Mijn beste dame heeft last van trillingen.
Trillingen in het stuur als ik over kinderkopjes rijdt.
Hierbij moet ik aantekenen dat het stuur speling heeft in de hele omtrek ook als de auto stilstaat. Hiermee bedoel ik dat als ik met beide handen het stuur diametraal omklem met mijn handen en op en neer beweeg het stuur een speling heeft van meerdere millimeters. Mij is nog niet duidelijk of dit nu komt omdat het stuurwiel los zit op de stuurkolom of dat dit komt doordat er speling in de stuurstang of stuurstang overbrengging zit? Hoe kan ik de werkelijke oorzaak van dit probleem opsporen? Iemand suggesties?
Hiernaast heb ik het gevoel dat als ik in de auto rijdt er een klopgeest in het onderstel aan de voorzijde aanwezig is. Ik heb het idee dat het kloppen van rechtsvoor komt. Enige tijd geleden heb de stabilisator stangetjes vervangen. Aan de rechterbovenzijde was dit stangetje los gescheurd. Dit heb ik opnieuw gecontroleerd en de stangetjes zijn nog in orde.
De dame trilt ook niet bij gas geven (motorkanteling t.g.v. defecte motorsteun) of bij remmen (remklauwen, remschijven en remblokken zijn voor en achter vervangen). Ook niet bij het nemen van bochten. Drukken op de carrosserie om de vering te testen laat ook geen klopgeest tot leven komen. De vering is tijdens het rijden in orde.
Het kloppen komt tot leven als ik rijdt over een wat ongelijke weg tijdens het rijden met constante snelheid.
Ook hier vraag ik mij af wat hiervan de oorzaak kan zijn?
Zouden beide problemen eenzelfde oorzaak kunnen hebben? Speling in de steekassen, fuseekogel(s) of ????