Forumregels
      Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
		    C5club Fan

    			        
Berichten: 96
      		Lid geworden op: 24 jun 2007 16:13
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2003
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 159300
      			      		      			      				Kleur: Grijs
      			      		      			      				KPH: Achter
      			      		      			      				Locatie: Spijkenisse
      			      		      		
      		      		      		        Hallo allen,
Vandaag met de C5 de Pyreneeën in gegaan voor een leuke rit. Wat mij opviel was dat als ik in de tweede versnelling (in de handmatige stand) mijn gaspedaal een stukje indruk er maar een kleine reactie is van de motor m.b.t. meer vermogen geven om bergopwaarts te gaan. Als ik mijn gas verder intrap is het net of de versnelling terugschakelt en zo meer vermogen geeft. Echter de bak schakelt niet terug, maar blijft in dezelfde versnelling doorgaan. Is dit een normaal fenomeen? Of is er iets met de injectoren of iets dergelijks? Misschien heeft iemand dit ook meegemaakt. Ben eigenlijk benieuwd. Voor de rest geen problemen met de auto.
Groeten.
Ton
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Vandaag met de C5 de Pyreneeën in gegaan voor een leuke rit. Wat mij opviel was dat als ik in de tweede versnelling (in de handmatige stand) mijn gaspedaal een stukje indruk er maar een kleine reactie is van de motor m.b.t. meer vermogen geven om bergopwaarts te gaan. Als ik mijn gas verder intrap is het net of de versnelling terugschakelt en zo meer vermogen geeft. Echter de bak schakelt niet terug, maar blijft in dezelfde versnelling doorgaan. Is dit een normaal fenomeen? Of is er iets met de injectoren of iets dergelijks? Misschien heeft iemand dit ook meegemaakt. Ben eigenlijk benieuwd. Voor de rest geen problemen met de auto.
Groeten.
Ton
Berichten: 20302
      		Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Aircross Hybride Shine
      			      		      			      				Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2021
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Phase: C5 Aircross
      			      		      			      				Organummer: 16187
      			      		      			      				Productienummer: 20235
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 21.000
      			      		      			      				Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
      			      		      			      				Locatie: 030
      			      		      		
      		      		      		        Berichten: 8138
      		Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Burton
      			      		      			      				Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 1982
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 20000
      			      		      			      				Kleur: Zwart
      			      		      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        In aanvulling daarop: misschien gaat de lockup er af?
Heb je slip terwijl je in de tweede versnelling gas geeft?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Heb je slip terwijl je in de tweede versnelling gas geeft?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
    				
    				    			2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 3069
      		Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
      			      		      			      				Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 305.000
      			      		      			      				Kleur: Gris
      			      		      			      				Locatie: Eindhoven
      			      		      		
      		      		      		        Is jouw probleem misschien vergelijkbaar met wat hier beschreven staat? viewtopic.php?f=54&t=20071" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet nog wel dat mijn Ph1 automaat ook altijd veel problemen had in de Pyreneeën. Dan wilde hij na een forse haarspeldklim ineens ook niet meer in zijn 1 terug. Even laten afkoelen hielp dan. Een van de redenen dat ik die toen heb weggedaan bij 320.000km. Die had wel al twee spoelbeurten, nieuwe klepjes en software update gehad.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Ik weet nog wel dat mijn Ph1 automaat ook altijd veel problemen had in de Pyreneeën. Dan wilde hij na een forse haarspeldklim ineens ook niet meer in zijn 1 terug. Even laten afkoelen hielp dan. Een van de redenen dat ik die toen heb weggedaan bij 320.000km. Die had wel al twee spoelbeurten, nieuwe klepjes en software update gehad.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
    				
    				    			Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Fan

    			        
Berichten: 96
      		Lid geworden op: 24 jun 2007 16:13
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2003
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 159300
      			      		      			      				Kleur: Grijs
      			      		      			      				KPH: Achter
      			      		      			      				Locatie: Spijkenisse
      			      		      		
      		      		      		        Hallo allen,
Sorry dat het antwoord even op zich liet wachten, maar was even bezig met vakantie vieren.
Even wat antwoorden op de vragen:
Ik denk dat de bak net terugschakelt. Ik voel het niet en zie ook op de display niets veranderen. Tevens voel ik, als de auto meer vermogen krijgt, de bak niet omhoog schakelen. Normaal gesproken voel ik dat wel.
Het lijkt er niet op dat de versnelling slipt. Dan zouden toch de toeren omhoog moeten gaan door het slippen? Tenminste dit is zo bij een slippende koppeling. Is dit niet het geval bij een automatische bak dan begrijp ik het even nog niet. Wat doet de lock-up eigenlijk? Kan ik dit ergens terug vinden misschien?
Voor de derde reactie heb ik nog niet gekeken. Sorry. Maar ga ik zeker nog doen.
Ik heb het rijden op de hand stand op de vlakke weg ook geprobeerd en toen had ik het gevoel dat ik geen last had van vermogensverlies in het eerste stuk van het gaspedaal. Ik heb na de Pyreneeën rit ook opnieuw getankt bij een ander station. Zou het misschien in de samenstelling van de benzine kunnen zitten. Je weet het maar nooit.
Groeten.
Ton
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Sorry dat het antwoord even op zich liet wachten, maar was even bezig met vakantie vieren.
Even wat antwoorden op de vragen:
Ik denk dat de bak net terugschakelt. Ik voel het niet en zie ook op de display niets veranderen. Tevens voel ik, als de auto meer vermogen krijgt, de bak niet omhoog schakelen. Normaal gesproken voel ik dat wel.
Het lijkt er niet op dat de versnelling slipt. Dan zouden toch de toeren omhoog moeten gaan door het slippen? Tenminste dit is zo bij een slippende koppeling. Is dit niet het geval bij een automatische bak dan begrijp ik het even nog niet. Wat doet de lock-up eigenlijk? Kan ik dit ergens terug vinden misschien?
Voor de derde reactie heb ik nog niet gekeken. Sorry. Maar ga ik zeker nog doen.
Ik heb het rijden op de hand stand op de vlakke weg ook geprobeerd en toen had ik het gevoel dat ik geen last had van vermogensverlies in het eerste stuk van het gaspedaal. Ik heb na de Pyreneeën rit ook opnieuw getankt bij een ander station. Zou het misschien in de samenstelling van de benzine kunnen zitten. Je weet het maar nooit.
Groeten.
Ton
Berichten: 3069
      		Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
      			      		      			      				Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 305.000
      			      		      			      				Kleur: Gris
      			      		      			      				Locatie: Eindhoven
      			      		      		
      		      		      		        Heeft dit niet gewoon te maken met het variabele koppel van de AL4 bak?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
    				
    				    			Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 20302
      		Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Aircross Hybride Shine
      			      		      			      				Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2021
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Phase: C5 Aircross
      			      		      			      				Organummer: 16187
      			      		      			      				Productienummer: 20235
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 21.000
      			      		      			      				Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
      			      		      			      				Locatie: 030
      			      		      		
      		      		      		        C5club Fan

    			        
Berichten: 96
      		Lid geworden op: 24 jun 2007 16:13
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2003
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 159300
      			      		      			      				Kleur: Grijs
      			      		      			      				KPH: Achter
      			      		      			      				Locatie: Spijkenisse
      			      		      		
      		      		      		        Hallo allemaal,
Ik ben ondertussen weer op weg naar huis en heb vandaag door het centraal massief gereden. Tijdens deze rit heb ik de bak in de sport stand gezet. Dit heb ik in diverse forumberichten teruggelezen. Dit rijd een stuk beter als in de normale stand. Alleen trekt hij de motor wel redelijk hoog door in toeren voordat hij overschakelt naar een hogere versnelling. Maar op zich geen probleem. Ik denk dat dit de beste oplossing is om met deze automatische versnellingsbak in de bergen te rijden. Als er nog andere suggesties naar voren komen ga ik die zeker volgend jaar uitproberen. In ieder geval bedankt voor de informatie.
Groeten.
Ton
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Ik ben ondertussen weer op weg naar huis en heb vandaag door het centraal massief gereden. Tijdens deze rit heb ik de bak in de sport stand gezet. Dit heb ik in diverse forumberichten teruggelezen. Dit rijd een stuk beter als in de normale stand. Alleen trekt hij de motor wel redelijk hoog door in toeren voordat hij overschakelt naar een hogere versnelling. Maar op zich geen probleem. Ik denk dat dit de beste oplossing is om met deze automatische versnellingsbak in de bergen te rijden. Als er nog andere suggesties naar voren komen ga ik die zeker volgend jaar uitproberen. In ieder geval bedankt voor de informatie.
Groeten.
Ton
Berichten: 3069
      		Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
      			      		      			      				Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 305.000
      			      		      			      				Kleur: Gris
      			      		      			      				Locatie: Eindhoven
      			      		      		
      		      		      		        Ik heb tot nu roe ook altijd de sportstand van de automaat gehanteerd in bergachtig gebied. Niet snelweg met klimmetjes maar echt de haarspeld passen. 
Bevalt echt prima en het verbruik gaat ook veel gunstiger zo.
Overigens zet ik hem pas weer uit als ik beneden ben dus de afdaling gaat ook in de “S”
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Bevalt echt prima en het verbruik gaat ook veel gunstiger zo.
Overigens zet ik hem pas weer uit als ik beneden ben dus de afdaling gaat ook in de “S”
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
    				
    				    			Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 20302
      		Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Aircross Hybride Shine
      			      		      			      				Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2021
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Phase: C5 Aircross
      			      		      			      				Organummer: 16187
      			      		      			      				Productienummer: 20235
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 21.000
      			      		      			      				Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
      			      		      			      				Locatie: 030
      			      		      		
      		      		      		        Berichten: 3069
      		Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
      			      		      			      				Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 305.000
      			      		      			      				Kleur: Gris
      			      		      			      				Locatie: Eindhoven
      			      		      		
      		      		      		        Moet zeggen dat ik dat ik dat nooit zo heb ervaren. Maar ik rem graag bij met afdalen en probeer ook zo vlot
Als mogelijk is te rijden bergaf. Misschien maakt dat nog iets uit?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Als mogelijk is te rijden bergaf. Misschien maakt dat nog iets uit?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
    				
    				    			Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Rookie

    			        
Berichten: 12
      		Lid geworden op: 15 nov 2015 13:56
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Break V6 Exclusive
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2003
      			      		      			      				Energielabel: F
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Organummer: 9880
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 340000
      			      		      			      				Kleur: Blauw
      			      		      		
      		      		      		        Ik heb hetzelfde ervaren en volgens mij was dit de lock-up van de koppelomvormer die ingeschakeld is, en dan uitschakelt wanneer meer koppel gevraagd wordt.
De versnellingsbak is vrij assertief met het inschakelen van de lock-up, en dit was voor mij wel vervelend op een bepaalde berg omdat de motor het net niet trok op gebruikelijke toerentallen. Sport stand heb ik volgens mij niet geprobeerd, dat is wel een goede tip!
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			De versnellingsbak is vrij assertief met het inschakelen van de lock-up, en dit was voor mij wel vervelend op een bepaalde berg omdat de motor het net niet trok op gebruikelijke toerentallen. Sport stand heb ik volgens mij niet geprobeerd, dat is wel een goede tip!



