V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Goedendag,

Aangezien ik al tijden in onvrede leef met het vacuüm systeem van mijn 2.2HDi, ben ik op zoek naar een 2.2 in originele staat om eens een goede tekening te maken van hoe een en ander hoort te zitten.

Vanaf aanschaf van deze auto ben ik al aan het puzzelen. Het heeft een tijd probleemloos gewerkt, tot na het vervangen van de motor........ Deze is gewisseld omdat de koppakking lek was en ik toevallig toch een motor had liggen. Inmiddels heeft deze motor al wel 6500km in het vooronder liggen pruttelen, maar zo nu en dan verschijnen er toch storingen> Storing motormanagement, storing ABS/ESR, storing uitlaatgas, etc. na 1 keer starten is de ABS melding weg, na drie of vier keer starten zijn de andere meldingen ook weg. Uitlezen geeft P0120, Permanente storing, Elektroklep van de EGR klep, controle opbrengst en P0235, tijdelijke storing, signaal laaddruk. kortsluiting naar plus of onderbreking in het circuit of te hoge waarde.

De storingen treden op wanner de kickdown gebruikt wordt. Niet iedere keer, soms is de storing een paar 100 km weg, vrijdag gebeurde het 2 keer op een dag.

Vandaar dat ik nu op zoek ben naar een bij voorkeur fase 2, waar ik eens onder de motorkap mag kijken om notities toe maken, zodat ik het eens goed kan vergelijken.
Zeg maar André
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Je mag gerust mijn 2.2 een keer bekijken hoor André. Volgens mij hebben wij een identieke combi motor/bak. Bij mijn weten is mijn auto origineel.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
een kameraad van mij heeft er ook eentje, ph1
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
@Maarten, super, ik kom graag eens langs om notities te maken, ik stuur je wel een PB.
@Willy, dank, maar de fase1 wijkt hier en daar een beetje af. Daarom vrees ik dat ik de mist in ben gegaan met de ombouw.
Zeg maar André
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Goed hoor :) ik werk in Zeist, dus als dat een keer handiger is, ook van harte welkom.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 dec 2006 22:35
Auto: C5 3.0 V6 exclusive break
Opties: pack JBL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 199000
Kleur: gijs met.
Locatie: Marssum
Hallo Andre,

Ik heb een paar jaar geleden vergelijkbare problemen gehad met mijn 2,2 hdi. Bij mij was het probleem ook ontstaan na een reparatie waar veel was los gehaald. Uiteindelijk had ik een heel klein lekje in de binnenbocht van zo'n rubber hoekslangetje waarmee de kunstof vacuumleidinkjes op het schutbord aan elkaar zitten.

Ik heb dit toen gevonden door bij de magneetklepjes op het schutbord 1 voor 1 een slangetje los te halen en er onderdruk met mijn mond op gezet.

Wellicht heb je iets aan deze tip.

Groet, Jeroen Busser
Jeroen Busser, C5 Ph2 2.0 16v exclusive break
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Check ook even of de bediening van de swirl klep niet lek is, dat komt veel voor bij de 2.2
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 dec 2015 09:49
Auto: Citroën C5 Tourer 2.0hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Gris alu
Locatie: Landen België
Zoals BJG vermeld, bediening van de swirl gaat veel stuk.
Hou er ook rekening mee dat deze de enige motor is voor zover ik weet waar de turbo in vacuumrust vollast geeft en geleidelijk aan begint vacuum te zetten op de turbobediening naarmate je langer optrekt wanneer er minder en minder turbodruk nodig is.
Dus: geen vacuum is volle turbodruk
-0.8bar vacuum is geen/minimale turbodruk
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Afbeelding
met dit kun je dat heel goed testen
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 517
Lid geworden op: 03 aug 2015 08:44
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 Hdi
Opties: alle, behalve alarm en open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10482
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235.000
Kleur: Gris Aluminium
Locatie: Zwolle
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Mijn ph2 is ook te bekijken mocht her nodig zijn, maar ik vrees dat zwolle niet om de hoek is. Die is verder origineel op een k&n vervangingsfilter na.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Allen, dank voor het meedenken.....

Swirlmembraan is getest en ok.
alle leidingen getest en ok
alle rubberen verbindingen zijn vervangen voor nieuw rubber
elektrische aansluitingen zijn gecontroleerd/vervangen en oke
elektrokleppen zijn uitgewisseld met gebruikte exemplaren, geen verschil
onderdruk is op alle plaatsen gemeten met de meter die Willy aangaf en oke
met de motor uit blijft het onderdruk bestaan, dus geen lekkage.
Bij handmatig bedienen van de EGR, veranderd het motor gedrag, hij gaat dus open.
Het hele EGR traject is gereinigd, en niet afgedopt, hierbij ook de werking van de klep getest.
Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn wat ik ook getest heb.

Het enige echte verschil tussen fase 1 en 2 is de aanwezigheid van een vacuüm box die blijkbaar als buffer gebruikt wordt. Fase 1 heeft deze, mijn fase 2 niet. De motor komt uit een fase 1, maar de turbo, de elektrokleppen en slangenwerk komt van deze auto.

Het enige wat mij dan lijkt is dat ik toch een fout gemaakt heb met de leidingen, ondanks dat ik alles gelabeld heb met tape/kleur en opschrift..

Ik heb ook nog even gespeeld met de gedachte dat het roetfilter misschien verzadigd zou zijn, alleen had ik dan een andere storingscode verwacht...... Een korte blik op live data geeft een drukverschil aan van max 11mbar, als ik onbelast met het gaspedaal speel(stilstand).
Ik heb nog niet gereden met livedata
Zeg maar André
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 dec 2015 09:49
Auto: Citroën C5 Tourer 2.0hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Gris alu
Locatie: Landen België
Heb je de turbo zelf getest?
Die gaan ook wel eens vast komen te zitten.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
De turbo is 50.000km oud en duidelijk te horen dat hij nog vrolijk draait......
Zeg maar André
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Hoor je de turbo bij jou, André?
Bij mijn C5 hoor je 'm zachtjes fluiten maar vooral als ie koud is.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 dec 2015 09:49
Auto: Citroën C5 Tourer 2.0hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Gris alu
Locatie: Landen België
akooiman schreef:De turbo is 50.000km oud en duidelijk te horen dat hij nog vrolijk draait......
P0235 Storing signaal turbodruk : Druk te hoog / bij motorkoppel en op toeren

Zelfs met uw vacuum losgekoppeld zal hij volle kracht werken.
Zoals ik eerder al aanhaalde werkt deze turbo omgekeerd en moet je vacuum zetten om turbodruk te minderen. Iets wat de auto vanzelf al begint te doen eens je aan het optrekken bent, doet hij dat niet krijg je zulke storingen als beveiliging.
Plaats reactie