Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Turbodruk
Sorry maar begrijp je wel wat ik bedoel?
De aansturing heeft er niets mee te maken in dit geval.
Lees eens goed welke metingen ik adviseer en probeer te begrijpen waarom. Iedere meting levert informatie op adhv het resultaat kom je een stap verder in de diagnose en bepalen we de volgende stap. Als je de achterliggende gedachte niet vat wordt het niets. Sorry ik klink bot, maar dat is wat het is.
Ik probeer je te helpen maar ik krijg allerlei tegenwerpingen waarna ik nogmaals uitleg en adviseer. En vervolgens herhaalt zich dit weer.
Daar heb ik niet zoveel zin meer in.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 feb 2018 18:42 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: Turbodruk
Ik lees geen tegenwerping? Ik heb toch gezegd wat ik ga doen. Gaf enkel aan wat ik zie wat de ecu aanstuurt en dat ik niet verwacht dat uit de meting blijkt dat dit afwijkt. Mag ik dat laatste niet aangeven in wat ik verwacht?
|
18 feb 2018 19:30 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Turbodruk
Dat mag.
Nog één tip: Je hebt je turbine huis al besteld. Ik zou dat gewoon monteren. Mogelijk lost dit je probleem op.
Dan heb je de diagnose gegokt. Dat maakt niets uit als het is opgelost. Wel als het dan nog niet klaar is...
In de tijd die ik heb gespendeerd aan alle reacties had ik een 100% sluitende diagnose kunnen stellen. Want heel erg spannend zijn de metingen en eventuele volgende stappen echt niet. En dit bedoel ik echt niet arrogant, meer als een indicatie zoals ik het beleef.
Je hoeft je niet aangevallen te voelen, dat is niet de bedoeling. Maar probeer het eens van de andere kant te zien. Wellicht helpt het om het draadje van begin tot eind eens met een frisse blik door te lezen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 feb 2018 19:48 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: Turbodruk
De pakkingen liggen op moment nog op het vliegveld. Als ze binnen zijn en het weer het toelaat komt ie er zeker in. Vooralsnog heb ik nog even tijd om wat zaken na te lopen.
Ik neem aan dat je graag bezig bent om voor het forum wat extra tijd te investeren. Dit neem ik en vele anderen je vast in dank af. Dat we allen verschillen zal je te harte moeten nemen. Eveneens dat ik dat ook soe. Bedankt alvast voor je bijdrage hierin.
|
18 feb 2018 21:10 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: Turbodruk
Vacuüm meter gaat niet verder dan 3kpa. Je gaf aan 100 mbar. Op je site veel meer, welke info is juist? Navraag bij een turborevisie bedrijf gaf aan al wat ik aangaf dat de selonoid vollrdig wordt aangetrokken bij stationaire loop dat dat gewoon ok is.
Zij gaven aan dat er ook zijn die drukgestuurd zijn. Die werken anders.
|
19 feb 2018 17:06 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Turbodruk
Beide is juist. Let op het verschil absoluut en vacuüm. 100mbar absoluut is 900 mbar vacuüm. Natuurlijk wordt de wastegate aangetrokken stationair, Maar je mist m.i (nog steeds) de achterliggende gedachte Het doel van de meting is om te bepalen wat het behaalde vacuüm is en of de wastegate daarbij volledig wordt gesloten. Dat kun je niet zien maar moet je zoals ik beschreef meten.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
19 feb 2018 17:45 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3560 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Turbodruk
In principe wordt de term vacuüm verkeerd gebruikt. Vacuüm is totale luchtledigheid. Onderdruk tav de luchtdruk buiten is beter. (absoluut)
Anyway...ik begreep BJG overigens prima maar ik begrijp TS minder. Ga gewoon eens meten?
|
19 feb 2018 18:00 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: Turbodruk
Sorry Boes, maar absolute druk is ten opzichte van het luchtledige. De spanning in mijn voorbanden is dus 3,5 bar absoluut.
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
19 feb 2018 18:58 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: Turbodruk
boes schreef: In principe wordt de term vacuüm verkeerd gebruikt. Vacuüm is totale luchtledigheid. Onderdruk tav de luchtdruk buiten is beter. (absoluut)
Anyway...ik begreep BJG overigens prima maar ik begrijp TS minder. Ga gewoon eens meten? Als ik de middelen heb zeker. Ga ze er niet speciaal voor aanschaffen.
|
19 feb 2018 19:06 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13892 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Turbodruk
is het zo niet als je het echt wil hebben dat je dan rekening moet houden met de luchtdruk.
|
19 feb 2018 19:10 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3560 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Turbodruk
jantje1948 schreef: Sorry Boes, maar absolute druk is ten opzichte van het luchtledige. De spanning in mijn voorbanden is dus 3,5 bar absoluut. Je zegt hetzelfde als ik bedoel,.....maar teruglezend snap ik de gedachtegang.
|
19 feb 2018 19:59 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: Turbodruk
En verwarrend werkt het als je relatief en absoluut de ene keer wel toepast en de andere keer niet zonder dot toe te voegen aan de opgegeven waarde.
Kom zelf uit de meet en regeltechniek en dat ik wat meer theoretisch de zaken benader is daarom niet zo vreemd. Als ik een regeling half zie uitsturen en het proces wordt gehaald zit het in de praktijk nagenoeg altijd wel snor.
|
19 feb 2018 20:21 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Turbodruk
De ellende en het verwarrende is dat we continu switchen tussen absolute en relatieve druk.
Als we over bandenspanning praten, gebruiken we relatieve druk, overdruk dus tov de luchtdruk waarin we verkeren. Maar heb je het over de barometerstand, dan hebben we het over 1000 mbar/hectopascal. En dat is weer absolute druk.....
Wat er precies gebruikt wordt bij turbodrukken is niet altijd zeker. Mijn inschatting is dat daar meestal relatieve druk oftewel overdruk gebruikt wordt.
Ga je naar vacuum, dan is absolute druk uiteraard gebruikelijk. Als je het in relatieve druk zou aangeven, zou je -900 mbar moeten schrijven ipv 100 mbar absoluut. Toch kom je dat wel eens tegen, men heeft het dan over onderdruk......
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 feb 2018 20:22 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: Turbodruk
Vandaar het verschil van de website van bjg en wat ik zou moeten meten. Maar goed beide begrippen waren niet toereikend voor wat er gemeten zou moeten worden.
Wat betreft de vacuum pomp. Waar zit ie? er zitten er meer als 1 op begreep ik. 1 voor de rembekrachtiger iig en die is goed te zien met de kap open. Kan dan wellicht iig de slang aansluitingen nog checken.
|
19 feb 2018 20:47 |
|
|
Breeze
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24 Berichten: 682 Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 269 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius
Naar boven
|
Re: Turbodruk
Verschoning, maar kan het toch niet laten. Het is niet kpa maar kPa. Eenheden afgeleid van de naam van een persoon zijn altijd met een hoofdletter. En Blaise Pascal was niet de minste.
Adri
_________________
|
19 feb 2018 21:55 |
|
|
|