Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Rookie


Berichten: 46
Lid geworden op: 01 okt 2010 21:59
Auto: Break 2.0 Hdif ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 314000
Kleur: Gris Fer
Locatie: 074
Vanmorgen telefonisch van de garage doorgekregen dat de nokkenasketting van mijn blok is geknapt.
Afgelopen zondag gestrand na een probleemloze snelwegrit van ongeveer 200 km. Ik wilde weer snelheid maken na het ronden van een rotonde. Ik hoorde een wat onduidelijk geluid (het leek wel vanonder de auto te komen alsof je over een drempel rijdt). Dat motor was afgeslagen en wilde ook niet meer starten.
De geraadpleegde wegenwacht gaf als diagnose dat er een probleem was met de distributieriem. Hij zag dat de riem niet geknapt was, maar dat er op een stuk geen "tanden" meer zaten.
Vanmorgen belde de garage dat de nokkenasketting was gebroken en in die omgeving nogal wat schade had veroorzaakt. De distributieriem had inderdaad op een stuk geen "tanden" meer. De toestand van de kleppen was nog niet beoordeeld, maar men was somber.
Ik ga morgen zelf poolshoogte nemen en de (waarschijnlijk vervelende) boodschap over de kosten in ontvangst nemen. De vraag zal ongetwijfeld wat wijsheid is: repareren of afscheid nemen.
Groet, WiilemJ
Afgelopen zondag gestrand na een probleemloze snelwegrit van ongeveer 200 km. Ik wilde weer snelheid maken na het ronden van een rotonde. Ik hoorde een wat onduidelijk geluid (het leek wel vanonder de auto te komen alsof je over een drempel rijdt). Dat motor was afgeslagen en wilde ook niet meer starten.
De geraadpleegde wegenwacht gaf als diagnose dat er een probleem was met de distributieriem. Hij zag dat de riem niet geknapt was, maar dat er op een stuk geen "tanden" meer zaten.
Vanmorgen belde de garage dat de nokkenasketting was gebroken en in die omgeving nogal wat schade had veroorzaakt. De distributieriem had inderdaad op een stuk geen "tanden" meer. De toestand van de kleppen was nog niet beoordeeld, maar men was somber.
Ik ga morgen zelf poolshoogte nemen en de (waarschijnlijk vervelende) boodschap over de kosten in ontvangst nemen. De vraag zal ongetwijfeld wat wijsheid is: repareren of afscheid nemen.
Groet, WiilemJ

C5club Bikkel


Berichten: 370
Lid geworden op: 15 apr 2014 18:53
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Locatie: Regio Gouda
Auw!
Sterkte morgen.
Groet, Karel
Sterkte morgen.
Groet, Karel
BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en -
CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat)
CX25TRI Prestige Turbo II
ID19FA (ambulance, 1960)
CX25TRD Brk Turbo II
XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk
C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk
Nu nog:
Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat)
CX25TRI Prestige Turbo II
ID19FA (ambulance, 1960)
CX25TRD Brk Turbo II
XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk
C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk
Nu nog:
Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
Berichten: 4126
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
Das niet fijn heel veel sterkte morgen. 

groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Triest 
Ik had zoiets ooit gehoord van een 2.2 HDi, bij de 2.0HDi DW10BTED4 kende ik dit verschijnsel (nog) niet.
Ik ben overigens wel benieuwd waar de ketting gebroken is. Was dat op de schakels of op een pen?
En zijn er ook andere slijtage verschijnselen te zien op de ketting en/of de kettingwielen?
Sterkte met het vervolg.
Groet,
JW

Ik had zoiets ooit gehoord van een 2.2 HDi, bij de 2.0HDi DW10BTED4 kende ik dit verschijnsel (nog) niet.
Ik ben overigens wel benieuwd waar de ketting gebroken is. Was dat op de schakels of op een pen?
En zijn er ook andere slijtage verschijnselen te zien op de ketting en/of de kettingwielen?
Sterkte met het vervolg.
Groet,
JW
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Hij zag dat de riem niet geknapt was, maar dat er op een stuk geen "tanden" meer zaten.
het zou misschien kunnen dat daardoor de ketting is gebroken
het zou misschien kunnen dat daardoor de ketting is gebroken
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

C5club Rookie


Berichten: 46
Lid geworden op: 01 okt 2010 21:59
Auto: Break 2.0 Hdif ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 314000
Kleur: Gris Fer
Locatie: 074
De vraag is inderdaad wat is oorzaak en wat is gevolg?
De garage denkt dat de ketting gebroken is en dat daarna de riem z'n tanden heeft verloren.
Maar het zou zomaar kunnen zijn dat het bij de riem begonnen is. Maar dan zou hij wellicht geknapt zijn.
Of zou het kunnen zijn dat het bij de waterpomp is begonnen. Als die om de een of andere reden slecht is gaan lopen en de de riem daardoor wat tanden is kwijt geraakt met als gevolg dat de ketting het heeft begeven. Wie zal het zeggen.
De riem was nog niet vervangen. Het vervangingsinterval is 240 kkm. Ik was wel bezorgt en heb dit al een aantal keren bij de garage aangekaart. Ik had besloten de riem en waterpomp etc. bij de 210 kkm-beurt dit najaar te laten vervangen.
Ik hoor morgen meer en houd jullie wel op de hoogte.
Groet, WillemJ
De garage denkt dat de ketting gebroken is en dat daarna de riem z'n tanden heeft verloren.
Maar het zou zomaar kunnen zijn dat het bij de riem begonnen is. Maar dan zou hij wellicht geknapt zijn.
Of zou het kunnen zijn dat het bij de waterpomp is begonnen. Als die om de een of andere reden slecht is gaan lopen en de de riem daardoor wat tanden is kwijt geraakt met als gevolg dat de ketting het heeft begeven. Wie zal het zeggen.
De riem was nog niet vervangen. Het vervangingsinterval is 240 kkm. Ik was wel bezorgt en heb dit al een aantal keren bij de garage aangekaart. Ik had besloten de riem en waterpomp etc. bij de 210 kkm-beurt dit najaar te laten vervangen.
Ik hoor morgen meer en houd jullie wel op de hoogte.
Groet, WillemJ
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Bij de Citroën GS heb ik het twee keer meegemaakt dat er tanden van de riem gingen zonder dat de riem brak.
In beide gevallen stonden er vervolgens wel kleppen op de zuigers
Een goede analyse van wat er aangetroffen wordt zal wel duidelijk maken welke volgorde het meest waarschijnlijk is.
Groet,
JW
In beide gevallen stonden er vervolgens wel kleppen op de zuigers

Een goede analyse van wat er aangetroffen wordt zal wel duidelijk maken welke volgorde het meest waarschijnlijk is.
Groet,
JW

C5club Rookie


Berichten: 46
Lid geworden op: 01 okt 2010 21:59
Auto: Break 2.0 Hdif ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 314000
Kleur: Gris Fer
Locatie: 074
Wat de volgorde is maakt voor de reparatiekosten wellicht niet zoveel uit.
Als het bij de ketting begonnen is is dat vreemd, want die is toch onderhoudsvrij(?).
De riem heeft een vervangingsinterval van 240 kkm. Nog ruim 30.000 km te gaan. Als dat interval te groot is zou Citroën dat moeten aangeven.
Ik vraag me af of er om die redenen nog garantie of coulance is.
Groet, WillemJ
Als het bij de ketting begonnen is is dat vreemd, want die is toch onderhoudsvrij(?).
De riem heeft een vervangingsinterval van 240 kkm. Nog ruim 30.000 km te gaan. Als dat interval te groot is zou Citroën dat moeten aangeven.
Ik vraag me af of er om die redenen nog garantie of coulance is.
Groet, WillemJ
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
De riem was nog niet vervangen. Het vervangingsinterval is 240000km.
dan zal wel eerst de riem geweest zijn,ik ken er al verschillende die de 240000km niet gehaald hebben
dan zal wel eerst de riem geweest zijn,ik ken er al verschillende die de 240000km niet gehaald hebben
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Heeft Citroën dat niet gedaan? Ik denk dat er op dit forum mensen zijn die dat kunnen bevestigen/ontkennen.willemj schreef:De riem heeft een vervangingsinterval van 240 kkm. Nog ruim 30.000 km te gaan. Als dat interval te groot is zou Citroën dat moeten aangeven.
Ik ben bang voor je dat dat er na 8 jaar niet in zit.....willemj schreef:Ik vraag me af of er om die redenen nog garantie of coulance is.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Standaard antwoord van een garage is vermoedelijk (zoals te verwachten): NEE. Maar laat je niet afschepen. Het consumentenrecht zit tegenwoordig sterk in elkaar. En geeft vooral ook aan wat je mag verwachten buiten de formele garantieperiode: wat is redelijk, wat mag je als consument verwachten. Bij een auto is dat meestal uitgedrukt in km icm leeftijd. Als in alle redelijkheid (of zelfs bevestigd door de fabrikant) een riem 240k mee zou moeten gaan of bv 10 jaar (als 240k niet gehaald wordt), dan dient een garage de gebroken riem te vergoeden. Alsmede de gevolgschade. Er is een beperking ten aanzien van afschrijving. Als de riem al bijna (zeg 90%) aan het einde van zijn te verwachten levensduur is, dan hoeft de garage maar 10% te vergoeden. Als de gevolgschade leidt tot waardevermeerdering, betaal je de waardevermeerdering zelf. Als voorbeeld: als je een nieuwe motor nodig hebt omdat de huidige in dd soep gedraaid is bij ruim 200k (ongeveer 2/3 van de technische levensduur), dan betaal je 2/3 van de nieuwe motor. Je hebt er immers economisch voordeel van. Pin me trouwens niet vast op de getallen, ze dienen als voorbeeld.
Wat je uiteindelijk moet betalen hangt dus sterk af van de wijze van repareren. Maar het is zondermeer duidelijk dat je lang niet alles zelf moet betalen. Al zal de garage dat vermoedelijk wel zeggen. Nogmaals: geen genoegen mee nemen. Dit recht krijg je meestal niet, je moet het echt opeisen.
Wat je uiteindelijk moet betalen hangt dus sterk af van de wijze van repareren. Maar het is zondermeer duidelijk dat je lang niet alles zelf moet betalen. Al zal de garage dat vermoedelijk wel zeggen. Nogmaals: geen genoegen mee nemen. Dit recht krijg je meestal niet, je moet het echt opeisen.

C5club Rookie


Berichten: 46
Lid geworden op: 01 okt 2010 21:59
Auto: Break 2.0 Hdif ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 314000
Kleur: Gris Fer
Locatie: 074
Vandaag naar de garage om de schade met eigen ogen te aanschouwen. Het klepdeksel was verwijderd en de distributieriem gedemonteerd.
Van de ketting was een schakel gebroken ter plaatse van een pen. Het tandwiel op de nokkenas (van de uitlaatkleppen) zat scheef op de as. Ook was de as ter plaatse van de "eerste" klep (gezien vanaf het tandwiel) beschadigd (ruw). De bijbehorende tuimelaar was afgebroken (er zat nog een deel in de kop). De wand van de kop was op de plek waar de ketting draait beschadigd. De andere nokkenas zag er op het oog niet beschadigd uit.
De distributieriem was, zoals gisteren al gemeld, niet gebroken. De riem zag er zelfs goed uit. Hij vertoonde ook geen haarscheurtjes. Echter over een afstand van pakweg 15 cm (het deel dat om het krukas-tandwiel zat) waren de tanden verdwenen. Kennelijk was de riem geblokkeerd en heeft het krukas-tandwiel de tanden van de riem weggevreten. Op het gladde stuk zag je ook sporen/krassen.
De garage stelde voor de kop te verwijderen om de toestand van de kleppen te bekijken en te kijken of de zuigers beschadigd zijn.
Als de zuigers geen schade hebben opgelopen zou de reparatie bestaan uit het plaatsen van een andere (gereviseerde) kop en uiteraard een nieuwe distributieriem (met waterpomp en spanner). Als dit het scenario zou zijn is een (voorlopige) globale schatting van de kosten € 3000 (incl olie, koelvloeistof).
Wordt vervolgd.
Groet, WillemJ
Van de ketting was een schakel gebroken ter plaatse van een pen. Het tandwiel op de nokkenas (van de uitlaatkleppen) zat scheef op de as. Ook was de as ter plaatse van de "eerste" klep (gezien vanaf het tandwiel) beschadigd (ruw). De bijbehorende tuimelaar was afgebroken (er zat nog een deel in de kop). De wand van de kop was op de plek waar de ketting draait beschadigd. De andere nokkenas zag er op het oog niet beschadigd uit.
De distributieriem was, zoals gisteren al gemeld, niet gebroken. De riem zag er zelfs goed uit. Hij vertoonde ook geen haarscheurtjes. Echter over een afstand van pakweg 15 cm (het deel dat om het krukas-tandwiel zat) waren de tanden verdwenen. Kennelijk was de riem geblokkeerd en heeft het krukas-tandwiel de tanden van de riem weggevreten. Op het gladde stuk zag je ook sporen/krassen.
De garage stelde voor de kop te verwijderen om de toestand van de kleppen te bekijken en te kijken of de zuigers beschadigd zijn.
Als de zuigers geen schade hebben opgelopen zou de reparatie bestaan uit het plaatsen van een andere (gereviseerde) kop en uiteraard een nieuwe distributieriem (met waterpomp en spanner). Als dit het scenario zou zijn is een (voorlopige) globale schatting van de kosten € 3000 (incl olie, koelvloeistof).
Wordt vervolgd.
Groet, WillemJ
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
hier zijn volledige motoren te vinden vanaf 1000€,soms met weinig km
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ik zou ook voor een ruilmotor gaan. Een investering van 3000 euro is absurd.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km