Moet je zelf weten. Kennelijk een gevoelige snaar. Het belang waar ik het over heb is niet het kunnen produceren van een band, maar het innoveren van een band. Dat leidt tot betere eigenschappen zoals grip, slijtvastheid, levensduur, geluidsproductie, etc.GW-tje schreef:Bandenbouwmachine van beperkt belang? Pfoeh...vind je het héél erg dat ik niet verder met je in discussie ga?
Als jij kunt duidelijk maken dat zelfs maar 50% van de wereldwijde innovatiekosten die leiden tot betere bandeneigenschappen opgaan aan productiemachines, heb je een punt. Maar dat is natuurlijk niet zo, het zou ook erg ongezond zijn. Herman geeft feitelijk al het antwoord. Als 700 miljoen 70% van die productiemachine markt is, is de markt dus 1 miljard. Alleen al Michelin geeft jaarlijks rond de 650 miljoen aan R&D uit... En er zijn vele grote "premium" fabrikanten met grote R&D budgetten. Dat totaal aan innovatie is dus veel groter dan die 1 miljard die wordt geïnvesteerd aan nieuwe productie machines. Bovendien wordt die 1 miljard aan productiemachines door bandenfabrikanten niet of slechts beperkt betaald uit innovatiebudgetten. Als machines zijn afgeschreven of te duur worden, worden ze vervangen. Meestal kunnen nieuwe machines meer, sneller, nauwkeuriger en goedkoper. Dat maakt de productie van betere banden mogelijk, maar is niet het zelfde als innoveren van banden. Innovatie, ook van banden, draait per definitie om verbetering van eigenschappen, of vernieuwing. Produceerbaarheid is weliswaar belangrijk (zelfs randvoorwaardelijk) maar speelt in het totaal meestal een beperkte rol. En soms een wat grotere rol, zoals de extreem complexe productie van halfgeleider chips.
Discussie lijkt idd zinloos.