Enkel michelin's onder mijn C5 ( of Citroen ) ?

Totaal aantal stemmen: 530
Ja ... (318) 60%
Nee ... (169) 32%
Anders , zie antwoord ... (43) 8%
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Zojuist nieuwe sloffen onder mijn autootje :)
Wat ben ik blij dat de Michelins Cc's eraf zijn. Tjee wat een pokkeherrie. Ik hield het niet meer uit en de ergenis won het van de portemonnee ;)
Ik heb nu twee auto's gehad met twee verschillende maten Cc's. 185x65x15 onder de C3 en 225x45x17 onder de C4.
Mijn ervaringen in een notendop:
Fijne banden w.b.t wegligging en lange levensduur.
Maar de nadelen wegen zwaar. Ze cuppen en los grind blijft steken in de sneeuwlamellen.
Ik rij veel over steenkorrel bouwwegen en door mijn laksheid (niet gewisseld voor / achter) was het helicopter geluid uiteindelijk de druppel. Nog niet versleten (na 55k!) 3,2mm achter en 2,5mm voor.
Opvallend is wel dat de grotere maat er ook nog meer last van heeft dan de 185mm

Maar reed net naar huis en dan wordt het meteen duidelijk dat een stille auto zonder extreme afrolgeluiden erg relaxed is. Banden zijn dus (redelijk ongemerkt) een grote factor in de vermoeidheid tijdens het rijden.

Ben benieuwd hoe de Nokian's powerproofs het gaan doen.
Ervaringen met de winterbanden en de V's uit het verleden waren positief. Hoop dat ik veel rijplezier van heb.
Het verschil tussen de oude en nieuwe was nog nooit zo groot.
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Voor mij is het erg belangrijk dat een band zo stil mogelijk is, komt direct na de veiligheid. Ben wel benieuwd naar de ervaringen met die Maxxis banden, lijken een goede koop volgens meerdere testen. Helaas is die nieuwe Victra er natuurlijk net weer niet in 225/55/17.
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
de bandenboer gaf me een tip die ik echt niet wist.
Hij vertelde de bandenspanning op 2,8 Bar te zetten. Ik gaf aan dat dat te hoog was volgens de auto opgave. Hij zei dat banden tegenwoordig een "nulkoord" in het midden van de band hebben. Hierdoor kan je ze niet meer "te bol" opblazen. Maar door lagere spanning werk je wel het cuppen in de hand.
Ik hield ze tot nu toe altijd rond de 2,4.

oftewel wellicht zijn de zaagtandjes ook gedeeltelijk door mijn gedrag ontstaan. Feit is wel dat ik nog nooit zulke cuppende banden heb gehad als de Cc's
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Ik rij al jaren altijd met tenminste 2.6 i.p.v de voorgeschreven 2.4 bar, nog nooit cuppende banden gehad.
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Ik zet de spanning ook altijd iets hoger, c.a. 0,1 a 0,2 bar, wist niet dat je ook 0,4 bar hoger mag zetten.
De 407C heeft Premacy 3 of 4 banden, die stonden op 3 bar ipv 2,5 volgens de bandenboer.
Nou heb ik geen ervaring met deze banden, zijn ze gevoelig voor cuppen ?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ja, nogal, volgens mij.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Cuppen ontstaat door uitspoor in combinatie met negatief camber. Daarbij speelt het profiel van de band inderdaad ook een rol. En V-profielen zoals bij de CC zijn daarvoor extra gevoelig. Een hogere bandenspanning vermindert het cuppen inderdaad enigzins omdat je de vorm van het contactvlak met de weg verandert. Waarmee eigenlijk het verhaal zelf de werking van dat zgn nulkoord ontkracht. Zou dat immers werken zoals aangegeven dan zou het contactvak niet veranderen.

Cuppen is overigens wat anders dan zaagtandslijtage. Zo begint het meestal wel, als je dan wisselt ben je nog op tijd. Maar het helicoptergeluid wordt echt veroorzaakt door verschillende hoogtes van de profielblokken.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zo langzamerhand ben ik "ervaringsdeskundige" op het punt van cuppen van de CC's ;)

Mijn eerste set heb ik er in maart 2016 onder gezet.
Die begonnen na enige tijd achter eerst wat zaagtanden, later cupping te krijgen.
Omdat ze rijrichting gebonden zijn, kon ik ze niet links <> rechts wisselen, zoals ik dat voorheen vaak deed. Daarmee was dat probleem dan na korte tijd opgelost.
Pas na 28 kkm heb ik ze, op aanraden van BJG voor <> achter gewisseld. Na de nodige duizenden kilometers was de herrie toen (zo goed als) verdwenen.
Die set is er na 45 kkm onder weg gegaan, en in februari 2019 vervangen door een nieuw setje CC+.

Daarmee heb ik inmiddels bijna 20 kkm gereden. Maar na 13 kkm zijn ze wél voor <> achter gewisseld.
Gelukkig heb ik nu geen last meer van enige herrie.
En uiteraard hou ik bij hoe die zaagtandvorming zich ontwikkelt, om vervolgens actie te nemen en weer een voor <> achter wissel te doen.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
BX is lichter, maar Xantia toch niet echt. Bovendien zjn modernere banden vaak standaard breder dan vroeger, dus meer draagvlak.

Barum: lag er als zomerband onder bij aankoop, misschien kan ik nog een deel van het seizoen mee doorrijden. Alleen, merkwaardig genoeg, :shock: zie je Barum niet echt vaak in de testlijstjes opduiken.

Prijs, wil graag een beetje of veel meer betalen voor kwaliteit, maar het moet een balans blijven. Veel geld alleeen omdat het een MICHELIN is (of ander A-mark) terwijl dat niet tot uiting komt in echt betere kwaliteit is weggegooid geld.

De twee geciteerde ANWB banden tests: erg interesant, maar niet echt helpen. De 225/40 R18 test geeft wat "sportievere???? :smt017 " banden dan de 235/55 R17 test. En natuurlijk gaan geen van beide testen over mijn 225/55 R17s, dus in welke klasse moet ik kijken?

Zou interessant zijn om verschillende afmetingen en variaties van dezelfde fabrikant op paar verschillende auto's naast elkaar te leggen voor een relatief vergelijk: Zoals bv zowel PS als Primacy onder verschillende type autos (standaard, sportievere versies, SVU versies, lichter, zwaarder etc. Geloof dat ik dat voor WB ooit gezien heb. Zou leuk zijn om daar dan ook de voorlaatste versie in mee te nemen, kijken of het nieuwste van het nieuwste echt zoveel beter is dan het model van vorig jaar.

Als ik de hier gelinkte tests naast elkaar leg dan is de PS 4 is iets luider en slijt iets sneller maar is beter op nat wegdek dan de Primacy. Alleeen, ik heb geen idee wat dat "iets + of - meer inhoud, of je de tests op deze mannier mag vegelijken en of dat verschil in deze kwaliteit band voor een gemiddelde rijder echt veel uitmaakt of merkbaar is. Herrie vind ik een punt, ik moet altijd aan mijn winterbanden wennen.

Nu ADAC tests aan het doorkijken, en met Tsjechische prijzen vergelijken :smt189 .
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
A je to.

Ik vond die barums onder mijn eerste skodaatje 105 geweldig: bij iedere bocht ongeacht de snelheid gillende banden. Alleen daarvoor al :D
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Wat mij in de Duitste tests opvalt is dat de 225/55 R17 als band voor all-rad Sport Utility Vehicle (SUV) afmeting aangemerkt wordt, en dat in sommige van die tests Michelin helemaal niet voorkomt.

En ik ben niet echt geinteresseerd hoe die band het off-road doet.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
C5Jan, ben jij een Tsjechie-ganger?

Skoda 105 is hier zoiets iconisch als in NL de DAF 55, maar met het uiterlijk van de DAF 66. Bij 60 km/u had je ongeveer al het idee dat je ver over de 100 ging. Nooit gehad, wel eens in gereden.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Niet echt een Tsjechië ganger, vanaf mijn studententijd wel 3 skodaatjes opgebruikt met veel plezier. Helaas zijn ze niet meer; de laatste is geëxporteerd naar Tsjechië (130gls).
Aanvankelijk werden ze na de val van het ijzeren gordijn nogal verguisd, ze werden geproduceerd door politieke gevangenen.
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
De immens grote bolscharnieren van de Maesltkering zijn gefabriceerd bij Skoda.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ja, hopelijk hebben die iets minder gietgallen dan de hydraulische cilinders van mijn skodaatjes :)
Plaats reactie