Auteur |
Bericht |
hbamp
C5club Newbie
Geregistreerd: 10 jun 2017 07:58 Berichten: 7
Auto: C5 berline exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 75000
Kleur: donkergrijs metalic
Naar boven
|
Zijn het toch de ADALS
Ik heb een C5 PH2, 2.0 2005. De auto heeft nu 106.000 (echte KM) gelopen. Sinds een tijdje piept de auto als hij na het uitstappen uit de veren omhoog komt. Als je de achterbumper naar onder drukt hoor je het ook bij het omhoogkomen. Ik voel geen speling op de achterwielen en ook rechts geen overmatige slijtage van de banden. Alle scharnierpunten al eens gesmeerd. Dat leek even te helpen maar het is weer volop terug. Ik hoor echt alleen een soort krassende piep bij het uitstappen en met passagiers achter is het luider. Er is nergens iets te zien van slijtage. Wie weet het? Ook de garage (Arets in Hoensbroek) heeft al eens naar het probleem gezocht maar die kon ook niet met zekerheid zeggen of het de Adals waren. Met iets boven de 100.000km op de teller lijkt dit ook onlogisch. Van de KM stand ben ik absoluut zeker. Ik heb de auto van een goede kennis overgenomen.
|
27 feb 2019 18:27 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7276 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Zijn het toch de ADALS
Dat zegt niet alles. Drukloos speling controleren, en zelfs dat zegt niet alles want er hoeft niet per se een grote speling te zijn.
Is het ook niet de achterrem die wat kleeft, door bijvoorbeeld scheefstand van de klauwen?
|
27 feb 2019 18:59 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Zijn het toch de ADALS
Dat laatste is zeker een mogelijkheid, er is al vaker over geschreven.
Kapotte adals kondigen zich ook wel aan, als je kijkt naar het binnenste draaipunt. Als dat wat vettig begint te worden, is het bingo. Maar met 100 kkm is het wel heel kort voor een Berline. Of hij moet veelvuldig als transporteur gediend hebben, en/of over heel veel slechte wegen gereden hebben.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
27 feb 2019 19:37 |
|
|
C5-er
V.I.P.
Geregistreerd: 07 okt 2009 00:00 Berichten: 383 Woonplaats: Vlaams-Brabant
Auto: C5 Break 3.0 V6-24v Exclusive
Opties: full option (behalve schuifdak en JBL)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 9135CJ
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 308900
Kleur: Noir Onyx EXYB**
Naar boven
|
Re: Zijn het toch de ADALS
Heb dat een maand geleden gehad, bij het uitstappen aan bestuurderskant piepend geluid van rubber, band schuurde tegen binnenzijde van het spatscherm bleek bij het verwijderen van het wiel. Bij de linker adal was de dichtingsring aan gort...en binnenin de rest ook trouwens. Dus de kant waar het piept al eens het wiel er af genomen?
_________________ vr gr C5-er
Citrofiel Citroën C5 V6 Break Vorige Citroën's: DS19 | DS20 | DSuper5 | GS Break C-matic | GSA Break x 2 | GSA | Xantia 1.9D
|
27 feb 2019 20:13 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Zijn het toch de ADALS
Met bijna 3 ton km's en een Break kan ik me daar alles bij voorstellen.
Niks is onmogelijk, maar met 100 kkm en een Berline...…
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
27 feb 2019 22:27 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Zijn het toch de ADALS
Toch is de kans best aanwezig. Ik heb ze al wel bij lagere standen vervangen. Ook bij berlines.
Meestal is er dan een keerring beschadigd of lek. Waardoor water in de lagers komt.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
28 feb 2019 14:21 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Zijn het toch de ADALS
Kon je dat aan de buitenkant zien? En was het dan de binnenste keerring die kapot gegaan was?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
28 feb 2019 15:00 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13873 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Zijn het toch de ADALS
de loopringen daar zijn vrij snel putten in , heb ik ondervonden .
|
28 feb 2019 15:09 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7276 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Zijn het toch de ADALS
Leuk, deze discussie. voor mij als BX bezitter een bekende, alleen liggen de kilometrages hier iets hoger.
Ingrediënten die bepalen hoe lang ze meegaan: - pech - het bereden terrein - leeftijd - kilometrage - gebruik - ...
Aandeel: iedere component naar schatting gelijk.
Opmerkingen/aanvullingen welkom.
|
28 feb 2019 15:18 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Zijn het toch de ADALS
JW-C5 schreef: Kon je dat aan de buitenkant zien? En was het dan de binnenste keerring die kapot gegaan was?
Groet, JW Inderdaad de binnenste keerring. Zichtbaar was hooguit een beetje vet langs de keerring. Bij het demonteren veel roest en ingeslagen lager-ringen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
28 feb 2019 19:01 |
|
|
hbamp
C5club Newbie
Geregistreerd: 10 jun 2017 07:58 Berichten: 7
Auto: C5 berline exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 75000
Kleur: donkergrijs metalic
Naar boven
|
Re: Zijn het toch de ADALS
Het gekke is dat deze auto echt altijd heel netjes onderhouden is en er geen gekke dingen mee gedaan zijn. Er zijn ook niet noemenswaardig veel drempels in de buurt. De auto is van een weduwnaar geweest en die reed er meestal alleen in. Hij heeft meer in de garage gestaan dan de weg gezien. De auto is bijna in nieuwstaat. Het is ook alleen dart krassend piepende geluid bij het omhoogkomen vlak nadat je uitstapt. Geen gebonk of ander geluid. Heeft onlangs nog een grote beurt gehad dus ik denk ook niet dat het de remmen zijn. Alle draaipunten zijn toen ingespoten en het is daarna ook even weg geweest. Het enige wat er veranderd is is dat er een trekhaak gemonteerd is en dat is in mijn ogen niet met al te veel vakkennis gebeurd.(inbouwstation dat werd aangeraden door de leverancier) Hoewel het achteraf gezien prutsers waren zie ik alleen even niet wat daar mis aan zou kunnen zijn.
|
01 maart 2019 10:52 |
|
|
|