meer in de werkplaats komen.
De garage staat bekend als goede Citroen dealer. Maar op je vraag kan ik geen antwoord geven.
Sorry werkelijk geen idee wat er gedaan is. tegenwoordig mag je je sleutels afgeven en ivm veilighied niet meer in de werkplaats komen.
De garage staat bekend als goede Citroen dealer. Maar op je vraag kan ik geen antwoord geven.
C5club Fan


Berichten: 71
Lid geworden op: 20 jan 2013 22:02
Auto: C5 Berline 2.0 exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 96.000
Kleur: grijs
Locatie: Lage Zwaluwe
Hoe voelt het rempedaal?
Sorry had deze vraag gemist?
Zelf vind ik dat het rempedaal bij eerste keer remmen klein beetje dieper gaat als normaal en de kont komt omhoog.
Wanneer ik het pedaal even los laat en dan weer intrapt rem de auto goed en lijkt of het pedaal hoger
aangrijpt.
Sorry had deze vraag gemist?
Zelf vind ik dat het rempedaal bij eerste keer remmen klein beetje dieper gaat als normaal en de kont komt omhoog.
Wanneer ik het pedaal even los laat en dan weer intrapt rem de auto goed en lijkt of het pedaal hoger
aangrijpt.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Heb je ooit wel eens de auto laten zakken, en weer omhoog, en weer laten zakken, paar keer achter elkaar? Dat kan je gewoon helemaal zelf, geen gereedschap nodig. Overdrijf het niet, begin met een paar keer.
Lucht in de achtervering zorgt voor een ander /zachter veergedrag, dat zou zich kunnen uiten in het omhoog komen van de kont bij remmen.
Lucht in de achtervering zorgt voor een ander /zachter veergedrag, dat zou zich kunnen uiten in het omhoog komen van de kont bij remmen.
C5club Fan


Berichten: 71
Lid geworden op: 20 jan 2013 22:02
Auto: C5 Berline 2.0 exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 96.000
Kleur: grijs
Locatie: Lage Zwaluwe
Heb je ooit wel eens de auto laten zakken, en weer omhoog,
Zelf is het een tijdje geleden.
Maar omdat de auto recent naar de garage is geweest voor een basis beurt neem ik aan dat ze
de auto wel hebben laten zakken om het LDS olie peil te checken.
Maar goed baad het niet schaad het niet.
Zelf is het een tijdje geleden.
Maar omdat de auto recent naar de garage is geweest voor een basis beurt neem ik aan dat ze
de auto wel hebben laten zakken om het LDS olie peil te checken.
Maar goed baad het niet schaad het niet.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Met één keertje ben je er ook nog niet. Keer of 3, uiterst laag naar uiterst hoog. Stuur uiterst links/rechts.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Bij een Xantia zou dit kunnen helpen, immers daarbij komt de druk voor de achterremmen uit de druk in de achtervering.
Maar bij de C5 komt die druk rechtstreeks uit de HRC, met extra druk voor de achterremmen om dat duiken te voorkómen.
Daarom lees ik ook
Ontluchten met een Lexia en de juiste apparatuur zou dan ook mijn eerste suggestie zijn.
In lijn met BJG's opmerking daarover
Groet,
JW
Maar bij de C5 komt die druk rechtstreeks uit de HRC, met extra druk voor de achterremmen om dat duiken te voorkómen.
Daarom lees ik ook
met extra aandacht, dat wijst erop dat er iets mis is in die HRC en het daaraan gekoppelde remcircuit.Zelf vind ik dat het rempedaal bij eerste keer remmen klein beetje dieper gaat als normaal en de kont komt omhoog.
Wanneer ik het pedaal even los laat en dan weer intrapt rem de auto goed en lijkt of het pedaal hoger
aangrijpt.
Ontluchten met een Lexia en de juiste apparatuur zou dan ook mijn eerste suggestie zijn.
In lijn met BJG's opmerking daarover
Groet,
JW
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Dat is enigszins subjectief.
En dat het circuit heel anders werkt dan bij BX of xantia weet ik.
Neemt niet weg dat lucht in de achtervering vreemde effecten geeft, ook bij een C5. Beetje overdreven uitslaan soms. Dat zou je met remmen kunnen merken.
Mn T-shirt zit net in de was...
En dat het circuit heel anders werkt dan bij BX of xantia weet ik.
Neemt niet weg dat lucht in de achtervering vreemde effecten geeft, ook bij een C5. Beetje overdreven uitslaan soms. Dat zou je met remmen kunnen merken.
Mn T-shirt zit net in de was...
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Niks op tegen om eerste even wat te gymnastieken, uiteraard
Maar eerlijk gezegd verwacht ik er niet veel van, want waar zou die lucht vandaan moeten komen in de achtervering?
Dat kan eigenlijk alleen maar als de bollen eraf zijn geweest, of dat de veercilinders open geweest zijn.
En daar lees ik niks over.
Groet,
JW
Maar eerlijk gezegd verwacht ik er niet veel van, want waar zou die lucht vandaan moeten komen in de achtervering?
Dat kan eigenlijk alleen maar als de bollen eraf zijn geweest, of dat de veercilinders open geweest zijn.
En daar lees ik niks over.
Groet,
JW
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Het is te simpel om het niet te proberen, dat is eigenlijk het punt.
Beetje meer circulatie in de lds kan nooit kwaad.
Beetje meer circulatie in de lds kan nooit kwaad.

