Omdat ik wat tijd tekort kwam de laatste weken had ik aanvankelijk geïnformeerd bij de lokale dealer wat een nieuwe draadboom kost aangezien ik ook her en der bloot koper had van t schuren langs de metalen randen. (was door voorgaande eigenaren halfslachtig opgelost met ducttape...)
Draadboompje kost maar liefst: € 213,85 inc btw.
Vandaag een dagje vrij en de hele draadboom gedemonteerd, schoongemaakt en een grondige inspectie op losgelaten.
Maar liefst 7(!) bijna of gehele draadbreuken waarvan er 6 al eens eerder gerepareerd zijn zo bleek. Daarom ben ik tot de conclusie gekomen dat een draadje solderen in die rubberen slang een heel erg slecht idee is. Het is prima als lapmiddel maar een gesoldeerde draad is nauwelijks nog flexibel, laat staan met krimpkous eromheen.
In die hoes allemaal weer bij het soldeer afgebroken.
Ik heb het daarom anders aangepakt, Bij alle 7 inmiddels kapotte draden heb ik beide uiteinden een stuk ingekort en er een stuk draad van gelijke dikte tussen gezet. Hierdoor ligt aan de ene kant het gesoldeerde deel in die kunststof strip langs de klep. en het andere uiteinde zit aan de binnenzijde achter het witte kapje van de raamstijl. De rest is schoongemaakt en voorzien van een stukje krimp rond het bloot geschuurde koper.
Daarmee ligt er nu in het flexibele deel alleen goed draad en is de kans op nieuwe breuken de komende tijd een stuk kleiner. Alles werkt nu naar behoren. Mijn advies zou dus zijn, trek die bundel er een keer uit en pak t grondig aan.