Vanavond met diagbox mijn auto uitgelezen.
In de EDC16C3 staat een melding "P1462 - kopiesignaal stand elektroklep EGR" met bij "eigenschappen van de storing" de tekst "Afwijking verplaatsing van de klep of niet ingeleerd".
Zie ook het plaatje in de bijlage.
Met resetten gaat hij weg, maar bij starten komt hij direct weer terug.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak is en hoe ik dit oplos ?
Betreft een C5 Tourer 1.6 HDIF uit 2009
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Rookie


Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2013 16:27
Auto: C5 Ph3 tourer 1.6hdif
Opties: Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11676
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 213000
Kleur: Zwart
Locatie: Baarn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat betekent dat de klep niet in de gewenste stand komt door vervuiling. Ga hem niet inleren nu, want dat kan je de eind-trap kosten van de ecu.
Ik weet niet hoe handig je bent, maar je kunt het motortje van de klep afhalen. Daaronder zit de bediening van de klep, daarin komt koolaanslag waardoor hij niet meer in zijn uiterste stand komt.
Motor er af en met luchtpistool, of stofzuiger de spoed van de "schroefdraad" daar binnen reinigen.
Let wel goed op bij het monteren van de motor, want dat kan wat lastig zijn omdat hij in de juiste stand moet staan.
Dan kan hij weer 200 000 km mee
Ik weet niet hoe handig je bent, maar je kunt het motortje van de klep afhalen. Daaronder zit de bediening van de klep, daarin komt koolaanslag waardoor hij niet meer in zijn uiterste stand komt.
Motor er af en met luchtpistool, of stofzuiger de spoed van de "schroefdraad" daar binnen reinigen.
Let wel goed op bij het monteren van de motor, want dat kan wat lastig zijn omdat hij in de juiste stand moet staan.
Dan kan hij weer 200 000 km mee
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie


Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2013 16:27
Auto: C5 Ph3 tourer 1.6hdif
Opties: Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11676
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 213000
Kleur: Zwart
Locatie: Baarn
Ik heb het zelf niet aangedurfd aangezien het roetfilter ook vol zat. Het is prima opgelost door de garage. Hij rijdt nu weer heerlijk soepel. Ook het stoterige gedrag rond 1300 toeren is volledig weg.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
