Auteur |
Bericht |
arendonk
C5club Executive
Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59 Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Naar boven
|
Re: te stugge vering
Mijn auto is een dag bij de dealer geweest, maar er is niks gevonden. Geen storingen, alle bollen gecontroleerd, 2 monteurs hebben een testrit gemaakt, maar merkten niks vreemds. Wel vonden ze de banden stug, waardoor hij bij lagere snelheid wat minder soepel is. Ik heb goodyear efficientgrip performance erop. Bij andere bollenkarren heb ik met deze banden nooit dergelijke problemen gehad. Ik vind toch dat het niet veert zoals t hoort. Onze C3 veert beter. Vooral op klinkerweggetjes of over drempels.
|
15 sep 2017 20:48 |
|
|
denheeten
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 okt 2015 20:26 Berichten: 22 Woonplaats: HEERHUGOWAARD
Auto: V6 automaat
Opties: leer,achterspoiler,webasto standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 170000
Kleur: Gris Orageux
Naar boven
|
Re: te stugge vering
Hebben ze de verbollen niet getest ? Ze kunnen gewoon op de "oude" verbollen tester van de lhm auto's Meer dan 10% verlies is vervangen
Membraan in de verbollen zijn van een soort rubber en rubber is poreus en laat dus stikstof door (heel langzaam) vandaar altijd verlies van stikstof
|
16 sep 2017 13:26 |
|
|
arendonk
C5club Executive
Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59 Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Naar boven
|
Re: te stugge vering
Bollen zijn eraf geweest, maar geen reden om te vervangen.
|
16 sep 2017 13:32 |
|
|
Ron
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jul 2013 20:55 Berichten: 36 Woonplaats: Amstelveen
Auto: Berline 2.0 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11420
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 232000
Kleur: Bleu Mauritius
Naar boven
|
Re: te stugge vering
Als trouwe lezer hier mijn bollen bijdrage.
Ik heb sinds 4 jaar een C5, de auto was 4 jaar oud toen ik hem kocht. Wat betreft de vering ben ik nooit tevreden geweest over deze auto, vooral het stugge en wiebelende gevoel. In de Select garantie termijn ben ik 2 keer terug geweest met de auto. Men heeft hem uitgelezen en gecontroleerd en geen storingen gevonden. Ook zei men dat de auto niet te vergelijken was met het veerkarakter van de Xantia die ik hiervoor had. Ik heb maar aangenomen dat het zo is, jammer genoeg nooit in een andere C5 gereden als vergelijking, dan had ik meteen beter geweten. Het stoorde mij echter altijd en heb nu de bollen eraf gehaald en gemeten met het volgende resultaat.
Achterveerbollen: L stuk R van 40 Bar teruggelopen naar 30 Bar
Achter stugbollen: L van 44 Bar niet teruggelopen R stuk
Voorveerbollen: L van 50 Bar teruggelopen naar 45 Bar R van 50 Bar teruggelopen naar 45 Bar
Voor stugbol: nog niet gemeten
De auto rijdt nu goed, dit is nu wel verklaard door het veren op 1 veerbol en 1 stugbol. Nu ik toch bezig ben zou ik natuurlijk ook graag de stugbol voor testen, maar deze zit op een onmogelijke plaats bij het stuurhuis. Van Planet-Citroen heb ik inmiddels de handleiding voor het demonteren gevonden. Er moeten verschillende hydraulique leidingen los gemaakt worden waarna de regelaar met bol en al verwijderd kan worden. Voor wie een eenvoudigen methode weet, houd ik mij aanbevolen.
Groet, Ron
|
17 sep 2017 11:12 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: te stugge vering
Met verbazing lees ik je verhaal Dat C5 veerbollen wel eens kapot gaan, is me bekend. Maar dat er bij jou 2 kapot waren en eentje zo'n kwart van z'n spanning kwijtgeraakt was, dat verbaast me in hoge mate. En dat bij zo'n lage km-stand van 70000 km als in je profiel staat, of klopt die niet meer. Maar zelfs als dat 100kkm meer zou zijn, dan nog....... Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 sep 2017 12:56 |
|
|
Ron
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jul 2013 20:55 Berichten: 36 Woonplaats: Amstelveen
Auto: Berline 2.0 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11420
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 232000
Kleur: Bleu Mauritius
Naar boven
|
Re: te stugge vering
JW Km. Stand klopt inderdaad niet, is nu 130000
Groet, Ron
|
17 sep 2017 13:20 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: te stugge vering
Maar dan nog, ze moeten makkelijk 200kkm+ meekunnen.
Bij mij zitten de originele er nog onder, de hoekbollen zijn bij 200kkm getest en nog in orde bevonden. Er was toen minder dan 5 bar druk verdwenen. De middenbollen zijn toen niet getest, dat zal ik bij een volgende gelegenheid ook eens laten doen.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 sep 2017 14:12 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3560 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: te stugge vering
Een ph1 en 2 hebben sowieso iets minder issues met de vering.
|
17 sep 2017 14:35 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: te stugge vering
Zekers, maar dat geldt met name voor de veercilinders.
De bollen zijn op dezelfde manier gefabriceerd, met multicouche membranen.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 sep 2017 14:43 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: te stugge vering
Ph 3 bollen gaan idd vaker. Goede dealert overigens die dit als goed kwalificeert
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
17 sep 2017 19:15 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: te stugge vering
Wat gebeurt er dan bij de PH3 bollen? In hoeverre verschillen die van de bollen die in de PH1 en 2 zitten?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
18 sep 2017 00:42 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: te stugge vering
Dat weet ik niet. Het lijken mij dezelfde bollen. Ook bij de C6 gaan ze wel defect. Mogelijk speelt gewicht een rol. Maar zekerheid heb ik niet.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
19 sep 2017 23:20 |
|
|
Ccinq
C5club Veteraan
Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56 Berichten: 1313 Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: te stugge vering
Bij sphere-shop.fr zijn de nummers toch verschillend, ook voor c5/C6
_________________ Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
|
20 sep 2017 20:14 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: te stugge vering
Bij elk model worden andere bollen gebruikt, aangepast naar benodigde druk en dempers.
Maar bij mijn weten zijn de membranen allemaal "multicouche", die zouden dan kapot gaan. En waarom dat dan gebeurt begrijp ik vooralsnog niet.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
20 sep 2017 22:02 |
|
|
|